Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Beginnen met lesplannning
Urgentie, betekenis, intensiteit, controle
3
Vakleraar onder druk 46% van de leraren wil ander werk (CNV)
Van de 100 starters na vijf jaar nog 28 voor de klas (OCW) Gangbare oorzaken; Beloning Werkdruk Begeleiding
4
Dunne identiteit vakleraar
Examens worden goed gemaakt, kinderen hebben plezier op school, maar zijn weinig bezig met leren (owinsp) Lessen methodegebonden en saai (owinsp) Leraren voeren vooral concepten van anderen uit (onderwijsraad)
5
Probleem; leren en leerboek
-Leren heeft betrekking op het selecteren, opnemen, verwerken, integreren, vastleggen en gebruiken van en het betekenis geven aan informatie (Dixon). -Uitkomsten van leren betreffen veranderingen in houding, kennis en vaardigheden (Van Parreren) -Vakdidactisch keuzes niet altijd transparant
6
Lesplanning Directe instructie
Fase 1: Activeren van voorkennis, terugblik Fase 2: Oriëntatie op het (nieuwe) onderwerp, doel van de les Fase 3: Kern van de les, instructie Fase 4: Oefenen Fase 5: Verwerking Fase 6: Reflectie op inhoud van de les, eigen leerproces en gedrag
7
Meest eenvoudige lesplanning
Aandachtsrichter Uitleg Zelf werken Afsluiting en controle
8
Traditioneel vakdidactisch model
9
Voorbeeld van slechte uitleg
Zie bijvoorbeeld;
10
Niet zo interessant; de grote opvattingen over aanleren
Behaviorisme (Pavlov, Skinner); vullen van lege emmers, individueel, de leraar bepaalt Sociaal constructivisme (Piaget, Dewey), de intrinsiek gemotiveerde leervraag, samen, de leraar begeleidt Het gaat om een voortdurende reconstructie die zich beweegt van de huidige ervaring van het kind in de richting van al datgene wat wordt vertegenwoordigd door de georganiseerde gehelen van waarheid die we vakken noemen (Dewey) Omstandigheden zoals curriculum, lesrooster, exameneisen bepalen didactisch handelen van één leraar met dertig leerlingen
11
Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school
Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school. In een klas. In een vak . Met lesmateriaal Eerste interventie Instructional design, lesstof zo organiseren dat het geleerde beklijft (Merrill) Motivatie voor leren op school (Brophy)
12
Instructional design http://www.youtube.com/watch?v=i_TKaO2-jXA
Artikel; first principles of instruction;
13
Model Merrill
14
Learning is promoted when
learners are engaged in solving real-world problems. existing knowledge is activated as a foundation for new knowledge new knowledge is demonstrated to the learner. knowledge is applied by the learner. new knowledge is integrated into the learner’s world.
15
Uitwerking; hele taak eerst versus traditoneel
16
Fred Jansen
17
Motivatie voor leren op school
Motivating students to learn; Students are motivated when they believe they are able to succeed at a given task and when they understand and value the outcome of the task Brophy is critical of theorists who argue that learning should be made enjoyable Motivation to learn; a student tendency to find academic activities meaningful and worthwhile and to seek to get the intended learning benefits from them, whether or not they find the content interesting or the processes enjoyable expectancy x value model of motivation; the degree to which students expect they can perform tasks successfully if they apply themselves
18
Oefening Maak een les voor volgende week
Met het directe instructiemodel Verantwoorden met vakdidactisch model Van Gelder Verantwoorden met hele taak Verantwoorden met traditionele aanpak
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.