Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Eigenaarschap voor kwaliteit
Frans de Vijlder - Lector goed bestuur en innovatiedynamiek Myrte Legemaate - Senior beleidsmedewerker & promovendus
2
Programma workshop 0 – 10 Korte aftrap 10 – 30 Aan de slag met Casus
30 – 45 Nabespreking Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
3
Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen
Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
4
Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen
Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Docent is dé sleutel tot kwaliteitsverbetering (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
5
Kwaliteit en eigenaarschap II: kansen
Van kwaliteitszorg in smalle zin, naar kwaliteitszorg in brede zin (Vinkenburg, 2011). Kwaliteitszorggeletterdheid (Ehlers, 2011). Besturingswerelden (Hoek, 2007). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
6
Drie governance werelden: professionals moeten aan het roer
Examencommissie Publieke Governance HBO Corporate Governance Professionals Governance Landelijk Instelling
7
Wat betekent professionals aan het roer?
Eigenstandige, onafhankelijke kracht vanuit professionele standaarden Zelfreinigend vermogen Bereidheid tot toelaten van ‘vreemde ogen’ Permanente professionalisering Interprofessionaliteit vorm geven What is more?
8
‘Gewone’ en professionele professionals
Gewoon Professioneel Denkt in problemen Denkt in oplossingen Voert taak uit Voelt zich verantwoordelijk Accepteert huidige werkwijze Zoekt naar hoe het beter kan Gaat uit van eigen handelen Plaatst eigen handelen in context Gaat uit van eigen professie Zoekt grenzen met andere op Werk met beschikbare informatie Onderzoekt en signaleert ‘Van negen tot vijf’ Is 24/7 professional Weg met het professionele vacuüm
9
Stijl van toezicht bij professionals aan het roer
Stimulerend: bevorderen van ‘eigenaarschap’ Complementair: niet overdoen wat al goed gebeurt Participatief: investeren in vertrouwen met behoud van onafhankelijkheid als toezichthouder Open normen: meedoen in dialoog professionele gemeenschap over ‘wanneer het goed is’ – (externe) draagvlakverkenning – risico-inschatting ‘Trust but verify’ Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
10
Aan de slag met de casus Maak groepen van 4 personen.
Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
11
Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor?
Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
12
Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor?
Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
13
Nabespreking I Welke verschillen ervaren jullie tussen de voorgestelde aanpakken? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
14
Literatuur & bronnen I Cardoso, S., Rosa, M. J., & Stensaker, B. (2015). Why is quality in higher education not achieved? The view of academics. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2938(December), 1–16. Ehlers, U.-D. (2007). Quality Literacy-Competencies for Quality Development in Education and e-Learning. Educational Technology & Society, 10, 96–108. Retrieved from Harvey, L., & Stensaker, B. (2008). Quality culture: Understandings, boundaries and linkages. European Journal of Education, 43(4), 427–442. Hoek, H. (2007). Governance & gezondheidszorg: Private, publieke en professionele invloeden op zorgaanbieders in Nederland. Retrieved from Hooge, E. H. (2013). Besturing van autonomie. Over de mythe van bestuurbare onderwijsorganisatie. Oratie. Tilburg Universit. Retrieved from - Besturing van Autonomie-6519.pdf Newton, J. (2002). Views from Below: Academics coping with quality. Quality in Higher Education, 8(1), 39–61. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
15
Literatuur & bronnen II
Onderwijsraad. (2015). Kwaliteit in het hoger onderwijs: Evenwicht in ruimte, regels en rekenschap. Retrieved from Onderwijsraad. (2016). De volle breedte van onderwijskwaliteit. Retrieved from Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2011). An in‐depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 465–478. Stensaker, B., & Leiber, T. (2015). Assessing the organisational impact of external quality assurance: hypothesising key dimensions and mechanisms. Quality in Higher Education, 21(3), 328–342. Vinkenburg, H. (1995). Stimuleren tot perfectie: kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening. Dissertatie. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. Vinkenburg, H. (2011). Naar een derde school in de kwaliteitskunde ? Sigma, (3), 7–8. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.