Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Mondzorg - persoonsgericht
Voor iedere cliënt passende zorg Mondzorg - persoonsgericht Leren op de werkplek een combinatie van individueel en samen leren. Verder
2
Mondzorg - persoonsgericht
Voor iedere cliënt passende zorg Mondzorg - persoonsgericht Aansluiten bij kwaliteit van leven, hoe doe je dat? Je begint online met een korte module om te oefenen. Daarna ga je in de praktijk aan de slag. Verder
3
Maak kennis met John Hij heeft veel beleefd vroeger. Nu heeft hij Parkinson. Lastig. Verder Elke client heeft een verhaal. Daar ga je naar op zoek om beter aan te sluiten op de behoefte.
4
Via het gesprek met de client, de mantelzorg en je collega’s
Tandenpoetsen gaat niet goed meer. Welke hulp past bij John? Verder Via het gesprek met de client, de mantelzorg en je collega’s kun je erachter komen wat de client nodig heeft. [wees nieuwsgierig]
5
Door meer te weten over de client, verrijk je je beeld
Wat kan hij nog zelf, kan zijn vrouw helpen? Hulp vragen is niets voor John Verder Door meer te weten over de client, verrijk je je beeld van de situatie. [leer anders te kijken (Mezirow)]
6
Door de gesprekken begrijp je de client beter en kun je
Wat leert het gesprek je over John? Welke mogelijkheden ziet hij? Verder Door de gesprekken begrijp je de client beter en kun je samen tot de meest passende oplossing komen.
7
Wat hebben de gesprekken je opgeleverd?
Kan zijn vrouw helpen? Misschien ziet zij nog andere mogelijkheden? Zij kent John natuurlijk heel goed. Verder Wat hebben de gesprekken je opgeleverd? Wat ging goed, wat kan beter en wat moet anders? [reflectie en evaluatie]
8
Feedback geven en vragen helpt je je zorg verbeteren.
Ook de vrouw van John moet wennen aan de nieuwe situatie en ze denkt graag mee over wat past bij hem. Verder Feedback geven en vragen helpt je je zorg verbeteren.
9
Hoe ga jij het lastige gesprek aan?
Verder Leer van elkaars manier van kijken. Ontdek zo je eigen aannames, routines en nieuwe oplossingen. [veranderen is teamwerk]
10
Wat leerde je over John en wat hij belangrijk vindt?
Wat is voor anderen belangrijk om te weten? Verder Deel wat je leerde en wat dat betekent voor de zorg, met alle betrokkenen. [laat ruimte voor eigen invulling]
11
Ieder heeft zijn eigen ervaring met mondzorg
Verder Anderen kunnen je inspireren, uitdagen, een andere kijk meebrengen. Vraag ernaar. [leren terwijl je werkt]
12
Het echte leren start in de praktijk, met de client,
Experimenteer met korte opdrachten de andere manier van kijken in de praktijk. Leer van feedback op je ervaringen van de client, de mantelzorg en je collega’s. En deel nieuwe oplossingen met elkaar. Verder Het echte leren start in de praktijk, met de client, de mantelzorg en je team. [als je niets vertelt, mis je een kans om te leren. (P. R-J. Simons)]
13
Verandert professioneel handelen door:
Wat levert het op: anders naar je zelf gaan kijken andere waarden omarmen anders gaan handelen Verandert professioneel handelen door: De dialoog met cliënt, mantelzorg en collega’s Reflecteren en feedback op ervaringen Nieuwe oplossingen uit te proberen Het geven van zin en betekenis aan het geleerde (transformatieleren) [Doel: bijdragen aan kwaliteit van leven van client] Verder
14
Bedankt voor je aandacht.
Verder
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.