Download de presentatie
GepubliceerdNina van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Werken met het digitale BPV-werkboek Verwelkom de cursisten. Stel jezelf voor.
2
Film digitaal BPV-werkboek
Allereerst even een filmpje
3
Digitaal BPV-werkboek
Met ingang van schooljaar gaan alle 1e jrs. studenten van Rijn IJssel Vakschool Wageningen werken met het digitale BPV-werkboek
4
Voordelen digitaal Digitale versie is nooit kwijt, vergeten ed.
Altijd en overal beschikbaar voor alle partijen. 1 plek waar je alles vastlegt. Systeem voor ieder gelijk en (op afstand) inzichtelijk zelfde systeem alle ROC’s. Stuurt het proces aan van meten, beoordelen of kwalificeren. Kan niets overslaan. Je moet bepaalde handelingen doen om verder te kunnen. Planning/leerdoelen moeten worden ingevuld. Werkplan voor te behalen leerdoelen en voor invullen verbeterafspraken gebeurt digitaal. Er moet een computer/laptop/tablet/smartphone beschikbaar zijn. Draagt bij aan borging van opleiden en examineren. Administratieve verlichting. Geïntegreerde vertaaloptie EN/FR/SP/DU. Beveiligd.
5
Kerntaken, Werkprocessen, Activiteiten
Begrippen Kerntaken, Werkprocessen, Activiteiten Hoe zit dat? Opleiding Meerdere Kerntaken Meerdere Werkprocessen Meerdere Activiteiten
6
Begrippen Ontwikkelingsgericht = meten & beoordelen
Basis: De student is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren. Gevorderd: De student is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren. Kwalificerend = beoordelen (examineren) Competent: De student is in staat om de kerntaak zelfstandig uit te voeren en de onderliggende werkprocessen op elkaar af te stemmen.
7
Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het?
Nu de praktijk Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het?
8
Rollen De praktijkmap kent de volgende rollen: Student Bedrijf
- de student is “in control” en neemt het initiatief Bedrijf -rol als praktijkopleider voor meten en beoordelen voortgang en begeleiding ontwikkeling student -rol als beoordelaar voor kwalificeren/examineren School -rol als BPV-docent/begeleider
9
Ga naar de website
10
Registreren, goedkeuren en inloggen
Eerst moeten je je registreren via “Geen account? Registreer je hier”
11
Registreren als student
Kies button student Vul groepscode in (krijg je van je SLB-er/docent) Vul NAW gegevens in Vul je school adres in Vul een wachtwoord in Noteer je wachtwoord Klik op registreren Beheerder moet de registratie goedkeuren Je ontvangt mail als aanmelding is verwerkt
12
Registreren als student
Klas Groeps-naam Groepscode Cohort Opleiding Praktijkperiode Startdatum Einddatum 1 HGH16 AO HGH16AO abcd12ef34 2016 Gastheer/-vrouw BOL Per.3&4 2 HGH16 X Y HGH16XY Gastheer/-vrouw BBL 3 Bovenstaande zijn voorbeelden. De precieze groepscodes per groepsnaam & info over start- en einddatum BPV krijgen jullie van je SLB-er/docent. 4 5 6 7 Groepscode Gebruik juiste groepscode om je te registeren krijg je van je SLB-er/Docent De groepscode is gelinkt aan de juiste praktijkmap/cohort Let dus goed op dat je de juiste klas & juiste opleiding/stage selecteert!!
13
Student praktijkperiode aanmaken
Praktijkperiode toevoegen Klik vanuit startscherm op praktijkperiode toevoegen Vul BPV-periode in zie uitleg hieronder! Startdatum & einddatum krijg je van je BPV- docent B.v. BBL heel schooljaar = startdatum: einddatum: BOL BPV in Per.3&4 = startdatum: einddatum:
14
Student praktijkperiode aanmaken
Praktijkperiodes toevoegen De kerntaken van jouw opleiding zijn automatisch gekoppeld als je de juiste groepscode hebt ingevoerd. Laat bij de werkprocessen alle vinkjes van betreffende kerntaak aan staan, tenzij anders aangegeven door BPV- docent Koppel het bedrijf/praktijkopleider Koppel de BPV-begeleider school Klik op opslaan → praktijkperiodes/kerntaken staan onder elkaar en zijn klaar voor gebruik
15
Begeleiden & beoordelen
Opbouw van de BPV Het begeleiden en beoordelen van student is tijdens de BPV in tweeën te delen: 1. Het begeleiden en beoordelen in de ontwikkelingsgerichte praktijkperiode – niveau basis & gevorderd 2. Het beoordelen van de kwalificerende periode van de examenopdrachten op werkproces en kerntaak is de afronding - niveau competent In leerjaar 1 dient student 100% van de werkprocessen op niveau basis te behalen. In leerjaar 2 dient student 100% van de werkprocessen op niveau gevorderd te behalen, voordat er gestart mag worden met de kwalificerende periode. Let op dit kan per opleiding verschillend zijn. Verdere info bij eigen BPV-beheerder!! De praktijkopleider van het bedrijf voert tijdens de BPV begeleidings- & voortgangsgesprekken met de student. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de voortgangsmetingen van de praktijkmap.
16
Taken & werkzaamheden Opbouw van de BPV In onderstaand schema zie je welke BPV-opdrachten student per periode van de kerntaken en werkprocessen moet maken. De voortgang van BPV-opdrachten zijn zowel voor student, bedrijf als school per praktijkperiode inzichtelijk. Klas Aantal meetmomenten Kerntaken en Werkprocessen Opdrachten & taken 1 HGH16 A O 2 (1e na 5 wkn, 2e einde BPV) alles Bij iedere stage moeten de volgende zaken gedaan/gemaakt worden: Planning vd werkzaamheden/taken/bewijsstukken Beschrijving Bedrijf Meetmomenten, per meetmoment: Wk 1Werkplan (afspraken/concrete acties/resultaten) Wk 1-5 Trainen van de werkprocessen, taken etc. Wk 5 Meten!! * Zelfevaluatie invullen * Praktijkbegeleider beoordeling invullen * Functioneringsgesprek (n.a.v. beoordelingen) * Vastleggen (LL) automatisch naar * Reflectie (n.a.v. gesprek) daarna door naar volgende meetmoment HGH16 X Y 3 (dec. & febr. & juni) HKK16 A O (1e na 5 wkn, 2e einde BPV) 4 HKK16 X Y (dec.& febr. & juni) 5 HLB16 A O 6 HLK16 A O 7 MOH16 A B MOH16 O P
17
Taken inzien BPV-werkboek student inzien Kerntaken (boeken) student
Praktijkperiode per kerntaak Klik op planning Klik op omschrijving bedrijf Klik op meetmomenten (werkplan, zelfevaluatie en reflectie) Klik op bewijsmateriaal Klik op beoordeling Klik op verslag (menukaart)
18
Samenvatting Registreren
Praktijkperiode aanmaken (start- en einddatum krijg je van je docent) Planning {datum, taak, voorbereiding} Meetmomenten toevoegen Indeling van meetmomenten: Wk.1 Werkplan invullen (leerdoelen, concrete acties/te behalen resultaten) Wk.2-5 Trainen / oefenen Wk.5 Meten! * Zelfevaluatie invullen * Praktijkbegeleider beoordeling invullen * Functioneringsgesprek (n.a.v. beoordelingen) * Vastleggen (LL) automatisch naar * Reflectie (n.a.v. gesprek) daarna pas door naar volgende meetmoment Talenknop
19
Systeemtips In het digitale BPV-werkboek vind je bij de optie:
info het originele BPV-werkboek Servicedokumenten overzicht van de kerntaken en werkprocessen stappenplan of het vraagteken een korte instructie Via terug ga je terug naar vorige blad Knoppen bespreken, systeem leren kennen Beschrijving bedrijf Opdrachten
20
Voorbeelden van bewijzen
Verslagen van opgedane ervaringen Beroepsproducten Feedback van docenten en/of medestudenten Getuigschriften Certificaten Verslagen van observaties (beoordelings)interviews Inventariseren met welke type bewijzen in de praktijk kunnen worden verzameld voor Kok, Medewerker bediening en Frontoffice .
21
Vragen?? Vat kort samen wat er tijdens deze training is behandeld.
Loop de aan het begin van de training geïnventariseerde leerwensen met de deelnemers door en vink af welke zijn behandeld. Beantwoord, indien mogelijk, de nog openstaande vragen. Laat de deelnemers een evaluatieformulier invullen. Vraag mondeling een reactie op de cursus: wat neem je mee van vandaag naar de praktijk? Tips en tops. Sluit de bijeenkomst af.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.