De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beugels en zonnepanelen in één campagne:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beugels en zonnepanelen in één campagne:"— Transcript van de presentatie:

1 Beugels en zonnepanelen in één campagne:
werkt dat? Werkatelier Anita Lahuis, Atrivé

2

3 Werkterrein: wonen Circa 35 adviseurs Landelijk werkzaam Regio’s / gemeenten / woningcorporaties / zorgorganisaties Voor overheid: Wonen Participatie en communicatie Wonen & zorg Duurzaamheid

4 Anita Lahuis senior adviseur wonen-welzijn-zorg Bewustwordingscampagnes langer thuis wonen Visie, beleid, uitvoeringsprogramma langer thuis wonen Wijkgerichte arrangementen (wijkplannen) Onderzoek  Integrale projecten, veel organisaties en niveaus Inhoud – presenteren – proces - verbinden

5 communicatie & participatie,
Procesbegeleiding, inhoudelijk advies, communicatie & participatie, inbreng ‘tools’

6 Aanpak in hoofdlijnen Gestructureerde aanpak met samenhangende onderdelen Aansluiten bij lokale & regionale netwerk Vanuit beleving huurder, eigenaar-bewoner, VvE Heldere communicatie (via diverse kanalen) Praktische informatie, voorbeelden, ervaringen

7 Bewust en actief Daar wil ik meer over weten! Ik wil hier iets mee
Informeren via brief, flyer, infobladen, lokale kanalen Event / informatiemarkt (mobiele) demo-opstelling Sleutelfiguren / signaleerders / ambassadeurs Hé, waar gaat dit over? 1. Informeren en motiveren Daar wil ik meer over weten! Ik wil hier iets mee Huisbezoeken: deskundig advies op maat VvE’s: opstellen MJOPs en vergroeningsadvies 2. Ervaren & meedenken Besluitvorming Keten integraal opzetten en ondersteunen Ondersteuning / buddy Financiering (blijverslening, duurzaamheidsleningen) VvE’s: uitvoering begeleiden Ik ga er werk van maken! 3. Beslissen & doen

8 Beweging creëren

9 Woon Bewust (FoodValley; 7 gemeenten)
43% van de huishoudens is bekend met Woon Bewust 550 huisbezoeken in 1,5 jaar tijd (7 gemeenten) 870 huishoudens (6%) heeft aanpassingen gedaan Bad vervangen voor douche, beugels, automatische verlichting, éénhendelmengkraan Mijn huis, mijn toekomst (Rheden) Bezoekers informatiemarkten: 770 (6% 55+ inwoners) Huisbezoeken: 805 (7% 55+ huishoudens) 1.922 uitgevoerde maatregelen 422x gebruik stimuleringsregeling (60% v. huisbezoek) Gemiddeld geïnvesteerd bedrag door gemeente €335,= 66% geïnvesteerde bedrag voor badkamer/toilet

10 Versnelling010 (Rotterdam, duurzaamheid)
Corporaties: woningen (2015) EGW eigenaar bewoners: maatregelen ( ) VvE’s: woningen en nog 70 met groen MJOP (2016)

11 Meerwaarde & rendement
Langer thuis wonen Duurzaam Doelgroep: met name 55+ Doelgroep: breed, 55+ is actief Comfortabel & Veilig Preventief pro-actief Pro-actief Kosten besparen Bewoners: Compleet plaatje / advies Woonlasten Maximaal woongenot Gemeente / corporatie: ‘Twee vliegen in 1 klap’ Aansluiten bij behoefte van bewoner (accentverschillen) Efficiënt inzetten van menskracht & financiën bij bewustwording van inwoners Jaarlijks rendement Spouwmuurisolatie: 9-12% Dakisolatie: 7-9% Vloerisolatie: 5-8% Dubbel glas: 4-6% Zonnepanelen: 3-6% Bron: Milieu Centraal

12 Combineren ‘langer thuis wonen’ en ‘duurzaamheid’:
Ja Nee Waarom? Onder welke voorwaarden? (do’s) Beweging creëren bij bewoners: ideeën?

13 Beugels en zonnepanelen in één campagne:
werkt dat? Werkatelier Anita Lahuis, Atrivé


Download ppt "Beugels en zonnepanelen in één campagne:"

Verwante presentaties


Ads door Google