Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErika ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
2
AR ‘Het interactief combineren en daarmee verrijken van beelden uit fysieke wereld met kennis en data uit de virtuele wereld, waardoor een extra informatielaag op de fysieke wereld wordt geprojecteerd Er worden met behulp van een computer, mobiele telefoon, bril, helm of een ander toestel extra beelden toegevoegd.’
3
https://youtu.be/ihKUoZxNClA
4
Wanneer we gebruik maken van augmented reality smelten de fysieke en de virtuele wereld als het ware samen. Voor jongeren, digital natives, is de versmelting van de online- en offline wereld vanzelfsprekend Waar generaties vóór hen bewust online gingen en dat ervaren als een andere laag, zien jongeren hun echte wereld als een combinatie van beide.
6
Hoe werkt het?
7
Werkwijze Marker Based AR
Bij deze vorm van augmented reality wordt er gebruik gemaakt van markers om de werkelijkheid te herkennen. Dit zijn illustraties of codes die via de camera van de smartphone/tablet herkend worden en je een 3D animatie of video laten zien. Markerless AR Deze vorm van augmented reality is gebaseerd op GPS-gegevens. Hiervoor heb je een smartphone met videocamera, GPS-ontvanger en een kompas nodig. Je telefoon weet precies waar je je bevindt en welke richting je uit gaat.
8
Enkele termen Gesture Based Computing: via camera worden bewegingen van personen herkend door de computer en kan er interactie ontstaan (Wii) Geotagging en Geolocation: een ‘geotag’ is een GPS-coördinaat die informatie zoals video’s, teksten, links… verbindt met een specifieke lokatie Wordt gebruikt door bedrijven Of door gebruikers (co-contribution) Of beiden: Stella Artois Le Bar Guide Geofence: Hier gebruik je de GPS (Global Positioning System via satteliet) of locale radio-frequencie identifiers (Wi-Fi nodes of Bluetooth beacons) om vituele grenzen rond een locatie in te stellen Je kan dan communiceren met smartphones in een straal rond een wikel bvb.
10
AR in marketing en reclame
Augmented reality is verbonden aan de ervaringseconomie. Consumenten willen iets beleven, ervaren in hun eigen leefwereld en daar sluit AR perfect bij aan. AR kan de marketing rond het product en productbranding tot ‘leven’ brengen; Een groot pluspunt is dat het vaak goedkoper, breder en efficiënter is dan andere digitale technieken en bovendien is het goed meetbaar; Met elke AR-techniek kan je een specifieke doelgroep bereiken; AR biedt extra diensten aan; AR is interactief waardoor het engagement van de consument groter wordt; Vooral spelletjes, storytelling en animatie zijn populair
12
AR Browsers Werkt via camera, kompas en GPS-informatie van een smartphone of tablet De browser wordt geïnstalleerd via een app De browser localiseert eerst de gebruiker Raadpleegt dan online bronnen afhankelijk van die geografische gegevens Gebruiker kijkt in ‘camera view’ op smartphone of tablet Informatie (teksten, beelden, video…) worden dan bovenop het reële beeld geprojecteerd, of aanklikbaar via een link De ‘echte’ wereld wordt gelabeld
14
AR Browsers Wikitude: Koppelt informatie uit Wikipedia, location-based content van social media aan echte wereld, je kan er ook print-materiaal mee verrijken en je eigen ‘Pokemon-apps’ bouwen Bekijk enkele filmpjes op
15
AR Browsers Layar http://www.layar.com
Voorbeeld printmedia Cases: Blippar Cases: Voorbeeld: ‘Obama 2012 campaign fundraising in Augmented Reality with blippar’ Aurasma Cases:
20
Toepassingen Drukwerk verrijken http://vimeo.com/89853818
Affiches: (Els De Schepper): Evenementen: Matt Mills - Image recognition that triggers augmented reality (vanaf 0:45) Interactieve video’s Reclame (Volkswagen Beetle. Juiced Up) (Philadelphia packs become virtual recipe books with Blippar) (Coca Cola Spotify using Blippar) Musea (zo kijk je eens anders naar een bekend kunstwerk)
21
Toepassingen AR kiosken
Voorbeeld van augmented reality bij shopping. Je ziet de gekozen schoen aan je voet Objecten vorm geven (objects modeling) Voorbeeld LEGO Digital Box Toys"R"Us Augmented Reality App E-commerce Ikea catalogus (virtueel meubel plaatsen in echte ruimte)
23
Projection mapping Projection mapping is een techniek waar een beeld op een voorwerp geprojecteerd wordt Voorwerpen: gevels van gebouwen, interieurs, auto's, producten Video Projection Mapping is een projectietechniek die een oppervlak lijkt te veranderen in een videoscherm Er ontstaat een optische illusie tussen 2D en 3D, tussen projectie en realiteit Applicaties, zoals een hologram combineren die digitale informatie met de reële wereld Voorbeeld: Unbelievable Bus Shelter
25
Zie ook https://youtu.be/8M_-lSYqACo
27
Je muren als scherm Microsoft is bezig met de ontwikkeling van een browser die verschillende webpagina’s op verschillende muren tegelijk kan projecteren De browser zal eerst de geschikte oppervlakken scannen en zal daarna op die oppervlakken de informatie projecteren die te zien is op webpagina’s Zo kan men sneller met andere mensen chatten en Skypen enzovoort Het creëert ook de illusie van meer ruimte Microsoft heeft al een prototype ontwikkeld om het project eens te testen.
30
Toekomst Digitale objecten ‘vastpakken’ http://youtu.be/JHL5tJ9ja_w
Uitdagingen: usability De toekomst van user experience zal liggen in interactie met de fysieke objecten In het begin nog via smartphones en tablets, daarna via speciale brillen en lenzen.
32
Shapeshifting ‘Dynamic Shape Display" can physically change shape to render 3D content’ Een dynamische oppervlakte, is in staat met een camera opgenomen bewegingen in 3D weer te geven. Zo kan iemand die zich op de ene plek bevind dingen ‘aanraken’ die zich op een totaal andere plek bevinden. De oppervlakte is gemaakt uit ongeveer 1000 verticaal geplaatste stokjes, die een vierkant vormen. De pinnen bewegen dankzij de Kinect techniek, die bewegingen in fysieke vormen vertaald. Ze worden in realtime weergegeven, zodat iemand die zich bij de tafel bevind het gevoel kreegt, dat de andere persoon echt aanwezig is. Bron:
33
Bronnen Augmented Reality in Education by Karen Hamilton
Augmented reality the evolution of human computer interaction by Bello Abubakar Augmented reality by shaquillle73
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.