Download de presentatie
GepubliceerdOscar Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
2
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
'Sssss.' Jubelientje sist als een slang. Ze drukt haar potlood hard op het papier. Naast de k en de u maakt ze een bochtige s. Een beetje scheef en een beetje groot, maar dat is juist mooi. Een echte glibber-kronkel-slang. 'K - u - sss!' zegt Jubelientje voldaan. 'Nu staat er kus.' 'Helemaal goed,' zegt oma. 'Kom, dan krijg je d'r een.' Maar voordat oma kan kussen is Jubelientje al weer begonnen met het volgende woord. O p a schrijft ze. 'Opa!' 'Knap,' zegt oma, 'en nu je eigen naam.' Jubelientje schrijft eerst een i en dan een k. 'I k,' zegt ze, 'ik! Daar staat ik en dat ben ik. Want ik heet Jubelientje...'
3
Informatieavond groep 3
Welkom Doel van de avond: Inzicht krijgen in de nieuwe leerstof van uw kind. Wat staat uw kind allemaal te wachten? De volgende nieuwe vakken zal ik vanavond uitgebreid toelichten: - Lezen - Schrijven - Rekenen
4
Lezen Methode: Veilig leren lezen Verdeeld in kernen
Sluit aan bij de belevingswereld van uw kind. N.a.v. verhaal worden nieuwe woorden aangeleerd.
5
Ik-maan –roos -vis Structureerwoorden. mmm - aa – nnn.
Het alfabet wordt niet meer aangeleerd zoals vroeger.tee- ee-en. Wij zeggen: tu- ee-nn Een goede uitspraak is heel belangrijk. Structureerwoord in klanken verdelen. Hakken(auditieve analyse) en plakken(auditieve synthese) Bij letters horen klanken(visuele .analyse) (visuele synthese) dit oefenen wij met de structureerstrook. Het koppelen van een klank aan een letter is erg belangrijk. Letters rappen!
6
Filmpje
7
Veilig leren lezen 1 kern duurt 3 weken en bevat 6 nieuwe woorden.
Kern 1: ik ,maan, roos, vis, sok,pen Letters die worden aangeleerd: i,m,r,v,s en p Al snel kunnen kinderen toveren met woorden: ik-Mik-rik. klikklakboekje. Vanaf het begin van groep 3 is er al veel niveauverschil in het leren lezen. Het echte communicatieve lezen ervaren de kinderen als zij zelf gaan schrijven. Schrijven vraagt van de kinderen dat zij door hebben dat woorden opgebouwd zijn in klanken en dat letters die klanken weergeven.
8
3 leesfasen Globale benadering van woorden (woorden op pakken)
Analyse naar hun samenstellende klanken (auditief) en letters(visueel). Hakken en plakken Zelf produceren van nieuwe woorden. Sommige kinderen kunnen al lezen en schrijven. Zij bevinden zich in fase 2. De meeste kinderen moeten nog leren lezen en schrijven en bevinden zich in fase 1.
9
Basisbegrippen bij lezen
We schrijven en lezen van links naar rechts. Woord kunnen analyseren en synthetiseren = Hakken en plakken. Juiste volgorde van klanken kunnen onthouden. Betekenis van het woord kennen.
10
Spellend lezen Op een bepaald moment moet het kind in staat zijn een nieuw woord te kunnen spellen.(ontsleutelen) Spellend lezen is de elementaire leeshandeling Leren lezen noemen we technisch lezen. Als het kind dit beheerst kan het ook begrijpen wat het leest. Hiervoor is veel oefening nodig. Het werk van de dag wordt in zekere zin bepaald door het woord van die dag. B.v. Het woord vis: verhaal, plaat,kringgesprek, biologieles, liedje, handvaardigheidsles. 2 dagen aan een woord. VLL bevat veel mooi spelmateriaal.
11
Groep 3 Eerste halfjaar Tweede halfjaar Alle letters met de bij-
behorende klanken worden aangeleerd. leren van letters nieuwe woorden maken. Woorden moeten klankzuiver zijn. Raak-raakun Tweede halfjaar Hier worden de verschillende leesmoeilijkheden behandeld. Zoals niet klanzuivere woorden:peer en geen pir en de toonloze e in me en we. Ook worden er al een paar verschillende spellingsregels behandeld. (hond,ramen,trappen)
12
Ik hoop dat uw kind veel plezier zal krijgen in lezen!
Voorlezen Boek van de week. Leeshoek Bezoek aan de bibliotheek. Boeken uitleen.
13
Schrijven
14
schrijfmethode Schrijven van de aangeleerde woorden is een van de moeilijkste dingen. Wij lezen leesletters en schrijven schrijfletters. We oefenen op vele manieren: in de lucht met je wijsvinger, met de neus op je tafel. Pengreep, schriftligging en de schrijfhouding zijn heel belangrijk In het tweede half jaar van groep 3 leren de kinderen de letters aan elkaar te schrijven
15
rekenen
16
Rekenrijk Realistische rekenmethode heel anders dan de traditionele rekenmethode die u waarschijnlijk heeft gehad. Kinderen zijn veel actiever met rekenen bezig en zodoende leren ze alles te ontdekken en te ervaren op het gebied van rekenen . Onderwerpen in het rekenboek sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Rekenen heeft een goede opbouw van concreet naar schematisch.
17
Basisvaardigheden Om in groep 3 te kunnen werken met rekenrijk moeten kinderen de volgende vaardigheden bezitten: - getallen tot en met 10 kunnen herkennen. - kunnen tellen tot en met 20 - resultatief kunnen tellen - begrippen als meer, minder, evenveel, voor, achter,links en rechts kennen, enz.
18
In de eerste 5 weken moeten de kinderen de getallen tot en mat 10 leren schrijven.
Dit doen we aan de hand van een verhaaltje, tekening en oefenen in het getallenschrift. Kinderen leren ongestructureerde hoeveelheden te tellen.
19
Veel tijd voor getalbegrip
Tellen van hoeveelheden. Plaats van getal in getallenrij. Eerst tot 20 later tot 100 Tellen met sprongen. Inzicht krijgen in opbouw van getallen. 10 +3 getallen tot en met 20 worden inzichtelijk gemaakt met eierdozen.
20
+ en - sommen Vroeger was dit vaak droge stof.
Nu leren de kinderen het doormiddel van het bushaltespel: (buschauffeur, bushaltes) Eerst spelen, dan op papier later schematischer pijlentaal Er wordt in groep 3 veel gebruik gemaakt van concreet materiaal. Later leren de kinderen tellen met vijfstructuur 7 = 5|+2 Vanaf de vijf verder tellen Verdubbelingssstructuur 8 = 4+4
21
The end
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.