Download de presentatie
GepubliceerdKatrien ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Infosessie ‘Inspireren, communiceren en declareren: alles wat je moet weten als promotor van een plattelandsproject’ Turnhout 19 mei 2017
2
Intro Peter Bellens, Gedeputeerde voor plattelandsbeleid
3
Programma voormiddag 9:00 – 9:30h Ontvangst met koffie 9:30 – 9:45h
tijd TUINZAAL (HOOFDGEBOUW) TERRASZAAL (KUUB) 9:00 – 9:30h Ontvangst met koffie 9:30 – 9:45h Intro Peter Bellens 9:45 – 9:50h Intro concept (Tinne van Looy) 9:50 – 11:00h Declareren voor dummies (Tinne Van Looy en Lisbeth Hoefkens) Plattelandsloket voor dummies (Miel Gilis en Kristien Vanlommel) 11:00 – 11:15h Pauze 11:15 – 12:30h Do’s en don’t in projectcommunicatie (Hilde Verhelst, Evelien Aerts, Johny Geerinckx) 12:30 – 13:30h Netwerklunch
4
Alles wat je moet weten als promotor van een plattelandsproject: DECLAREREN
Turnhout 19 mei 2017
5
Infosessie declareren
Voorstellingsrondje Welke richtlijnen moet ik gebruiken? Declareren praktisch Type kosten Communicatieverplichtingen Na afloop van het project …
6
1. Voorstellingsrondje
7
2. Welke richtlijnen moet ik gebruiken?
8
Welke richtlijnen moet ik gebruiken?
3 soorten richtlijnen of type projecten LEADER: MAK+ - Kempen Zuid – Kempen Oost: ANT/KPO2015xxx – ANT/KZU2015xxx – ANT/MAK2015xxx - KZU16/LEA/xx – KPO16/LEA/xx – MAK16/LEA/xx ( OmgevingsKwaliteit: ANT2015/xx – ANT16/SW/xx P+: ANT2015/P10xx Goedkeuringsbrief
9
Declareren: praktisch
10
Wat is declareren? 2 maal per jaar bewijs je de gemaakte kosten aan de hand van standaardsjablonen en vertel je wat je gerealiseerd hebt, om dan de cofinanciering op de gemaakte kosten te ontvangen 2 maal per jaar 15/02/xx (deadline voor uitbetaling 15/07/xx) 15/07/xx (deadline voor uitbetaling 31/12/xx) Standaardsjablonen excel-tabel: financieel overzicht voortgangsverslag
11
Wie controleert je dossier?
OKW Dubbele controle: door provincie en door VLM (Nadine Vantomme) Uitbetaling na 3 à 4 maanden + brief P+ Dubbele controle door provincie en door VLM (Nadine Vantomme) Min. 1 terreincontrole Uitbetaling na 3 à 4 LEADER Controle door LEADER-coördinator Steekproefsgewijze controle door VLM Uitbetaling na 3 à 4 maanden
12
Hoe een declaratiedossier indienen?
Via plattelandsloket OF op papier en digitaal Plattelandsloket: sjablonen op je computer invullen en dan opladen Papieren dossier in 2-voud naar OKW – P+: provincie + VLM Brussel LEADER: Leadersecretariaat Digitaal dossier naar EN / (LEADER MAK+) OF (LEADER Zuid en Oost) Declaratiedossier bestaat uit Excel-sjabloon financieel overzicht: ondertekend en geparafeerd Genummerde kosten- en betaalbewijzen (enkel voor OKW en LEADER) Voortgangsverslag Bijkomend communicatiemateriaal: foto’s, uitnodigingen, persberichten… Indien geen kosten gemaakt, enkel voortgangsverslag en enkel digitaal
13
Plattelandsloket
14
Plattelandsloket Bijlagen zijn max. 4MB per bijlage
Je kan in het tabblad declaraties ook altijd gaan kijken naar je vorige declaraties
15
Uitzonderingen Meermaals declareren Deadline niet gehaald
Indien beperkte eigen middelen bv. kleine organisaties,… Deadline niet gehaald Uitstel vragen met schriftelijke verantwoording aan beheersdienst/PG-coördinator Afwijking van meer dan 10% per kostenrubriek Toestemming vragen aan VLM (met provincie in cc)/PG: reden voor afwijking en exact bedrag Beperkte verlenging van het project (binnen N+3) 14 dagen voor einde project Mail naar VLM (met provincie in cc)/PG Inhoudelijke wijziging Per mail naar provincie PMC/PG
16
Wijziging in het plattelandsloket
17
Voortgangsverslag Altijd indienen
Voortgangsverslag of eindverslag (indicatoren + foto’s) Stand van zaken Communicatie – knelpunten … Wet op de overheidsopdrachten
18
Financieel overzicht: voorblad
19
Financieel overzicht: facturen/kosten
20
Factuur + kostenbewijs
NIET voor P+: adviseur platteland en/of VLM komt dit eventueel controleren bij einddeclaratie BIJ DE PROMOTOR (copromotoren bezorgen dus wel alle info aan promotor!!!) Boekhoudkundige code meenemen in declaratie Projectcode vermelden op elke factuur vanaf 01/7/2017 OF boekhoudkundige code
21
Type kosten
22
Mogelijke kosten Investeringskosten Personeelskosten Werkingskosten
Overhead Externe prestaties Inkomsten Bijdrage in natura (enkel voor LEADER) Volgens goedgekeurde projectfiche subsidiabele kosten investeringsproject vs dienstverleningsproject
23
1. Investeringskosten Wat? Wat niet?
Bouw of verbetering onroerende goederen Aankoop machines Erelonen Landschapswerken Aankoop multimediamateriaal – verwerven/ontwikkelen computersoftware Haalbaarheidsstudies Wat niet? Aankoop grond of gebouwen Leasing zonder eigendomsoverdracht Zuivere studies Ondergrondse leidingen Rollend materieel Aankoop dieren, zaai- en pootgoed
24
2. Personeelskosten Looncode bepalen Wat is NIET subsidiabel?
Bruto maandloon voor voltijdse functie (loonfiche eenmalig meesturen (ook P+)) Maandloon dat net lager ligt dan bruto maandloon fiche Zit verrekend in de loonkost: bruto maandloon – vakantiegeld – eindejaarspremie – RSZ werkgever – verzekering arbeidsongevallen – vervoerskosten woon-werkverkeer – maaltijdcheques Wat is NIET subsidiabel? Projectsupervisie Extralegale voordelen: groepsverzekering, hospitalisatieverzekering,… Beroepskleding,… Kosten voor aanwerving Ontslagvergoeding, opzegvergoeding
25
2. Personeelskosten
26
2. Personeelskosten Tijdsregistratie: 1 per halve dag op PDPO gewerkt – per maand en per persoon
27
2. Personeelskosten
28
3. Werkingskosten Wat? - exploitatiekosten - opleidingskosten - betaald vrijwilligerswerk - promo en publiciteit - projectgerelateerde kosten voor grondstoffen, gereedschap … - aankoop multimediamateriaal, afschrijven over 3 jaar - verplaatsingskosten !!! Grote aankopen onder werkingskosten bv. PC, beamer, … in het begin van de projectperiode te verrichten! !! Voor kleine onkosten worden kastickets als onkostennota + betaalbewijs aanvaard (datum + bedrag + gekochte items + leverancier moet duidelijk zijn)
29
4. Overhead Forfaitair bepaald goedkeuringsbrief/projectfiche (max.15% van de personeelskost) GEEN bewijsstukken nodig, enkel invullen in financieel overzicht Wat? Huur – verwarming, elektriciteit, gas, water – telefonie, internet,…- representatiekosten – ondersteuning: sociaal secretariaat, boekhouding, juridisch advies – kosten voor verzekering
30
5. Externe prestaties Wat? - consultancy - ondersteuning externe organisaties - studies - erelonen
31
6. Inkomsten Vanaf projectkost >50.000€
Inkomsten ook bewijzen: indien bewezen projectkosten lager liggen dan bruto-projectkosten wordt herrekening gemaakt, en teruggevorderd!
32
7. Bijdrage in natura = onbetaald vrijwilligerswerk, gekoppeld aan een investering, waarvan materiaalkosten bewezen worden, a rato van max.20€/h MOET expliciet zijn goedgekeurd Maximum 15% van de totale projectkost Per vrijwilliger: getekend registratieformulier
33
Wet op de overheidsopdrachten
Naleven! Rapporteren in voortgangsverslag Alle relevante stukken via mail bezorgen aan provincie + beheersdienst (hoeft niet op papier) Opdrachtdocumenten/bestek Bewijs van publicatie/verzending PV van opening Ontvangen offertes Gunningsverslag en beslissing PV’s van oplevering Contracten attesten
34
Wet op de overheidsopdrachten
< €8.500 (excl.BTW): aanvaarde factuur <€ (excl. BTW): onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking voor werken, leveringen en diensten < € (excl.BTW) voor werken OF <€ voor leveringen en diensten (excl. BTW): onderhandelingsprocedure met bekendmaking
35
Sancties Indien >10% niet subsididiabele kosten => verwittiging per mail Bij 2e overtreding => boete Niet-subsidiabel gedeelte wordt afgetrokken van de totale goedgekeurde projectkost
36
Communicatieverplichtingen en aanbevelingen
37
Wat valt onder promotiemateriaal?
Alle publicaties zoals brochures, kaarten, artikels, websites, uitnodigingen, flyers, infoborden,… over het project, die bedoelt zijn om het grote publiek in te lichten over het project en die gedrukt of geplaatst worden, zijn promomateriaal. Belangrijk: Ook promomateriaal i.k.v. project waarvan kosten niet worden ingediend moeten voldoen aan de communicatieverplichting!!
38
Verplichte projectcommunicatie:
Wat moet er op staan? Beschrijving van het project Vermelding “met steun van ELFPO” Nodige logo’s en slogan Voor alle publicaties en promotiemateriaal over het project!
39
Verplichte projectcommunicatie: Wat?
Logo’s en slogan terug te vinden op: LEADER OKW Platteland Plus
40
Verplichte projectcommunicatie: Voor wie?
Iedere begunstigde die plattelandsssteun ontvangt >50.000€ : KLEIN INFORMATIEBORD (betaald door werkingsbudget in LEADER) Infrastructuurvoorzieningen of bouwwerkzaamheden met totale plattelandssteun >= € : GROOT INFORMATIEBORD+ PERMANENT WERFBORD binnen 3 maanden na afronding IEDERE begunstigde die plattelandssteun ontvangt: INFORMATIEPOSTER (A3-formaat, te verkrijgen via secretariaat) Het bord of poster moet tenminste tijdens de uitvoering van het project omhoog hangen, op een voor het publiek gemakkelijk zichtbare plaats.
41
Sanctieregeling bij fouten:
Geen vergoeding van het promotiemateriaal in geval van geen publicatie van logo’s en slagzin. Gedeeltelijke vergoeding van 25% of 75% van het promotiemateriaal indien logo (’s) of slagzin ontbreken
42
Na afloop van het project…
43
Na afloop Investeringsprojecten
5 jaar in stand houden zonder bestemmingswijziging 5 jaar alle documenten en bewijsstukken bijhouden Investeringsprojecten>€ : permanent bord blijft 5 jaar staan
44
Contactgegevens
45
Contactgegevens OKW en P+
Provinciaal Steunpunt Platteland: Tinne Van Looy – Lisbeth Hoefkens – provincie Antwerpen Dienst Landbouw en Plattelandsbeleid Desguinlei 100 2018 Antwerpen OF VLM Brussel: Nadine Vantomme Afdeling Platteland en Mestbeleid Gulden Vlieslaan 72 1060 Brussel OF
46
Contactgegevens LEADER
Kristien Vanlommel: LEADER coördinator LEADER Kempen Oost en Zuid Miel Gilis: LEADER coördinator LEADER MarkAante Kempen + RURANT vzw Hooibeeksedijk 1 2440 Geel tel.: Davy De Dobbeleer: LEADER VLM OF
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.