Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
www.quantifiedstudent.nl @Rensvandervorst
3
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10 uurInformatiemarkt 14:45 uurWorkshopronde 1 15:55 uurWorkshopronde 2 17:00 uurPlenaire afsluiting, informatiemarkt & borrel Programma
4
Online, inline, open: wat moeten we ermee? Robert Schuwer
5
Agenda Enkele begrippen Wat speelt er? Hoe is de situatie in Nederland? Hoe pakken we dit op bij Fontys?
6
CC-BY Hester Jelgerhuis Enkele begrippen CC-BY Hester Jelgerhuis
7
Wat is open? Oxyman
8
Wat zijn OER? Open Educational Resources Open leermaterialen Vrij beschikbaar Gebruiker heeft rechten onder voorwaarden "Global OER Logo in Dutch" by Jonathasmello - Own work. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons
9
Welke rechten? 5R –Retain (behouden) –Reuse (gebruik as-is) –Revise (bewerken) –Remix (combineren) –Redistribute (verspreiden) Onder voorwaarden Pete Forsyth
10
Voorwaarden: open licentie Creative Commons
11
Wat is een MOOC? Massive Open Online Course © Dave Blazek
12
Wat is open online onderwijs? Services en/of onderwijsinspanning (deels) open Gratis beschikbaar Grotendeels online Leermateriaal is OER Onderwijs heeft open kenmerken (klassiek)
13
CC-BY Ria Jacobi Wat speelt er?
15
Twee ambities op openheid In 2025 delen alle docenten in het hoger onderwijs hun leermaterialen In 2025 erkennen instellingen elkaars MOOC´s
16
Middel, geen doel
17
Congresanalyse 2014-2015 4 congressen 218 papers Lessons learned
18
Verbinden biedt kansen
19
Conclusie: pioniersfase voorbij Trend: aandacht voor adoptie (incl. open policy) Trend: bereiken nieuwe doelgroepen Trend: aandacht voor effectiviteit van open onderwijs Trend: verbinden van “openness”
20
CC-BY Hester Jelgerhuis Hoe is de situatie in Nederland?
21
bit.ly/oermoocnl2016
24
HBO: 12 Uni: 10 UMC: 4 HBO: 4 Uni: 11 UMC: 1 HBO: 13 Uni: 9 UMC: 2
29
CC-BY Hester Jelgerhuis Hoe pakken we dit op bij Fontys?
30
Bottom-up of top-down? Welke hindernissen? Waarom?
31
Voor FHICT: Efficiency Innovatie Kwaliteit Samenwerking Welke argumenten zouden in jouw afdeling/opleiding gelden? Brad.K; Joel Bombardier
32
Welke hindernissen? Onvoldoende besef Onvoldoende strategische visie op onderwijs Businessmodellen Verlies regionale identiteit? Open licenties en copyright Onvoldoende digitale vaardigheden bij docenten en staf Vindbaarheid van juiste OER Kwaliteit van OER Menselijke factoren Strategisch Tactisch Operationeel Wat zou bij jouw afdeling/opleiding de belangrijkste hindernis zijn?
33
Bottom-up of top-down? Eerst beleid? Eerst experiment? Of beide parallel? Onderzoek OER Research Hub http://oerresearchhub.org/2015/09/21/data-report-2013-2015-educators/
34
Dank u voor uw aandacht! @fagottissimo bassoonvenlo http://nl.linkedin.com/in/robertschuwer robertschuwer.nl +31 - 6 1446 9300 r.schuwer@fontys.nl
36
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10 uurInformatiemarkt 14:45 uurWorkshopronde 1 15:55 uurWorkshopronde 2 17:00 uurPlenaire afsluiting, informatiemarkt & borrel Programma
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.