Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
2
Inkomstenbelastingen Alexander DELAFONTEYNE
Fiscale Procedure Inkomstenbelastingen Alexander DELAFONTEYNE
3
Inhoud Titel 3 Taxatieprocedure Geschillenprocedure
Invorderingsprocedure 3
4
Inhoud Titel Taxatieprocedure 4 Aangifte Onderzoek Bewijsmiddelen
Aanslagprocedure Sancties 4
5
Inhoud Titel Geschillenprocedure 5 Administratieve geschillenprocedure
Fiscale bemiddeling Gerechtelijke geschillenprocedure 5
6
Inhoud Titel Invorderingsprocedure 6 Belastingschuldige
Betaling: termijn, betalingsfaciliteiten, uitstel Interesten Vervolging Verjaring 6
7
I. Taxatieprocedure
8
I. Taxatieprocedure Titel Inleiding Legaliteitsbeginsel
Vrijwaring grondwettelijk gewaarborgde rechten Geen andere dan door de wet bepaald Strikt interpreteren Elektronische aangifte Discretionaire bevoegdheid: feitelijke omstandigheden Beginselen van behoorlijk bestuur 8
9
I. Taxatieprocedure Titel Inleiding
Discretionaire bevoegdheid: feitelijke omstandigheden Beginselen van behoorlijk bestuur Redelijkheidsbeginsel: verbod van willekeur Rvd: hoorrecht, inzagerecht en onpartijdigheid Motiveringsplicht Zorgvuldigheidsbeginsel Fair play Verbod van machtsafwending Rechtszekerheidsbeginsel Gelijkheidsbeginsel 9
10
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Bewijslastverdeling
Vermoeden van juistheid Wie moet aangifte indien Uitzonderingen op aangifteverplichting Vorm en inhoud Papieren aangifte formulier toegezonden/aanvragen Nauwgezet: zo niet onjuist/onbestaand bijlagen buitenlandse bankrekening, verzekeringen betalingen aan belastingparadijs Elektronische aangifte 10
11
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Wie moet aangifte indien
Alle belastingplichtigen: Personenbelasting/vennootschapsbelasting/RPB/BNI In geval van overlijden: erfgenamen/algemene legatarissen/begiftigden Wettelijk onbekwame personen: wettelijk vertegenwoordiger Ontbonden vennootschappen: vereffenaar/overnemende-verkrijgende vennootschap (i.g.v. fusie) Ongeletterden: derde of ambtenaar (die hiervan melding op aangifte) Lasthebber: volmacht voegen of voorleggen 11
12
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Wie moet aangifte indien
Bijzonderheden: Opgesteld door BP: getekend door BP Opgesteld door derde (bv. boekhouder)/getypte of elektronische aangifte: handtekening voorafgegaan door vermelding ‘gelezen en goedgekeurd’. Gefailleerde belastingplichtige: curator/belastingplichtige Gehuwde en wettelijk samenwonende BP: Gezamenlijk indienen en ondertekenen Jaar huwelijk, samenwoning, overlijden, echtscheiding of beëindiging wettelijke samenwoning: afzonderlijke aangifte en taxatie. Feitelijke scheiding: jaar na feitelijke scheiding afzonderlijke aangifte en taxatie. Minderjarigen: RI of ORI: ouders genot, dus in aangifte ouders BI of onderhoudsgeld: kinderen belastbaar dus ook aangifteplicht 12
13
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Vorm en inhoud Papieren aangifte
formulier toegezonden/aanvragen Nauwgezet: zo niet onjuist/onbestaand bijlagen buitenlandse bankrekening, verzekeringen betalingen aan belastingparadijs Elektronische aangifte Natuurlijke personen (PB/BNI): tax-on-web Vennootschappen (Venn.B/RPB) : Biztax Roerende voorheffing: RV-on-web Bedrijfsvoorheffing: FinProf 13
14
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Termijn
Natuurlijke personen (personenbelasting/BNI) Termijn op formulier, niet korter dan één maand vanaf verzending In concreto: 30 juni: papier Half juli (13 juli 2016): tax-on-web Eind oktober (27 oktober 2016): mandataris (onderscheid rechtsgeldig?) Overlijden belastingplichtige: 5 maanden vanaf overlijden (soms dubbele aangifteplicht) Belastingplichtige verlaat land: 3 maanden na vertrek 14
15
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Termijn Wijzigingsaangifte
Vennootschapsbelasting/rechtspersonenbelasting Termijn op formulier, niet korter dan één maand vanaf goedkeuring jaarrekening (6 maanden na einde boekjaar), en maximum 6 maanden na afsluiten boekjaar. In concreto: 27/09/2016 (verlengd tot 5/10/2016) Roerende voorheffing 15 dagen na toekenning of betaalbaarstelling Bedrijfsvoorheffing 15 dagen na verstrijken van de maand waarin de inkomsten werden betaald of toegekend. Administratie bereiken op laatste dag Papier/tax-on-web Wijzigingsaangifte 15
16
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte Inkomsten - uitgaven Pensioenen (wettelijk, pensioensparen) Uitkeringen wegens arbeidsongevallen Wettelijke ziekte- en invaliditeitsuitkeringen werkloosheidsuitkeringen Bezoldiging – forfaitaire beroepskosten < belastingvrije som Onderhoudsuitkeringen < belastingvrije som: -16 jarigen Lijfrenten PWA-betalingen Dienstencheques Bedrijfsvoorheffing Persoonlijke gegevens Niet ingehouden persoonlijke sociale bijdragen 16
17
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte In ieder geval uitgesloten Belastingplichtigen met rekening in buitenland Belastingplichtigen met één of meer rekeningen in het buitenland Echtgenoot in belastbaar tijdperk overleden 17
18
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte Procedure Voorstel van fiscus Maand na verzending: BP niet-akkoord/onjuistheid/onvolledigheid 18
19
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 307 WIB 92) Buitenlandse bankrekeningen : Bestaan en land in aangifte Nummers en instellingen aan CAP NBB (effectief vanaf AJ KB 3/04/2015) Voorleggingsplicht Levensverzekeringen in buitenland tak 21 (verzekeringen met gewaarborgd kapitaal en rendement), tak 22 (bruidschatsverzekeringen en geboorteverzekeringen) en tak 23 (levensverzekeringen gekoppeld aan een of meer beleggingsfondsen)", alsook "de schuldsaldoverzekeringen“ Bestaan+ land waar overeenkomst afgesloten werd + naam van verzekeringnemer Voorleggingsplicht. 19
20
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 307 WIB 92) Betalingen aan belastingparadijzen (vennootschappen) € Sanctie verwerping aftrek kosten Belastingparadijs? Belgische lijst (art. 179 KW/WIB) (landen waar het nominaal tarief van de vennootschapsbelasting lager is dan 10 %) KB 1 maart 2016: Toevoeging: Marshalleilanden, Oezbekistan, de Pitcairneilanden, Somalië en Turkmenistan; Schrapping: Andorra, de Maldiven, Moldavië, 'Jethou' en 'Sark‘. OESO lijst (transparantie en uitwisseling van inlichtingen): leeg – Luxemburg geschrapt (circ. 03/09/2015). 20
21
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: Wat: vermelden in aangifte van bestaan van een juridische constructie waarvan de belastingplichtige, zijn echtgenote of de kinderen hetzij een oprichter van de juridische constructie is, hetzij een derde begunstigde 1 (art. 2 §1 13° a) WIB 92): Buitenlandse structuren zonder rechtspersoonlijkheid Trust en fiduciaire verhoudingen (geen lijst. BP moet zelf beoordelen) Aangifte PB: bestaan vermelden Uitgesloten: beleggingsvennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid 21
22
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: 2 (art. 2 §1 13° b) WIB 92) : Buitenlandse rechtspersonen gevestigd in belastingparadijs (geen IB) of staat met fiscaal gunststelsel (IB < 15%) Aangifte PB: bestaan vermelden EER-lijst (KB 18/12/2015): Limitatief en onweerlegbaar (ook voor wat betreft tegenbewijs fiscaal gunststelsel: Min. Fin.) Liechtensteinse Stiftung en Anstalt, en Luxemburgse Société de gestion Patrimoine Familiale Effectief onweerlegbaar? Artikel 5/1 §3 WIB 92, maakt geen onderscheid voor tegenbewijs tussen 1ste en 2de groep. 22
23
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: 2 (art. 2 §1 13° b) WIB 92) : Niet EER-lijst (KB 23/08/2015): Niet-limitatief en weerlegbaar International Business Company Belize, Exempt Company Caymaneilanden, Foundation Bahamas,… Weerlegbaarheid: bewijs aan ten minsten 15% inkomstenbelastingen onderworpen, te beoordelen volgens Belgische maatstaven Werkwijze: vaststellen netto-belastbare basis naar Belgische normen (Venn.B of RPB). Berekenen verhouding tussen effectief verschuldigde belastin en de a.d.h.v. de Belgische regels vastgestelde belastbare basis. Jaarlijks te bepalen. Geen verrekening voor de effectief betaalde belasting Sowieso uitgesloten: beursgenoteerde vennootschappen, pensioenfondsen, fondsen voor het beheer van werknemersparticipaties, ICB’s en AICB’s, substantie 23
24
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: Wie: Oprichter Feitelijke beoordeling Directe of indirecte erfgenamen van oprichter Derde-begunstigde Potentiële begunstigde Effectieve begunstigde Meerdere oprichters: volgens verhouding tot inbreng dan wel voor een gelijk deel. 24
25
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Bijzondere aangifteplicht
Private vermogensstructuren: Juridische constructie: trusts, stichtingen, etc… Belastingplichtige of familie is begunstigde 25
26
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Gevolgen niet-, laattijdige, onjuiste of onvolledige aangifte Administratieve geldboete Belastingverhoging Strafrechtelijk sanctie Langere aanslagtermijn Ambtshalve aanslag Forfaitair bepaalde minimale belastbare grondslag Betaling aan belastingparadijs: geen beroepskost 26
27
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Roerende voorheffing
Bedrijfsvoorheffing Kadastraal inkomen Eenmalig bevrijdende aangifte Regularisatie 27
28
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden Kijken en luisteren
Vestiging Bij belastingplichtige zelf Boekeninzage Vraag om inlichtingen toegangsrecht Bij derden Particuliere derden Openbare sector Bezwaar Invordering 28
29
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden Onderzoekstermijnen
Normale onderzoekstermijn: 3 jaar Niet-aangifte, laattijdige aangifte, verschuldigde belasting > aangifte Verlenging met 6 maanden i.g.v. bezwaar Bijkomende termijn: 4 jaar i.g.v. bedrieglijk opzet/oogmerk te schaden Voorafgaande kennisgeving Aanwijzingen 29
30
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Bewaar- en voorleggingsplicht van boeken- en bescheiden Subject Iedere potentiële belastingplichtige Ongeacht of stukken bijhoudt Object Alle boeken en bescheiden Noodzakelijk om bedrag van de B.I. te bepalen Computergegevens (ook in de ‘cloud’) Bewaarplicht 30
31
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Bewaar- en voorleggingsplicht van boeken- en bescheiden Object Modaliteiten Inzage op verzoek Principe: onder verplaatsing Fiscus mag boeken bijhouden: Noodzakelijk (niet automatisch) voor bepalen belastbare inkomsten (BP/3den) PV binnen 5 dagen (wat meegenomen, redenen meenemen) Ontvangstbewijs Papieren boekhouding (bv. facturen, uittreksels, akten…): afgesloten Elektronisch boekhouding: ook niet afgesloten 31
32
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Verstrekken van inlichtingen (art. 316 WIB) Subject Elke potentiële belastingplichtige Object Alle inlichtingen (> beroepswerkzaamheden) Belastbaar inkomen en verminderingen hierop Geen uitbesteding onderzoek (inlichtingen, geen bewijs) Fiscale relevantie Modaliteiten Passieve medewerkingsplicht Oordeelkundig en gematigd gebruik door administratie Mondeling: geen modaliteiten Schriftelijk: binnen 1 maand (vanaf 3de werkdag volgend op verzending) 32
33
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Toegangsrecht (art. 319 WIB) Subject Nat.Pers. + R.P. die beroepslokalen aanwenden Personen die bij machte zijn toegang te verlenen tot deze ruimten Object Doelgebondenheid Draagwijdte: Geen recht op huiszoeking Ondergeschikt aan het beroepsgeheim Ondergeschikt aan regels van behoorlijk bestuur Beroepslokaal Privéwoning 33
34
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Toegangsrecht(art. 319 WIB) Modaliteiten Ambtenaar directe belastingen Aanstellingsbewijs Bijstand expert Tijdens uren dat de werkzaamheid uitgeoefend wordt In lokalen waar de werkzaamheid wordt uitgeoefend 34
35
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Het houden van verplichte boekhoudkundige stukken (art. 320 WIB) Subject Vrije beroepen, ambten en posten Ter vrijwaring van beroepsgeheim Object Ontvangstbewijsboekje Dagboek 35
36
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Aanwenden resultaten onderzoek belastingplichtige Inlichtingen van derden uit de privésector Inlichtingen m.b.t. bepaalde personen Inlichtingen m.b.t. groep personen Inlichtingen van derden die afhangen van de staat Andere informatie van derden Klikbrieven Inlichtingen van andere administraties Inlichtingen van buitenlandse administraties 36
37
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Subject Alle natuurlijke of rechtspersonen Geen enkele band of hoedanigheid vereist Beperkingen door administratie (misbruik mogelijk) Verrichtingen waarbij belastingplichtige betrokken is Of dergelijke relatie kan vermoed worden Object Inlichtingen en attesten getuigenverhoor 37
38
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Object Inlichtingen en attesten Gelijk welke ambtenaar Met het oog op de juiste belastingheffing Bepaalde belastingplichtige Identiteit van belastingplichtige weergegeven (gevaar: beroepsgeheim) Effectief belastingplichtig Inlichtingen: schriftelijk/mondeling (geen getuigenverhoor) Termijn te bepalen door administratie Attesten 38
39
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Object Getuigenverhoor Uitzonderlijk karakter Ambtenaar met graad hoger dan adviseur Strikte procedure Met het oog op de juiste belastingheffing Sancties Administratieve boete Strafrechtelijke sanctie igv getuigenverhoor 39
40
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. niet men name genoemde personen (323 WIB) Subject Natuurlijke en rechtspersonen Professionele band Personen die bij deze activiteit betrokken zijn Object Administratie: gelijk welke ambtenaar Overlegging inlichtingen Inlichtingen m.b.t. professionele verrichtingen Vorderen: fiscale relevantie vereist 40
41
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. niet men name genoemde personen Voorlegging computergegevens (art. 323bis WIB) Artikel 315bis ook van toepassing Juistheid mag ook bij derden nagegaan worden (art. 324 WIB) Inzagerecht bij derden Prima facie Vermoeden dat inlichtingen onjuist zijn 41
42
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden die afhangen van de staat ( WIB) Subject Bestuursdiensten van de Staat Openbare instellingen en organismen Uitzonderingen: NIS en Economisch en Sociaal instituut voor de middenstand Openbare kredietinstellingen Bijzondere vereisten Medische gegevens bij staat: onderzoek nationale orde Inzage griffie: Machtiging Openbaar Ministerie (belangenafweging) 42
43
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden die afhangen van de staat ( WIB) Object Alle in hun bezit zijnde inlichtingen te verstrekken Inzage verlenen van alle stukken, akten en registers Alle inlichtingen, afschriften en uittreksels laten nemen Niet noodzakelijk betrekking op specifieke belastingplichtige Beperkingen: Fiscale relevantie Stukken die op ogenblik aanvraag in het bezit zijn 43
44
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Andere informatie van derden Klikbrieven Rechtstreeks op informatie hieruit: onrechtmatig Aanleiding voor eigen onderzoek: rechtmatig Klikker zelf onrechtmatig bekomen: rechtmatig Overheid zelf misdrijf: onrechtmatig Niet na te gaan of rechtmatig te bekomen: onrechtmatig 44
45
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 45
Uitwisseling tussen administraties Universele aanwending onderzoeksresultaten Nieuw artikel 336 WIB92 universele fiscale gegevensuitwisseling geen fiscale superdatabank wel aangekondigd Parl.Vr., 11 januari 2010 geen enig belastingdossier wel mogelijkheid tot uitwisseling van gegevens op verzoek, spontaan en automatisch privacybescherming enkel uitwisseling van toereikende, ter zake dienende en niet overmatige gegevens functioneel belang is vereist bij het opvragen 45
46
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 46
Uitwisseling tussen administraties Uitbreiding van het fiscaal onderzoek tot andere belastingen Nieuw artikel 335 WIB92 Uitbreiding van het fiscaal onderzoek voor andere belastingen subsidiariteit is niet meer noodzakelijk Regelmatig belast met onderzoek van een belasting >< regelmatig belast met een controle of onderzoek Invoeren weg van de minst belaste weerstand op vlak fiscale controle? Quid rechtsbescherming en gelijkheidsbeginsel? Privacybescherming Enkel opvragen van toereikende, ter zake dienende en niet overmatige gegevens Functioneel belang is vereist bij het opvragen 46
47
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 47
Uitwisseling tussen administraties (art. 338 WIB) Uitwisseling van inlichtingen met buitenlandse belastingadministraties Uitwisseling van informatie tussen hoofdbesturen (uitz. FR-BE-LUX) Interne beperkingen blijven gelden Weigering: Bedrijfs-, beroepsgeheim,… Op verzoek Periodiek automatisch Automatisch Gelijktijdige controles Beroepsgeheim blijft gelden. 47
48
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Systeem: Belastingheffing op inkomsten uit spaartegoeden in woonstaat Automatische gegevensuitwisseling van bronstaat aan woonstaat Uitz. Bankgeheim: bronheffing België, Luxemburg, Oostenrijk Voorwerp: Interesten 48
49
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Uitbreiding 2014 (2014/48/EU): Uitbreiding personeel toepassingsgebied: uiteindelijke gerechtigde Doorkijkbenadering: betaling door banken aan juridische constructies buiten de EU die aldaar niet daadwerkelijk worden belast, worden geacht gedaan te zijn aan een natuurlijke persoon , inwoner van een lidstaat die beschouwd wordt als begunstigde van de constructie. Constructies opgesomd in indicatieve lijst (Bv. Delaware LLC, Nieuw-Zeeland Trust, Bahama’s Trust en Foundation,…) Uitbetalende instantie bij ontvangst: verruiming Tussenstructuren gevestigd in EU (indicatieve lijst: België: Burgerlijke maatschap en in België beheerde trusts of soortgelijke constructies naar vreemd recht. 49
50
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Uitbreiding 2014 (2014/48/EU): Uitbreiding materieel toepassingsgebied: Gestructureerde producten: alle effecten die de kenmerken van een schuldvordering hebben (niet-risicodragende kapitaalplaatsingen) Collectieve beleggingsinstellingen: Ook EU-belegginsinstellingen zonder Europees paspoort Levensverzekeringen: de overeenkomst "een gegarandeerd rendement aan inkomsten behelst" (denk aan zgn. tak 21-verzekeringen), of de "feitelijke prestatie" van de levensverzekeringsovereenkomst voor meer dan 40 % gelinkt is aan interestinkomsten. Opbrengst = surplus boven betaalde premie. Uitkeringen door de verzekeraar uitsluitend verricht ingevolge een overlijden, handicap of ziekte worden voor de toepassing van de gewijzigde Spaarrichtlijn niet beschouwd als opbrengst van een levensverzekeringscontract. 50
51
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) 1/1/2016: intrekking (2015/2060/EU) Overbodig gelet op verruimde bijstandsrichtlijn en CRS Gegevens verzameld tot 1/1/2016 moeten nog uitgewisseld worden Lux: gegevens m.b.t. I 2015 aan België meedelen; verrekening woonstaatheffing Oostenrijk: richtlijn jaar langer geldig ook voor 2016 woonstaatheffing 51
52
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Bijstandsrichtlijn (2011/16/EU) Automatische gegevensuitwisseling: Arbeidsinkomen Directiehonoraria Levensverzekeringsproducten Pensioenen Eigendom van en inkomsten uit onroerend goed Voor inkomen vanaf 1 januari 2014, eerste uitwisseling juni 2015 Uitbreiding (2014/107/EU) met: Interesten Dividenden Rekeningtegoeden Meerwaarden op de overdracht van financiële vaste activa Toepassing vanaf 1 januari 2016, Oostenrijk vanaf 1 januari 2017 Natuurlijke personen, rechtspersonen en entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid 52
53
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling FATCA (VS) VS FATCA-Wetgeving Aanvankelijk voornemen: buitenlandse financiële instellingen verplichting om rechtstreeks informatie over te maken aan IRS, zo niet Amerikaanse bronheffing van 30% Uiteindelijk Intergouvernementele akkoorden Type 1: financiële instellingen – nationale fiscale administraties - IRS Type 2: financiële instellingen - IRS 53
54
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling FATCA (VS) FATCA-akkoord België-VS 23/04/2014 Type 1 – akkoord Welke instellingen: Belgische financiële instellingen (uitz. Overheidsorganen, internationale organisaties, NBB, en bepaalde instellingen die ‘deemed compliant’ geacht worden. Voorwerp: ‘financial accounts’ aangehouden door ‘US persons’ of ‘US owned foreign entities’. (inkomsten, rekeninggegevens, rekeningtegoeden) Banken wordt identificatieplicht opgelegd. Jaarlijkse uitwisseling Gevolg: financiële instellingen worden als ‘deemed compliant’ met FATCA beschouwd, waardoor geen inhouding van de bronheffing zal gebeuren. Geen wederkerigheid 54
55
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Common reporting standard – CRS (OESO) In navolging FATCA-reglementering 06/05/2014 verklaring 47 landen m.b.t. automatische uitwisseling gegevens op wederzijdse basis (ook Zwitserland), en dit op basis van unieke standaard of Common reporting standard. 2 onderdelen: Modelovereenkomst met regels voor uitwisseling van informatie tussen bevoegde overheden CRS waarin rapporterings- en due-dilligence verplichtingen van toepassing op financiële instellingen opgenomen zijn. Voorwerp gegevensuitwisseling: Identiteit rekeninghouder Rekeninggegevens (nummer) Tegoeden en opbrengsten (Rente, dividenden, opbrengsten verkoop, etc.. Gegevens m.b.t. verzekering 55
56
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Common reporting standard – CRS (OESO) Uitwisseling vanaf 2017 door: Anguilla, Argentinië, Barbados, België, Bermuda, Britisch Virgin Islands, Cayman Islands, Chili, Colombia, Kroatië, Curaçao, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Dominicaanse republiek, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Gibraltar, Griekenland, Guernsey, Hongarije, IJsland, India, Ierland, Isle of Man, Jersey, Zuid-Korea, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Mauritius, Mexico, Montserrat, Nederland, Niue, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Seychellen, Slovakije, Spanje, Trinidad en Tobago, Turks en Caicos eilanden, Verenigd Koninkrijk, Uruguay, Zuid-Afrika, Zweden. Uitwisseling vanaf 2018 door: Albanië, Andorra, Antigua en Barbuda, Aruba, Australië, De Bahama’s, Belize, Bulgarije, Brazilië, Brunei, Canada, China, Costa Rica, Grenada, Hong Kong, Indonesië, Israël, Japan, Marshall eilanden, Macao, Maleisië, Monaco, Nieuw-Zeeland, Qatar, Rusland, Sint Kitts en Nevis, Sint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Samoa, Saudi Arabië, Singapore, Sint Maarten, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Zwitserland Nog geen gegevensuitwisseling: Bahrain, Cook Islands, Nauru, Panama, Vanuatu 56
57
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Implementatie in Belgische wetgeving Wetsontwerp tot implementatie FATCA, CRS en bijstandsrichtlijn Verplichtingen rapporterende financiële instellingen: Identificatie en controle van de rekeningen en houders; Automatische en elektronische rapportering aan de belastingadministratie uiterlijk 6 maanden na het kalenderjaar waarop zij betrekking hebben; Bewaarplicht Controle op deze bestanden door FOD Financiën Wettelijk kader FATCA Regering: FATCA-akkoord is geen verdrag, dus geen instemming parlement Raad van State: wel verdrag, dus instemming parlement. Inwerkingtreding: FATCA + Richtlijn: 10 dagen na publicatie Richtlijn: eerste mededeling I 2016 CRS: KB met lijst afhankelijk van betrokken land 57
58
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 58
Beroepsgeheim (334 Wib) Object Eigen belastingplicht Belastingplicht derden Subject Geheimhoudingsplicht - discretieplicht Beoordeling Tuchtoverheid Oordeel is doorslaggevend (ev. procedure bij rechtbank) Gn. tuchtoverheid Administratie oordeelt zelf (ev. procedure bij rechtbank) 58
59
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 59
Bankgeheim Artikel 318 WIB92 Ingevoerd bij Wet 08/08/1980 Versoepeling K.B. 31/12/1996 Verbod voor fiscus om onderzoek te voeren naar klanten bankinstellingen. Absoluut beginsel: - bescherming - nietigheid bewijsmateriaal + aanslag - aansprakelijkheid financiële instelling 59
60
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Definitie? - W.I.B. geen definitie - Minister van Financiën: ‘alle instellingen die openbare geldmiddelen aantrekken’ = privé + publieke financiële instellingen - Instellingen in Wet van 22 maart 1993 op statuut en toezicht op kredietinstellingen → Cass. 19 maart 2007: te beperkt meer dan alleen strikte financiële verrichtingen. 60
61
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: de Belgische banken en spaarkassen de Belgische kredietinstellingen, leningmaatschappijen, hypotheekmaatschappijen en kapitalisatieondernemingen, de Deposito en consignatiekas en het Bestuur der postchecks de Belgische vennootschappen die de financiering van verkopen op afbetaling ten doel hebben de Belgische ondernemingen en particulieren die zich met wisselverrichtingen inlaten de Belgische inrichtingen van buitenlandse ondernemingen, gelijkaardig aan die welke hiervoor zijn vermeld. 61
62
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: 6. Kredietkaartmaatschappijen: bv. Proton-kaarten Minister van Financiën ( V & A, Kamer, , nr. 39, p. 5128) 7. Verzekeringsmaatschappijen Indien financiële activiteiten 62
63
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: Leasingmaatschappijen. - Probleem: wie licht optie? Fiscus wenst te belasten als: voordeel alle aard abnormaal en goedgunstig voordeel 63
64
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 64
Bankgeheim ‘cliënten’ Uitgesloten: andere derden waarmee instelling al dan niet commerciële relaties heeft bv: leveranciers personeel Indien tevens cliënt: bankgeheim i.h. Kader van statuut van de aangezocht instelling. 64
65
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 65
Bankgeheim niet voor eigen belastingplicht bank - boekenonderzoek - vraag om inlichtingen 65
66
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 66
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De taxatieprocedure De geschillenprocedure De invordering van de belasting 66
67
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 67
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : Uitzonderingen op bankgeheim Vraag om inlichtingen: Toestaan Weigeren Aanwijzingen belastingontduiking /voorbereiding indiciaire taxatie/vraag uit het buitenland Vraag aan centraal bankregister 67
68
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 68
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De geschillenprocedure Principe: Geen bankgeheim Voorwaarden: Grondvoorwaarden: a) onderzoek naar het bezwaarschrift b) enkel inlichtingen die nuttig kunnen zijn c) slechts instellingen die schuldenaar of schuldeiser zijn van de belastingplichtige d) financiële instellingen leggen in de praktijk vraag voor aan cliënt 68
69
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 69
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De invorderingsprocedure Principe: Geen bankgeheim 69
70
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 70 Aangifte
Schriftelijke bewijzen Vermoedens 70
71
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 71 Schriftelijke bewijzen
Boekhouding Juridische akten Niet-tegenstelbaarheid van bepaalde overdrachten: 344§2 W.I.B.92 Anti-misbruikbepaling: 344§1 W.I.B.92 Simulatie 71
72
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen
Niet-tegenstelbaarheid van bepaalde overdrachten: 344§2 W.I.B.92 Overdrachten van aandelen, obligaties, vorderingen, edm. aan in het buitenland gevestigde personen met een aanzienlijk gunstiger belastingregime zijn niet tegenstelbaar aan de belastingadministratie, tenzij de belastingplichtige aantoont dat de handeling aan de rechtmatige financiële en economische behoefte voldoet. Bv. overdracht van handelsmerk aan een in het buitenland gevestigde holdingvennootschap die onderworpen is aan belastingregime dat afwijkt van het gemeen recht, is niet tegenstelbaar aan de Belgische fiscus, tenzij rechtmatige financiële en economische behoefte aangetoond wordt. 72
73
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen
Antimisbruikbepaling: 344§1 W.I.B.92 Belastingontwijking : niet-tegenstelbaarheid juridische kwalificatie: moeilijk werkbaar 2012-… (vanaf aanslagjaar 2013): niet-tegenstelbaarheid rechtshandeling Rechtshandelingen niet-tegenstelbaar aan de administratie wanneer de administratie fiscaal-misbruik kan aantonen. Fiscaal misbruik: Verrichtingen in strijd met de doelstellingen van de wetgever Belastingplichtige moet dan bewijzen dat handeling ingegeven is door andere motieven dan het ontwijken van inkomstenbelastingen, door rechtmatige financiële en economische behoefte Gevolg: administratie kan handeling negeren. 73
74
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen Simulatie 74
Belastingontduiking Partijen respecteren zelf niet alle rechtsgevolgen Fiscus moet werkelijkheid bewijzen. Bv. liquidatie om reserves voordelig te kunnen uitkeren, waarna de activiteit door een verwante vennootschap wordt verder gezet. 74
75
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 75 Schriftelijke bewijzen
Individuele schriftelijke akkoorden met de administratie Feitenkwesties (openbaar orde karakter fiscaal recht) Akkoord slechts voor de toekomst gewijzigd Rulings Voor toekomst bindend (5 jaar) Processen verbaal Geldt tot bewijs van tegendeel Ter bepaling van het bestaan en het bedrag van de belastingschuld 75
76
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 76 Vermoedens
Feitelijke vermoedens Wettelijke vermoedens Tekenen en indiciën Vergelijking met drie gelijksoortige belastingplichtigen Fiscaal neutrale reorganisaties Bewijswaarde van de aangifte Bewijswaarde van de jaarrekeningen Forfaitaire raming van de inkomstenbelastingen Ambtshalve aanslag 76
77
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 77 Vermoedens
Feitelijke vermoedens Vermoeden op zekere en vaststaande feiten Geen vermoeden op vermoeden (zwarte boekhouding?) 77
78
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 78 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Tekenen en indiciën (art. 341 W.I.B.92) Indiciaire afrekening (berekening uitgaven > aangegeven inkomsten) Fiscus bewijslast indiciair tekort Niet uitgaan van vermoedens Kosten voor beleggingen, investeringen en belangrijke aankopen Periode Tegenbewijs Inkomsten Vroegere inkomsten Giften en leningen van verwanten Verkoop van financiële instrumenten Uitgaven Belastingverhoging 78
79
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 79 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Vergelijking drie soortgelijke belastingplichtigen (342 WIB) Gebrek aan bewijskrachtige gegevens Boekhouding geen samenhangend geheel waarbij inkomsten met voldoende zekerheid kunnen worden bepaald. Drie vergelijkbare belastingplichtigen Soortgelijk ≠ identiek Ondernemingen van eenzelfde soort of objectief vergelijkbare activiteit a.d.h.v. relevante vergelijkingspunten Vaststelling van belastbare grondslag Kostprijs aankopen x brutowinstpercentages van 3 soortgelijke BP – niet-betwiste beroepsuitgaven Nettowinsten: normale winst of baat van soortgelijke belastingplichtigen Tegenbewijs belastingplichtige 79
80
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen 80 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Forfaitaire raming van grondslagen of beroepskosten (342 WIB) Forfaitaire grondslag: beroepsgroep Forfaitaire beroepskost: beroepsgroep Minimumwinst buitenlandse onderneming Geen bewijskrachtige gegevens voorhanden Minimumwinst binnenlandse ondernemingen en beoefenaars vrije beroepen Laattijdige of ontbrekende aangifte 80
81
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 81 Rectificatieprocedure
De aanslag van ambtswege De aanslag Aanslag/biljet Aanslagtermijn 81
82
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 82 Rectificatieprocedure
Toepassingsgebied Regelmatige en tijdige aangifte Elke wijziging van deze aangifte Motiveringsplicht 3 ledig: reden, bedrag en andere gegevens, wijze van vaststelling Duidelijk en doelgebonden Ab initio Juist Vergelijkingsmethode: bijkomende motivering 82
83
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 83 Rectificatieprocedure
Vormvoorschriften bericht van wijziging Ondertekend en aangetekend verzonden Antwoordtermijn: 1 maand van 3de werkdag na verzending = wachttermijn Antwoord belastingplichtige Antwoorden binnen termijn: (administratie bereiken) Schriftelijk Akkoord/niet akkoord Kennisgeving beslissing tot taxatie Uiterlijk dag taxatie Redenen niet akkoord met BP 83
84
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 84 Aanslag van ambtswege
Gevolgen Vestigen op belastbare inkomens die ze kan vermoeden Bewijsmiddelen: gemeen recht + wettelijke Omkering bewijslast Toepassingsvoorwaarden Geen of laattijdige aangifte Gebrekkige aangifte Boeken en bescheiden niet voorleggen Gevraagde inlichtingen niet verstrekken Niet antwoorden op bericht van wijziging 84
85
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 85 Aanslag van ambtswege
Voorafgaande kennisgeving Motiveringsplicht Repliek belastingplichtige Binnen 1 maand vanaf derde dag na verzending Wachttermijn Weerlegging: Bewijs exacte bedrag (inkomsten en uitgaven) Willekeur rechtsgrond Kennisgeving beslissing tot taxatie Aangetekend/ten laatste bij vestiging aanslag gemotiveerd 85
86
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoekstermijnen
Normale onderzoekstermijn: 3 jaar Niet-aangifte, laattijdige aangifte, verschuldigde belasting > aangifte Verlenging met 6 maanden i.g.v. bezwaar Bijkomende termijn: 4 jaar i.g.v. bedrieglijk opzet/oogmerk te schaden Voorafgaande kennisgeving Aanwijzingen Onderzoekstermijn in geval van inlichtingen uit het buitenland: Onderzoek gedurende 24 maanden vanaf de kennisname; Betrekking op: 5 jaar voorafgaand aan kennisgeving (u.h. buitenland); 7 jaar voorafgaand aan kennisgeving (u.h. buitenland) i.g.v. fraude Voorafgaande kennisgeving aan belastingplichtige 86
87
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Gewone aanslagtermijn
Buitengewone aanslagtermijn 3 jaar 3 + 4 jaar 3 jaar + 6 maanden Bijzondere aanslagtermijnen Nieuwe aanslag Subsidiaire aanslag Uitzonderlijke aanslagtermijn Voorheffingen Buitenlandse informatie Rechtsvordering Bewijskrachtige gegevens 87
88
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen
Belastbaar tijdperk: jaar waarin inkomen behaald Aanslagjaar: IB: BT + 1 ORV: BT = aanslagjaar Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 88
89
Gewone aanslagtermijn
Titel I. Taxatieprocedure Aanslagtermijnen Gewone aanslagtermijn 30 juni volgend op aanslagjaar Min. 6 maanden vanaf ontvangst aangifte (reden: soms te weinig tijd voor fiscus) Vb. Aanslagjaar 2017: uiterlijk 30/06/2018 Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 31/06/2018 89
90
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Buitengewone aanslagtermijn
3 jaar Geen – laattijdige aangifte/te weinig aangegeven/ambtshalve aanslag/Boete Vanaf 1 januari van aanslagjaar Vb.: AJ 2017 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 90
91
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Buitengewone aanslagtermijn
3 + 4 jaar Bedrieglijk opzet/oogmerk om te schaden Voorafgaande vaststelling niet vereist Vb.: AJ 2017 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Fraude 31/12/2023 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 Buitengewone aanslagtermijn 31/12/2019 91
92
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Buitengewone aanslagtermijn
3 jaar + max. 6 maanden Onderzoek bezwaar: nieuwe belastbare materie: aanvullende aanslag Vb.: AJ 2017 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Onderzoek bezwaar 30/06/2020 Buitengewone aanslagtermijn Fraude 31/12/2023 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 92
93
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Nieuwe aanslag Nietigverklaring i.h.k.v. bezwaar Andere reden dat miskenning vervaltermijn Verplichting Binnen 3 maanden vanaf ogenblik dat niet meer voor rechter kan worden gebracht Beslissing 28/10/ werkdagen: 2/11/ maanden: 2/2/ maanden: 2/5/16 Dezelfde belastingschuldige Dezelfde belastingelementen 93
94
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Uitzonderlijke aanslagtermijn Voorheffingen Niet naleven voorschriften roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing 5 jaar voorafgaand aan vaststellingen Vestigen binnen 12 maanden na vaststelling 5 jaar 12 maanden 1/1/2011 Kennisname: 16/12/2016 16/12/2017 94
95
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Uitzonderlijke aanslagtermijn Buitenlandse informatie Op basis dubbelbelastingsverdrag inlichtingen uit het buitenland (DBV – CRS – bijstandsrichlijnen - …) Controle wijst uit dat belastbare inkomsten in België niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand aan het jaar waarin de Belgische administratie in kennis wordt 7 jaar i.g.v. fraude Vestigen binnen 24 maand vanaf kennisname 7 jaar 5 jaar 24 maanden 1/1/2009 1/1/2011 16/12/2016 16/12/2018 95
96
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure Aanslagtermijnen
Bijzondere aanslagtermijnen Uitzonderlijke aanslagtermijn Rechtsvordering Rechtsvordering wijst uit (≠ niet bewijzen) dat inkomsten niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand aan het instellen van de vordering Vestigen binnen 12 maanden nadat beslissing kracht van gewijsde krijgt Bewijskrachtige gegevens Bewijskrachtige gegevens wijzen uit dat belastbare inkomsten in niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand het jaar waarin de administratie kennis krijgt Vestigen binnen 12 maand vanaf kennisname 96
97
II. Sancties
98
II. Sancties Titel Belastingverhoging: 10 – 200 % (art. 444 W.I.B.92)
Geldboete: 50 – € (art. 445 W.I.B.92) 98
99
III. Geschillenprocedure
100
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Bezwaarprocedure Ambtshalve ontheffing Fiscale bemiddeling/ombudsman Gerechtelijke geschillenprocedure 100
101
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Bezwaarprocedure Bezwaargerechtigden Voorwerp Wijze van bezwaar Schriftelijk Taal Gemotiveerd Ondertekend 101
102
III. Geschillenprocedure
Titel Bezwaarprocedure Termijn: 6 maanden Aanvang (3de werkdag na verzending/kennisname/inning) De derde werkdag volgend op : de datum van de verzending van het aanslagbiljet de kennisgeving van de aanslag de datum van de inning op een andere wijze dan per kohier ! Termijn begint pas te lopen, als wet openbaarheid van bestuur wordt gerespecteerd Einde (ontvangst administratie) Beginsel : bezwaar moet voor het verstrijken van de termijn bij de administratie toekomen < = >(W 25/04/2014: poststempel) Min. v. Fin. (P. Vb) : bezwaar is tijdig wanneer het werd verstuurd voor het verstrijken van de bezwaartermijn, maar pas na het verstrijken bij de administratie toekomt Termijn wordt verlengd indien hij vervalt tijdens het weekend of op een feestdag Bezwaartermijn kan worden verlengd wegens overmacht 102
103
III. Geschillenprocedure
Titel Bezwaarprocedure Plaats en indiening van het bezwaar Bezwaar wordt ingediend bij de Gewestelijk Directeur Indien deze niet territoriaal is bevoegd, dan moet hij bezwaar doorsturen (art. 366 WIB) Hoor- en inzagerecht Inzagerecht kan altijd worden gevraagd ( WOB ) Bestuursdocument (art. 4) Hoorrecht is enkel voorzien indien dit in het bezwaar wordt gevraagd ( art. 374 WIB92 ) Relevantie? Beslissing van de gewestelijk directeur Beslist als administratieve overheid Verbod op compensatie (art. 375 WIB) / substitutie van motieven (HvC 23/03/95) 103
104
6 maanden ( niet bindend )
III. Geschillenprocedure Schematisch overzicht bezwaarprocedure Belastbaar tijdperk Aanslagtermijnen Taxatie Bezwaar 6 maanden Beslissing op bezwaar 6 maanden ( niet bindend ) Max 3 – maand vanaf directoriale beslissilng Min 6 – maand vanaf indiening bezwaar Min 9- maand vanaf indiening bezwaar (A.A.) Optioneel : fiscale bemiddeling 104 104
105
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Ambtshalve ontheffing Voorheffingen en voorafbetalingen Overbelasting die volgt uit Materiële vergissing Dubbele belasting Nieuwe feiten of bescheiden 5 jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin belasting is gevestigd Procedure voor de gewestelijk directeur 105
106
III. Geschillenprocedure
De procedure van ontheffing van ambtswege in de Inkomstenbelastingen Belastbaar tijdperk Aanslagtermijnen Taxatie 1 januari van jaar van inkohiering 31 december van het vijfde jaar na inkohiering Verzoek tot ambtshalve ontheffing Beslissing van de gewestelijk Directeur Vordering in rechte 3 maanden na de beslissing op verzoek Enkel mogelijk voor : Materiële vergissing Dubbele belasting Nieuwe bescheiden of feiten 106
107
III. Geschillenprocedure
Fiscale bemiddeling Wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen Uitsluitend van toepassing voor federale belastingen Zowel taxatiegeschillen als invorderingsgeschillen Bijzondere fiscale bemiddelingsdienst werd opgericht Uitsluitend bestaande uit fiscale ambtenaren Ontvankelijkheid van het verzoek tot bemiddeling Verzoek mag niet ongegrond zijn Bemiddeling moet op een concreet dossier betrekking hebben Er moeten reeds stappen zijn ondernomen om tot een akkoord te komen Bemiddeling enkel mogelijk tijdens de administratieve procedure Procedure 107
108
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Toepassingsgebied ratione materiae Afzonderlijk ingevoerd per fiscaal wetboek Art 84quater, 85ter WBTW Art 376quinquies, 399bis, 501bis, 502 WIB Art 2 WIGB Art 219 W Reg Art 141 W Succ Art 202/4 W D Taksen Art 219bis-219quater AWDA Parl Vbr: “alle belastingen waarvoor Fed OH de dienst van de belastingen verzekert” Federale belastingen Oneigenlijke Gewestbelastingen -OV (VLABEL) -Verkeersbelastingen sensu lato?(VLABEL) Aanvullende Gemeentebelasting 108
109
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Toepassingsgebied ratione temporis Basisprincipe: BP voorafgaande poging tot verzoening met administratie BTW: Blijvend meningverschil mbt taxatie Voorafgaand“willig beroep” vanaf proces-verbaal dwangbevel? vooraleer vordering tot deskundige schatting Invordering Betwisting met de ontvanger Zelfs tijdens gerechtelijke procedure IB: Taxatie ontvankelijk bezwaar + (cf protocol: geschil) ≠ verzoek ambtshalve ontheffing 109
110
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Kadastraal inkomen bezwaar tijdens onderhandelingsfase vooraleer proces-verbaal van niet-akkoord MIGB Idem IB Reg. en Succ. R taxatie Voorafgaande onderhandeling minister (informeel) -vooraleer vordering tot controleschatting Invordering Zelfs tijdens gerechtelijke procedure 110
111
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Diverse rechten en taksen idem registr en succ. R Douane en Accijnzen Vanaf regelmatig administratief beroep+vooraleer uitspraak Nationale belastingen en middelen EU Toekenning, weigering vergunning ≠Minnelijke schikking Geen bemiddeling ihkv betwistingen inzake invordering 111
112
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Procedure Aanvraag Facultatief Wie? Belastingplichtige, belastingschuldige Administratie? Schriftelijk (brief, fax, mail) FISCALE BEMIDDELINGSDIENST Koning Albert II-laan 33 bus BRUSSEL Tel.0257/623.60 Fax.0257/980.57 Mondeling 112
113
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Ontvangstmelding < 5 werkdagen Ontvankelijkheid < 15 werkdagen Aanvraag duidelijk ongegrond Geen voorgaande verzoeningspoging Onderzoek Inwinnen nodige inlichtingen Bevraging betrokken personen Vaststellingen ter plaatse Geen interpretaties/oordelen Bemiddelingsverslag Inter partes 113
114
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Rechtsgevolgen Geen rechtsmiddel Verslag niet bindend Geen aanvullende belastingen, geen ontheffing compensatie Schorsende werking? Art. 116, § 1, laatste alinea: “niet stuitend of schorsend” ≠Betrekking op de bezwaarprocedure Doel en geest van de wet Uitdrukkelijke bevestiging Staatssecretaris Comm. Senaat (Hand. Doc /3) Sanctie Niet openbaar Wat met stukken overhandigd tijdens bemiddeling?
115
III. Geschillenprocedure
Ombudsman Wet 22 maart 1995 tot instelling van federale ombudsmannen Klachten onderzoeken over het optreden en de werking van de federale administratieve overheden Actiemiddelen Dwingende antwoordtermijnen Vaststellingen ter plaatse + hoorrecht Ontheffing geheimhouding Bijstand deskundige 115
116
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
117
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
de gerechtelijke fase Uniforme procedure voor alle belastingen procedure zowel voor federale, regionale als lokale belastingen REA exclusief bevoegd voor ‘geschillen betreffende de toepassing van de belastingwet’ Alle geschillen over materieel en formeel fiscaal recht Uitz. Invorderingsgeschillen = beslagrechter Ook voor geschillen < euro ! niet alle REA zijn evenwel bevoegd Antwerpen, Bergen, Brussel, Gent, Namen, Eupen, Aarlen, Brugge, Hasselt, Leuven, Namen en Nijvel 117
118
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
proceduregels eerste aanleg inleiden procedure dmv een fiscaal verzoekschrift op tegenspraak ontvankelijkheidsvereisten doorlopen administratief beroep is vereist ! alleen voor wettelijk georganiseerde beroepen inleiding procedure binnen de 3 maanden na de administratieve beslissing ! procedurerecht indien geen administratieve beslissing binnen de 6 of 9 maanden na inleiden administratief beroep Startdatum 3de werkdag na de kennisgeving van de beslissing Respecteren van de Wet openbaarheid van bestuur is noodzakelijk 118
119
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
Procedureregels beroep Beroep is altijd mogelijk, ook voor geschillen beneden de 1860 euro Gemeenrechtelijke regels zijn van toepassing Uitzondering : art 92 WBTW bijzondere consignatieverplichting Procedureregels cassatie Gemeen recht is van toepassing Geen beroep op een advocaat bij cassatie is vereist 119
120
V. Invordering
121
V. Invordering Titel 121 Invordering in de Inkomstenbelasting:
Uitvoerbare titel = het kohier Uitvoerbaarheid in beginsel enkel ten aanzien van de personen die in het kohier zijn vermeld Afwijkingen zijn mogelijk : Algemene rechtsopvolgers ( art. 398 WIB92 ) Nieuwe eigenaar van een onroerende goed ( art. 395 en 396 WIB92 ) Vennoten van een burgerlijke vennootschap ( art. 399 WIB92 ) Gehuwden en wettelijk samenwonenden ( art. 393 WIB92 ) Feitelijke gescheiden echtgenoten ( art. 393 WIB92 ) Invordering BTW, Registratie- en Successierechten Uitvoerbare titel = dwangbevel Invordering bij regionale belastingen Verschilt van belasting tot belasting Invordering bij lokale belastingen Cfr IB 121
122
V. Invordering Titel 122 Rechtsbescherming bij invordering
Betalingsfaciliteiten Bevoegdheid ontvanger Bevoegdheid rechtbank? Onbeperkt uitstel van invordering ( art. 413octies WIB92, 84quinquies WBTW) Invordering bij betwiste belastingen Bewarende maatregelen zijn mogelijk Consignatieverplichting inzake BTW ( art. 92 WBTW ) Bijzondere invorderingswaarborgen Fiscale notificatieverplichting van de notaris Overdracht van een algemeenheid van goederen Overdracht van aandelen van een kasgeldvennootschap Aansprakelijkheid van bestuurders 122
123
VI. Structuur FOD Financiën
124
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën Coperfin 2.0 nieuwe structuur /2016 124
125
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (AAII) Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI) Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AADA) Algemene Administratie Thesaurie (AAThes) Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie (AAPD) Autonome diensten: Dienst Fiscale Bemiddeling Dienst Voorafgaande Beslissingen (rulingdienst) Contactpunt Regularisaties 125
126
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Administratie P (Particulieren) Alle dossiers met betrekking tot de personenbelasting van particulieren (loontrekkers, gepensioneerde en bedrijfsleiders). Administratie KMO Alle dossiers van KMO’s (d.i. zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen, verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en btw-eenheden die geen grote onderneming zijn (restcategorie)) inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, btw, alle voorheffingen en speciale en diverse taksen van KMO’s. 126
127
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Administratie GO (Grote Ondernemingen) Alle dossiers inzake vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, btw en diverse andere taksen van grote ondernemingen (met uitzondering van de Duitstaligen) van grote ondernemingen. GO a.d.h.v. 1 van volgende criteria: Groep van ondernemingen (geconsolideerde jaarrekeningen) Specifieke activiteitssector (bv. banken, beursgenoteerde ondernemingen,…) Omvang van de vennootschap (art. 15 W. Venn.) BTW-eenheid 127
128
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Administratie GO (Grote Ondernemingen) Alle dossiers inzake vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, btw en diverse andere taksen van grote ondernemingen (met uitzondering van de Duitstaligen) van grote ondernemingen. GO a.d.h.v. 1 van volgende criteria: Groep van ondernemingen (geconsolideerde jaarrekeningen) Specifieke activiteitssector (bv. banken, beursgenoteerde ondernemingen,…) Omvang van de vennootschap (art. 15 W. Venn.) BTW-eenheid 128
129
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Nieuwe graden Directeur Administrateur-Generaal Gewestelijk-Directeur Adviseur-Generaal E.a. Inspecteur Adviseur Ontvanger Adviseur-Invordering Inspecteur Attaché Fiscaal deskundige Deskundige 129
130
VII. Documentatie
131
VII. Documentatie Titel Documentatie op:
131
132
Everest offers you high quality
through specialisation and experience, both local and international.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.