De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie Banenafspraak en Partcicpatiewet

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie Banenafspraak en Partcicpatiewet"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie Banenafspraak en Partcicpatiewet
NB: Logo: Deze grootte en deze plek (gecentreerd) Titel: Deze plek (gecentreerd) Tussen ‘…’ In deze blauw HOOFDLETTERS Lettertype: Calibri (hoofd) Lettergrootte 32 Niet vet en niet cursief Leni Beukema en Ivo Kuijpers

2 Leerdoelen Je kent de werking van de wet
Je hebt inzicht in de doelgroep

3 Inhoud Opfrissen: banenafspraak Tellen Subsidies
Wat zijn de gevolgen voor de administratie

4 Sociaal Akkoord en Participatiewet
Sociaal Akkoord april 2013 Doel: werkgevers stimuleren om mensen met een arbeidsbeperking in een baan te plaatsen Afspraken tussen sociale partners over arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking. Markt : extra banen in 12 jaar Overheid: extra banen in 10 jaar Versie 0.2.9

5 Participatiewet & Quotum arbeidsbeperkten
Participatiewet: Op 1 januari 2015 inwerking getreden Doel: één gezamenlijke regeling om iedereen met arbeidsvermogen naar regulier werk te leiden Regelt decentralisatie naar gemeenten: taken, bevoegdheden, instrumenten en voorzieningen Nieuwe instroom Wajong en Wsw in principe vervallen WWB is opgegaan in de Participatiewet Quotumheffing (pas na activering bij ministeriële regeling) Individuele werkgevers worden aangesproken op het niet realiseren van het quotumpercentage Boete: € 5000,= per niet vervulde baan van 25,5 uur Versie 0.2.9

6 Tellen: Nulmeting en monitor
UWV koppelt doelgroepregister met polisadministratie Nulmeting: aantal mensen uit doelgroep werkzaam op Monitor: jaarlijks aantal extra banen afgezet tegen aantal banen uit nulmeting Polisadministratie = een authentiek gegevensregister van alle inkomstenverhoudingen in Nederland. De polisadministratie is eigendom van het UWV. Hieronder vallen dus arbeidsverhoudingen tussen werknemers en werkgevers, maar ook bijvoorbeeld sociale uitkeringen, lijfrentes en pensioenen. 6

7 Wie tellen mee? Doelgroep Banenafspraak
Mensen met een arbeidsbeperking die niet zelfstandig het WML kunnen verdienen en onder de Participatiewet vallen Alle huidige Wajongeren met arbeidsvermogen Mensen met een Wsw-indicatie (sociale werkplaatsen/beschut werk) Mensen in een voormalige Melkertbaan (in 2004 afgeschaft): WiW (Wet Inschakeling Werkzoekenden) ID (Instroom-/Doorstroombaan) 7

8 Wie tellen mee (2) Mensen met een arbeidsbeperking die tellen voor de inlenende organisatie mee: In dienst van de werkgever worden ingeleend gedetacheerd * NB: Tellen ingekochte diensten mee? Nee, niet bij de inkopende werkgever. * WSW-ers en uitzendkrachten zal men zelf moeten registreren, deze komen niet uit de jaarlijkse SZW-monitormeting. Ze staan immers niet bij de inlenende organisatie op de loonlijst! Hoe precies wordt in najaar 2015 bekend

9 Registratie: Doelgroepregister
Het doelgroepregister bevat de gegevens van mensen die onder de banenafspraak vallen. Het doelgroepregister vormt de basis voor nul-meting en monitoring UWV beheert dit register Uitkomst 2016: zowel marktsector als overheid hebben de beloofde aantallen ruimschoots geaald (vooral via inleen/detachering)

10 Doelgroepregister (2) UWV en gemeenten zijn samen verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van alle gegevens Claim: De gegevens in het doelgroepregister zijn geactualiseerd vanaf 31 december 2014.Er staan momenteel circa 6000 personen in.

11 Doelgroepregister (3) Gemeenten kunnen een aanvraag doen voor mensen die onder de participatiewet vallen. Mensen die zelf onder Participatiewet vallen kunnen een beoordeling arbeidsvermogen aanvragen. Leerlingen van VSO-/proscholen en mbo-entree opleidingen kunnen zich rechtstreeks melden voor een beoordeling. Criterium: kunt u, gezien uw beperking, wel of niet het WML verdienen. 11

12 Hoe lang blijft iemand meetellen?
Zolang zij aan de doelgroepcriteria voldoen Banendoelgroepers die in een bepaald jaar niet meer aan de doelgroepcriteria voldoen: blijven in het register tot aan het einde van dat jaar + twee jaar meetellen Bijvoorbeeld: Henk hoort vanaf 1 mei 2015 niet meer tot doelgroep. Hij telt nog mee tot en met 31 december 2017 12

13 Banen 1. Wat is een baan? Als een baan wordt geteld het aantal verloonde uren dat mensen uit de doelgroep gemiddeld werken. Een baan = 25,5 uur per week Kleinere banen tellen mee naar evenredigheid van het aantal verloonde uren Banen groter dan 25,5 uur per week tellen mee als meer dan een baan.

14 Banen (2) Voor het Sociaal Akkoord tellen alleen de extra banen mee: dat wil zeggen plaatsingen vanaf 1 januari 2013 Plaatsingen: inlenen, detacheren of in dienst nemen (dus ook via uitzendbureaus. Ingeleende mensen tellen mee bij de sector/werkgever waar ze daadwerkelijk werken). Precieze regeling volgt in het najaar van 2015

15 Banen(3) UWV controleert of de banenafspraak gehaald wordt. Hoe: koppeling van doelgroepregister aan de polisadministratie (BSN) Controle in twee fasen: eerst banenafspraak (t&m 2016) op landelijk niveau. Geen uitsplitsing naar individuele werkgevers één-meting over het jaar 2015 zal in 2016 plaatsvinden UWV kijkt jaarlijks of het aantal verloonde uren uit de nul-meting + het aantal extra verloonde uren conform de banenafspraak is gerealiseerd

16 Instrumenten en voorzieningen
er zijn meer oplossingen (bijvoorbeeld IHW). 16

17 Subsidies: ondersteuning werkgevers
Instrumenten: Proefplaatsingen Loonkostensubsidie No-Riskpolis Begeleiding en Job Coach Werkvoorzieningenriskpolis Loondispensatie (alleen UWV)

18 Proefplaatsingen Doel: vaststellen of iemand geschikt is voor de functie? Duur maximaal 6 maanden (afhankelijk van de problematiek van de persoon) Per plaatsing afspraken maken met uitlenende partij (gemeente of UWV) Gedurende de proefplaatsing ook loonwaardebepaling (meestal na 2 mnd) Maak goede afspraken over begeleiding!

19 Loonwaarde Doel Loonkostensubsidie is om het tekort aan productiviteit te compenseren. Hoe: Werkgever betaalt iemand volledig WML. Als iemand bijvoorbeeld 60% productief is, betaalt de werkgever 60% van (minimaal) het wettelijk minimumloon. De loonkostensubsidie is de overige 40% (tot 100% WML). Geen leeftijdsgrens (ook jongeren van 16 en 17 jaar kunnen onder banenafspraak vallen)

20 Loonkostensubsidie (2)
De hoogte van de loonkostensubsidie bedraagt maximaal 70 % WML. De loonkostensubsidie kan worden voortgezet zolang het dienstverband voortduurt en de loonwaarde van de kandidaat minder dan 100 % WML is. Bij verhuizing naar een andere gemeente blijft de vertrekgemeente, gedurende de gehele looptijd van de dienstbetrekking verantwoordelijk voor de vaststelling van de loonwaarde en uitbetaling van de loonkostensubsidie. De loonwaarde moet jaarlijks opnieuw worden vastgesteld (muv voor beschut werk, = iedere 3 jaar

21 Loonwaardebepaling Een onafhankelijke deskundige bepaalt de productiviteit (loonwaarde) van de medewerker. De loonwaardemeting wordt op de werkvloer uitgevoerd. Uitlenende partij regelt de loonwaardemeting. De loonwaardemeting wordt uitgevoerd middels de regionaal vastgestelde methodiek De loonwaarde moet jaarlijks opnieuw worden vastgesteld; Een uitzondering geldt voor beschut werken. Daar moet de loonwaarde iedere 3 jaar worden gemeten.

22 Voorbeeld Dariuz Works ‘Loonwaardemeting. Zo werkt het’

23 Loonwaardebepaling (3)
Vanwege achterstand UWV voor specifieke groep 1e half jaar 50% WML is standaard.

24 No Riskpolis Als een participatiemedewerker zich ziek meldt, moet een werkgever, net als voor andere medewerkers, het loon doorbetalen. Voor dit risico is de no risk polis: compenseert en vrijwaart werkgevers van extra kosten voor de Ziektewet en de WIA/WGA. voor medewerkers die opgenomen zijn in het doelgroepregister De No Risk Polis geldt niet voor detacheringsconstructies of inhuur via een uitzendbureau! Aanvraag bij Gemeente of het UWV voor de Wajong-groep

25 No Riskpolis (2) Ziekmelding bij het Werkgeversportaal UWV/Gemeente. Bij ziekmelding aangeven dat medewerker tot de doelgroep behoort. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van het salaris en de duur van de ziekte. Werkgever betaalt het gebruikelijke salaris door aan de werknemer. De looncompensatie bij ziekte geldt 5 jaar lang. Valt de werknemer uit door ziekte binnen deze periode van 5 jaar, dan ontvangt werkgever maximaal 2 jaar looncompensatie.

26 Begeleiding en Job Coach
Cruciaal voor een succesvolle duurzame plaatsing Gemeenten mogen zelf invulling geven aan de vorm en de inhoud van de begeleiding: financiële compensatie of begeleiding in natura. Personen waarvoor wg LKS ontvangt hebben wettelijk aanspraak op begeleiding op de werkplek.

27 Job Coach (3) Twee vormen: extern en intern.
Intern: Wg kan kiezen om intern iemand aan te wijzen als Job Coach en deze medewerker zich te laten kwalificeren als Job Coach. Kosten training circa maar er is ook subsidie voor de interne job coach Extern: job coach vanuit gemeente en/of UWV. Maak goede afspraken over bijvoorbeeld de frequentie en over de verantwoordelijkheden: wat verwacht wg en doelgroeper van de job coach, wat kan hij verwachten en evalueer de aanpak met zekere regelmaat. Kosten externe jon coach voor uitlenende partij (UWV/Sw/uzb)

28 Job Coach (3) Procedure:
Een arbeidsdeskundige beoordeelt of en in welke mate begeleiding door een jobcoach nodig is; De jobcoach kan worden ingezet voor de doelgroep banenafspraak, bij beschut werk, bij een reguliere baan en bij detachering; De jobcoach wordt per half jaar toegekend bij een dienstbetrekking van tenminste 12 uur. Na elk half jaar wordt beoordeeld of de jobcoach nog nodig is.

29 Job Coach (4) Ook in de proefperiode en in geval van flex.contracten kan een jobcoach worden toegekend. De jobcoach wordt (per werkgever) maximaal 2 jaar ingezet, met mogelijkheid tot verlenging met max. nog 1 jaar. Daarna wordt van de werkgever verwacht dat deze de begeleiding zelf regelt; Als de jobcoachcheque wordt ingezet, moet de werknemer daarmee instemmen. Dit betekent namelijk dat hij niet meer in aanmerking komt voor een jobcoach van de gemeente.

30 Kosten Job Coach: Gemeente:
Omvang en duur begeleiding afhankelijk van de zwaarte van de problematiek (maximaal 12 uur per week voor beperkte tijd) Licht: 1e jaar max 2700 euro, of 1,2 uur per week (50,- per uur x 45 weken). 2e jaar max 1400 euro, of 0,6 uur per week (50,- per uur x 45 weken) Midden: 1e jaar max 4500 euro, of 2 uur per week (50,- per uur x 45 weken) 2e jaar max 2700 euro, of 1,2 uur per week (50,- per uur x 45 weken) Optioneel is er de mogelijkheid van een derde jaar

31 Kosten Job Coach: UWV: 1e jaar max 10% van de werktijd, 2e jaar max 5% van de werktijd 3e jaar max. 3% van de werktijd. Uitzonderingen mogelijk Aanvraagtijd Maximaal 8 weken!

32 Job Coach UWV (2) Voorwaarden:
U moet een burgerservicenummer (BSN) hebben. UWV heeft vastgesteld dat u een ziekte of handicap heeft die u belemmert bij uw werk of bij het volgen van onderwijs. Dit wordt ook wel een structurele functionele beperking (SFB) genoemd. De voorziening waarvoor u vergoeding aanvraagt, is bedoeld om ondanks uw ziekte of handicap uw werk goed te kunnen doen of onderwijs te kunnen volgen. UWV vergoedt de goedkoopste voorziening die voor u geschikt is

33 Werkvoorzieningen Aanpassing werkplek Intermediaire voorzieningen
Vervoersvoorzieningen Subsidies voor scholing en ontwikkeling (kan ook verschillen per regio) Advies van een arbeidsdeskundige is veelal voorwaarde voor subsidie. Meeneembare voorzieningen (aangepaste bureaustoel etc: worden toegekend aan de werknemer). Dit is een landelijke regeling Niet meeneembare voorzieningen (aangepaste entree/sanitaire voorzieningen etc.) worden toegekend aan de werkgever, is een regio/gemeente/WMO voorziening

34 Werkvoorzieningen (2) Intermediaire voorzieningen: voorzieningen voor personen met een auditieve, visuele of motorische handicap Meest voorkomen doventolk Aanvragen bij Gemeente Vervoersvoorziening Als een werknemer niet zelfstandig kan reizen, kan de gemeente een vervoersvoorziening toekennen. Voorbeelden zijn een aangepaste fiets, een bruikleenauto, kilometervergoeding, rolstoeltaxi of begeleidingskosten.

35 Werkvoorzieningen (3) De vervoersvoorziening wordt in 2015 lokaal georganiseerd in afstemming met de WMO. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor deze werkvoorziening tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende 2 aaneengesloten jaren tenminste het minimumloon bedraagt én voor die persoon in die 2 jaren geen loonkostensubsidie is vertrekt!

36 Loondispensatie Twee mogelijklheden:
1: Als een Wajonger zijn werk minder goed uit kan voeren dan de andere werknemers, mag de werkgever tijdelijk minder loon uitbetalen. Het UWV vult het loon vervolgens aan tot maximaal het bedrag dat de Wajonger ontving voor hij aan het werk ging. Duur: minimaal een half jaar en maximaal 5 jaar

37 Loondispensatie (2) De kandidaat start bij bedrijf met een proefplaatsing. De loonwaarde van de kandidaat wordt tijdens de proefplaatsing op de werkplek gemeten door een arbeidsdeskundige van UWV volgens een onafhankelijke methodiek. Indien proefplaatsing positief is krijgt de werknemer een dienstverband. Werkgever betaalt de werknemer salaris volgens de vastgestelde loonwaarde. UWV vult het loon van de Wajongere aan tot maximaal het bedrag dat hij ontving voordat hij bij de nieuwe werkgever  werkte.

38 Premiekorting arbeidsgehandicapten
Premiekorting = Mobiliteitsbonus bij ziekte of handicap Voor de medewerkers met een doelgroepverklaring kan de werkgever premiekorting toepassen voor de duur van het dienstverband maar ten hoogste 3 jaar. Is de kandidaat in staat om het minimumloon te verdienen? Dan is de hoogte van de mobiliteitsbonus € per jaar. Is de kandidaat niet in staat om het minimumloon te verdienen en heeft werkgever recht op loondispensatie voor deze kandidaat? Dan is de hoogte van de mobiliteitsbonus € per jaar. Idem

39 Premiekorting arbeidsgehandicapten (2)
NB Ontvangt werkgever voor de kandidaat loonkostensubsidie naar loonwaarde? Dan heeft werkgever geen recht op de mobiliteitsbonus.  Werkgever kan wel tegemoetkoming in de bedrijfskosten aanvragen. Werkgever past de mobiliteitsbonus zelf toe bij de loonaangifte bij de belastingdienst. Deze korting duurt maximaal 3 jaar

40 Bedrijfskosten Tegemoetkoming in de bedrijfskosten voor die werkgevers die mensen met een arbeidsbeperking in dienst nemen. Denk aan: energie, productiemiddelen, administratie- en huisvestingskosten De hoogte van de tegemoetkoming bedrijfskosten is nu (2015) maximaal € 1.800, bij een voltijds dienstverband op jaarbasis. In 2016 wordt een algemene landelijke regeling opgesteld.

41 Doelgroep nader belicht

42 Wat typeert de werknemer met een SW-indicatie
Kan en wil werken Hoeft geen lichamelijke ondersteuning Kan optimaal werken wanneer er sprake is van: Aanleerbare taken Gestructureerde werkzaamheden Beperkte variatie in taken Weinig autonomie en verantwoordelijkheid Geen hoge werkdruk Weinig verstoringen in de werksituatie Fysiek niet te zware eisen worden gesteld

43 In Wajong vanwege: Verstandelijke beperking 38%
Autisme spectrum stoornis 15% ADHD % Psychiatrisch ziektebeeld 21% Somatisch ziektebeeld 13% Bij de helft meerdere diagnoses naast elkaar

44 Kerncompetenties Lerend vermogen: is iemand in staat om te leren van zijn ervaringen? Mate van aanpassing van de functie: kan iemand een bestaande functie uitoefenen of moeten bepaalde taken worden aangepast? Mate van zelfstandigheid bij het uitvoeren van de functie; kan iemand volledig zelfstandig de functie uitvoeren of is hierbij begeleiding nodig? Handelingstempo op werkvloer; is het handelingstempo even hoog als van de gemiddelde werknemer op die functie, of lager? Werknemersvaardigheden: kan iemand omgaan met deadlines of 
productiepieken, kan iemand omgaan met onverwachte situaties, kan iemand omgaan met de sociale aspecten en de verplichtingen van het werk? 


45 5 typen in de doelgroep De zelfredzame De Gezelschapspeler
De Begrensde De specialist De zekerheidzoeker

46 Hebben een redelijk tot hoog opleidingsniveau
Zelfredzame Hebben een redelijk tot hoog opleidingsniveau Kunnen zelfstandig functioneren Werken in bestaande functies Hebben goede werknemersvaardigheden Kennen een urenbeperking Gebruiken hulpmiddelen en aanpassingen Werk is een manier om zich te ontwikkelen Weten wat ze kunnen Harde werkers Kennen een laag verzuim Redelijke balans tussen privé en werk Soms geprikkeld door verschil in verdienen Patrick is administratief medewerker Janco is monteur elektrische fietsen

47 Werk is vooral sociale bezigheid Ondersteuning nodig in grenzen leren
Gezelschapsspeler 
 Werk is vooral sociale bezigheid Ondersteuning nodig in grenzen leren Moeilijke scheiding privé en werk Zijn snel van slag Structuur en helder takenpakket belangrijk Hebben langere inwerkperiode nodig Blijvende positieve aandacht Werktempo ligt lager Weinig ziekteverzuim Vinden werken leuk! Denise is wasserijmedewerker Mike is algemeen medewerker

48 Zijn zeer moeilijk in staat om te leren
Begrensde 
 Zijn zeer moeilijk in staat om te leren Beginnen met opleiding maar vallen vaak uit Overzien hun gedrag niet Hebben moeite met hun gedrag te controleren Moeite met zelf plannen Hypergevoelig voor bepaalde prikkels Handelingstempo is niet te hoog Samenwerken is beperkt Kunnen taken uitvoeren als begeleiding en structuur geregeld Een voorspelbare werksituatie helpt Jeroen is verhuurmedewerker

49 Hebben potentie voor middelbare tot hoge opleiding
Specialist Hebben potentie voor middelbare tot hoge opleiding Het risico dat zij hierin voortijdig uitvallen is groot Willen graag leren Het ontbreekt hen aan een aantal werknemersvaardigheden Hebben moeite met focussen en prioriteiten Rustige opbouw bij aanvang is nodig Intensieve begeleiding bij aanvang is nodig Zijn gebaat bij structuur en regelmaat Kunnen zelfstandig werken Sommigen vinden het moeilijk om samen te werken Liever geen klantcontacten Kennen vaak aanpassingen in uren Terugval is reëel Dan begeleiding nodig en voldoende hersteltijd Vrij hoog werktempo Kennen een laag verzuim Demie is magazijnmedewerker Albert is autodetailer

50 Meestal een laag opleidingsniveau
Zekerheidszoeker Meestal een laag opleidingsniveau Kunnen onder begeleiding zelfstandig taken uitvoeren Hebben sterke behoefte aan concrete taakomschrijvingen Kennen een lagere productiviteit, deze stijgt vaak nog Lijken meer taken aan te kunnen Hebben een vaste begeleider nodig Zijn blij met een geringe werkdruk en willen liever geen onverwachte situaties Zijn fysiek kwetsbaar, niet te zware fysieke taken gaan prima. Vijf medewerkers met een arbeidsbeperking nemen taken voor hun rekening waarvoor de brandweer zelf handen tekort komt. Het betreft taken die slecht te combineren zijn met de onregelmatigheid van het primaire proces en de diensten van de brandweerlieden. De medewerkers voeren bij de uitrukdienst onderhoudswerk uit en bij de afdeling preventie doet iemand administratief werk.


Download ppt "Presentatie Banenafspraak en Partcicpatiewet"

Verwante presentaties


Ads door Google