De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018"— Transcript van de presentatie:

1 Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018
Samen waarde toevoegen voor klanten

2 “Samen gaan wij oprecht betrokken voor goed geregelde zinnige zorg”.
Onze klantbeloftes Wij betrekken klanten bij het verbeteren van de zorg en onze dienstverlening. Wij bieden persoonsgericht advies en ondersteuning bij het verkrijgen van samenhangende zorg. Wij organiseren zorg en samenwerking tussen zorgaanbieders die bijdragen aan kwaliteit van leven. Wij dragen bij aan de betaalbaarheid van zorg door het inkopen van doelmatige zorg en het efficiënt uitvoeren van onze taken. “Samen gaan wij oprecht betrokken voor goed geregelde zinnige zorg”.

3

4 Agenda Landelijke context inkoopbeleid
Uitgangspunten Zorginkoop Wlz 2018 Samenhang landelijk beleid en VGZ beleid Kwaliteitskader Klantwens & Persoonsgerichte zorg Doelmatigheid & Zinnige Zorg Klantfricties Beleidsthema’s Inkoopsystematiek en inkoopproces Tijdpad Leyden Academy

5 Landelijke context inkoopbeleid
Ambitie en visie zorgkantoren Ervaringen inkoop 2017 Geluiden en ontwikkelingen in het veld (Cliëntorganisaties en branches zorgaanbieders) Politieke tendens Contouren 1 juni 2017 Publicatie Inkoopkader Wlz 2018

6 Uitgangspunten Zorginkoop Wlz 2018
Centrale Doelstellingen vanuit de Wet langdurige zorg: Betere kwaliteit van zorg Terugdringing van institutionalisering Betere financiële houdbaarheid Aanvullende brief VWS voorjaar 2017: maatwerk binnen intramurale zorg Uitgangspunten Zorgkantoren bij Zorginkoop Wlz 2018: Klantwens centraal: persoonsgerichtheid Persoonsvolgende contractering Kwaliteitskaders zijn leidend In dialoog tot cliëntgerichte zorg Geen onnodige administratieve lasten Ad. 1: Collectief vs. Individuele voorzieningen. Volledige cliëntvolgendheid kan implicaties hebben voor ‘collectief’. Client Ad 2: Realiseren cliëntgericht aanbod: specifieke doelgroepen, amendement 23 Ad 3: Dialoog belangrijk, af van de spreadsheet inkoop! Met in acht name van transparantie i.h.k.v. aanbesteding Ad 4: Geen onnodige administratieve lasten. We mogen blijven uitvragen, als we doelen duidelijk maken! Ad 5: Doelmatigheid  wat is doelmatigheid? Hoe sturend zijn wij daarin? Doelmatigheid Handelen op basis van vertrouwen

7 Samenhang landelijk inkoopbeleid en beleid Zorgkantoren Coöperatie VGZ
Landelijke kwaliteitskaders zijn leidend 1. Kwaliteit verbeteren Afspraken over kwaliteitsverbetering o.b.v. de landelijke kwaliteitskaders Zorg is persoonsvolgend en geeft invulling aan klantwens 2. Klantwens In gesprek met cliënten en cliënt- vertegenwoordigers Verantwoordelijkheid voor betaalbaarheid 3. Doelmatigheid Zinnige Zorg en maatwerkafspraken 4. Klantfricties Oplossen van knelpunten in vraag-aanbod en klantinformatie verbeteren Waarde toevoegen voor de klant 5. Beleidsthema’s Landelijke thema’s i.p.v. Programma van Eisen Concrete invulling van wat er in de regio gebeurt op deze thema’s

8 1. Kwaliteit verbeteren (I)
Kwaliteitskaders zijn leidend Zelfanalyse en ontwikkelplannen en tariefsopslag vervallen Dialoog over kwaliteitsverbetering zetten we voort op basis van de kwaliteitsverslagen We gaan gezamenlijk ervaring op doen met het kwaliteitskader IGZ en de zorgkantoren trekken samen op

9 1. Kwaliteit verbeteren (II)
Kwaliteit verbeteren, bij iedereen! We willen dat álle aanbieders verbeteren. Goede voorbeelden moeten we meer met elkaar delen en van elkaar leren. Wat doen wij daaraan?? (2016: symposium GZ, najaar VV), inkoopbeleid wat rondom de ontwikkelplannen is gebouwd.

10 Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

11 2. Klantwens: persoonsgerichte zorg
WAT Positie versterken Grotere rol bij besluitvorming / verbetervoorstellen Kwaliteitskader zorgaanbieder Klantfricties benoemen Rol bij Zinnige Zorg initiatieven Rol bij verbeteren klantinformatie HOE Zorgkantoor structureel in gesprek met cliënten, cliëntvertegenwoordigers en cliëntenraden Verbeterplan klantgericht zorgkantoor Onafhankelijke cliëntondersteuning

12 3. Doelmatigheid Zinnige Zorg Maatwerkafspraken Domeinen Nza-rapport
Efficiënte inrichting regionale zorg (bijv. behandeling) Optimale balans zorgkosten en inhoudelijke zorgresultaten & klantervaringen Opgebouwd vanuit de inhoud

13 Wat is Zinnige zorg Zinnige zorg is zorg die leidt tot een betere klantbeleving tegen lagere kosten. Dit uit maatschappelijk oogpunt. In dialoog met zorgaanbieders komen we tot verbetering voor de klant. Zorgaanbieders leren van elkaar (lerend netwerk) Extra waarde creëren voor de cliënt op het gebied van: Kwaliteit van zorg Kwaliteit van leven Uitbreiden van de keuzemogelijkheden voor de cliënt Verzilveringsvorm (VPT,MPT of ZZP) Zoveel als mogelijk in de nabijheid van eigen omgeving

14 Meerwaarde zinnige zorg voor de aanbieder
Waarde creëren voor de cliënt Platform bieden voor het delen van goede initiatieven. Zorgkantoor wil verbinden en opschalen Shared Savings Website van het zorgkantoor Zorg-award Inzet van kennis en kunde vanuit het Zorgkantoor bij de aanbieder Opname in het inkoopbeleid van VGZ als goed voorbeeld Inzet vanuit het Zorgkantoor kan bestaan uit: medisch advies, klantadvies, team declaraties etc.

15 Wie doen Zinnige zorg? De initiatieven komen uit het veld
Cliënten, cliëntenraden en professionals zijn bij uitstek diegene die het zien. Zorgkantoor faciliteert en ondersteunt de goede initiatieven Al dan niet in samenwerking met gemeenten, provincies en verzekeraar Loket

16 Voorbeelden Zinnige Zorg
Laag complexe thuiszorg door medewerkers zonder zorgopleiding Integrale oplossing voor tijdelijk verblijf (over de domeinen heen) Verpleeghuis thuis: intensieve MPT

17 4. Klantfricties (I) Witte vlekken in het zorgaanbod
Hiaten in de zorginfrastructuur Onvoldoende samenwerking zorgaanbieders Knelpunten over de financieringsdomeinen heen (Wlz, Wmo, Zvw)

18 4. Klantfricties (II) Bronnen:
Signalen van zorgvragers aan de loketten Klantadvies en PGB van Zorgkantoren Coöperatie VGZ Signalen van zorgvragers bij de zorgaanbieders van onafhankelijke cliëntondersteuning (MEE, Zorgbelang) Signalen van zorgaanbieders en cliëntenraden in de overleggen met ons Landelijke trendanalyses van brancheorganisaties Ontwikkeling indicaties en declaraties in de Wlz

19 Klantfricties sector VV
Druk op de wachtlijsten Toetsingskader MPT in aantal gevallen te klein Passende zorg voor cliënten met onbegrepen gedrag Cliënten met dubbele grondslag Behandeling op maat Specifieke doelgroepen (Korsakow, jong dementerenden, NAH, Huntington, Parkinson, MS, Obesicare)

20

21 LANDELIJKE THEMA’S MET CONCRETE REGIONALE INVULLING
5. Beleidsthema’s Arbeidsmarkt Passende zorg voor complexe zorgvragen Domeinoverstijgende aanpak Specialistische zorg Meerzorg Wlz-behandeling Mondzorg PTZ Huishoudelijke hulp Zorg en onderwijs Logeren Hulpmiddelen LANDELIJKE THEMA’S MET CONCRETE REGIONALE INVULLING Nieuwe opzet Vervangt PvE en inhoudelijke onderwerpen inkoopkader Inzichtelijker Beter te beheren/actualiseren Achtergronden en inkoopthema’s Aankondiging verwachte wijzigingen/aanvulling

22 Inkoopsystematiek Hoe maken we afspraken Nieuwe aanbieders Tarief
Volume Betaling geleverde zorg Inschrijfprocedure Open eindjes Tijdspad

23 Hoe maken we afspraken? Inkoop op vertrouwen (voorbeeld: vereenvoudiging proces zorgtoewijzing) Persoonsvolgendheid Meerjarenovereenkomst tot 2020 (Behalve indien tussentijds in 2017 gecontracteerd) Inschrijfprocedure: Instemmingsverklaring of bestuursverklaring Woonplaats wordt leidend voor contractatering Bij voorkeur rechtstreeks contracteren in relatie tot onderaanneming Tariefpercentage regionaal Vereenvoudigd budgetformulier

24 Initieel volume 2018 Reeds VGZ gecontracteerde aanbieders: basis is 95% van het over juli toegezegde budget, + of – maatwerk. Bestaande aanbieders maar nieuw voor VGZ: gezamenlijke inschatting. Nieuwe aanbieders met bestaande PGB cliënten: gezamenlijke inschatting. Nieuwe aanbieders zonder cliënten: volume = 1.

25 Tariefstelling 2018 2017 2018 # Geen landelijk uniform tarief
Maximum VGZ-tarief Minimum VGZ-tarief Mogelijke tariefsopslag 3% 93,75% 96,75% Prijs in % NZa tarief Maximum VGZ-tarief 96,75% Prijs in % NZa tarief 2017 2018 # Geen landelijk uniform tarief # Continuïteit # Basis voor kwaliteitskader # Afwachting landelijke middelen # Afwachting kostprijsonderzoek Nza NHC en NIC: 100% Lager tarief kan in kader doelmatigheid is mogelijk in overleg Streven naar uniforme Y?

26 Kader nieuwe aanbieders
Zorgaanbieders die voor of in 2018 een overeenkomst willen voor het leveren van Wlz-zorg in natura bij één van de zorgkantoren en nog geen Wlz-overeenkomst hebben. Waarom een apart inkoopkader? Meer duidelijkheid voor nieuwe aanbieders Informatie op maat Alle informatie in 1 document 1-jarige overeenkomst Voortzetting inregeltijd om aan voorwaarde te kunnen voldoen. Referentie naar branchevereniging kleinschalige zorg ( o.a. voor kwaliteit) Verdere uitwerking tussentijds contracteren: Uiterlijke indieningstermijn 1 augustus 2018 i.v.m. indiening productieafspraken voor 1 oktober NZa Vereiste documentatie bij inschrijving is beter beschreven in bijlage bij inkoopkader

27 Betaling geleverde zorg
Geld volgt klant model voor alle leveringsvormen en regio’s Monitoring en betaling Betalingsbeleid wordt gecontinueerd Aanbieders informeren zorgkantoor over verwachte significante mutaties Maandelijkse vaststelling nieuwe afspraak (clickmoment) Bij overschrijding van de CR: escalatieprocedure Maandelijks publicatie verwachte uitnutting van de contracteerruimte

28 Dit verwachten we van u! Initiatieven op de klantfricties
Initiatieven op de opgenomen beleidsthema’s (bijvoorbeeld behandeling of domeinoverstijgende aanpak Initiatieven op Zinnige Zorg en doelmatigheid VECOZO Vragenlijst leidt u door de inschrijving Let op check VECOZO-certificaat! Dialoog over kwaliteitskader We vragen geen zaken op die niet zijn opgenomen in het landelijke kader!

29 Wat zit er (landelijk) nog in de pijplijn?
Ontwikkelruimte 2018 Regeling zorginfrastructuur 2018 Rol IGZ en Zorgkantoor mbt kwaliteitskader Marcrokader VWS (juli 2017) Voorschrift zorgtoewijzing (sept 2017) Crisiszorg van Wlz naar zvW? Pilot arbeidsmarktproblematiek W&T 2018 Woonplaatsbeginsel Extra middelen

30 Tijdslijnen inkoop 2018 Fase Wie Datum
Publicatie inkoopkader zorgkantoor ZK 1 juni 2017 Indienen van vragen t.b.v. Nota van Inlichtingen ZA 21 juni 2017 Informatiebijeenkomsten zorgaanbieders ZA-ZK 27 en 29 juni 2017 Nota van Inlichtingen gepubliceerd 30 juni 2017 Openstellen inschrijving via VECOZO-portaal 1 juli 2017 Inschrijving zorgaanbieder Uiterlijk 1 augustus 2017 (tot 17:00 uur) Dialoog cliëntenraden-zorgaanbieder - zorgkantoor ZA-ZK-CR Vanaf augustus Voorlopige contractering Uiterlijk 10 oktober 2017 Definitieve afspraken naar Nza en overeenkomst 1 november 2017

31 VRAGEN?

32 Leefplezierplan voor de zorg
Programma Leyden Academy

33 Leefplezier Voor kwetsbare mensen in de laatste fase van hun leven is welbevinden en leefplezier minstens zo belangrijk als veiligheid en goede medische zorg. In veel Nederlandse verpleeghuizen krijgt het vermijden van narigheid en ongelukken echter prioriteit tijdens de zorgverlening. Allerlei instanties vragen dan ook naleving van normen en protocollen. Al die regels en lijstjes leiden de aandacht af van leefplezier en positief welbevinden, ‘zachte’ waarden die zich een stuk lastiger laten meten en vastleggen. Leyden Academy on Vitality and Ageing wil hier met het project ‘Leefplezierplan voor de zorg’ verandering in brengen. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mogen wij samen met tien zorgorganisaties kijken wat er gebeurt met kwaliteit van zorg als je daadwerkelijk de wensen en verlangens van individuele ouderen centraal stelt. En hoe het dan mogelijk is om deze kwaliteit te verantwoorden.

34 Wilt u meer weten over dit project?
Kijk op de website Neem een leaflet mee over het project. Of neem contact op met Ellen Plasmeijer, Leyden Academy via tel. (071) of leydenacademy.nl Leyden Academy heeft van het Ministerie van Volksgezondheid opdracht gekregen voor dit project. Doel van het project is om samen met zorginstellingen te onderzoeken hoe een zorgleefplan eruit moet zien als je in dit plan het leefplezier en de verhalen van cliënten centraal stelt. En we hopen een methode te vinden om op basis van de verhalen van cliënten verantwoording af te leggen, want dit is iets anders dan op basis van afvinklijstjes en cijfers. Wat belangrijk is om te weten is dat het project een experiment is. Dit betekent dat we wel idealen hebben, stippen op de horizon, maar dat we inhoudelijk nog geen vast omlijnd plan hebben uitgestippeld hoe we daar gaan komen. De reden hiervoor is dat we het project een gezamenlijk leerproces wat betekent dat jullie inbreng belangrijk is. We gaan de komende 2 jaar aan de slag met 10 instellingen, waarvan de Oude Pastorie er één is.


Download ppt "Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google