De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens."— Transcript van de presentatie:

1 Het nieuwe curriculum en praktijkleren

2 Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens het praktijkleren  Deel 4: Implicaties voor zorgorganisaties

3 Deel 1: visie & uitgangspunten

4 Visie praktijkleren “Het in samenwerking tussen de school en de zorgpraktijk ondersteunen en begeleiden van studenten en zorgverleners in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en het ontwikkelen, delen en toepassen van (theoretische, professionele en contextuele) kennis, waardoor er een bijdrage geleverd wordt aan de verdere professionalisering van het verpleegkundige beroep en evidence based en persoonsgerichte zorg gewaarborgd wordt.”

5 Uitgangspunten  Gezamenlijke verantwoordelijkheid  Krachtige leeromgevingen  Persoonsgerichte begeleiding  Integratie theoretisch onderwijs en praktijkleren  Kennis uitwisselen en ontwikkelen  Ketengericht denken  Ontwikkeling van de zorgpraktijk, het onderwijs en alle betrokkenen

6 Deel 2: Het nieuwe leerplan

7 Leerplanschema (voltijd) Leerplanschema hbo-v voltijd Periode * 1Periode 2**Periode 3Periode 4 Jaar 1 De zorgvrager en de verpleegkundige e-wekene-weken BOBO De zorgrelatie e-wekene-weken Zorg verlenen Groep 1: 8 x 28 uur (224uur) e-wekene-weken Eigen regie e-wekene-weken Jaar 2 De kritische verpleegkundige in de context Groep 1: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken De samenwerkende verpleegkundige e-weken e-weken De verpleegkundige in de keten e-wekene-weken Jaar 3 De verpleegkundige in de organisatie*** Groep 1: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken Keuzeonderwijs (minor) e-wekene-weken Jaar 4 De verpleegkundige als beroepsontwikkelaar 3 x 32 uur (inwerken), dan 33 x 24 uur (stage)(888 uur), daarnaast praktijkgericht onderzoek **** e-wekene-weken * Een periode kent 10 weken waarvan 8 onderwijsweken en 2 e-weken voor toetsing en voorbereidingen volgende periode. Alles is weergegeven in weken x uren, met daarachter het totaal aantal uren. ** De beroepsori ë ntatie (BO) omvat 32 uur in de praktijk. *** Een andere mogelijkheid is dat een student na de stage in het derde jaar direct start met de jaarstage en praktijkgericht onderzoek, zodat hij daarna (jaar 4, periode 3 en 4) keuzeonderwijs volgt. **** Jaar 4 beslaat 40 weken waarvan 3 stageweken, 33 weken combinatie van stage en praktijkgericht onderzoek en 2 weken (in overleg te bepalen) praktijkgericht onderzoek.

8 Leerplanschema (spiegelgroepen) * Een periode kent 10 weken waarvan 8 onderwijsweken en 2 e-weken voor toetsing en voorbereidingen volgende periode. Alles is weergegeven in weken x uren, met daarachter het totaal aantal uren. ** De beroepsori ë ntatie (BO) omvat 32 uur in de praktijk. *** Een andere mogelijkheid is dat een student na de stage in het derde jaar direct start met de jaarstage en praktijkgericht onderzoek, zodat hij daarna (jaar 4, periode 3 en 4) keuzeonderwijs volgt. **** Jaar 4 beslaat 40 weken waarvan 3 stageweken, 33 weken combinatie van stage en praktijkgericht onderzoek en 2 weken (in overleg te bepalen) praktijkgericht onderzoek. Leerplanschema hbo-v voltijd Periode * 1Periode 2**Periode 3Periode 4 Jaar 1 De zorgvrager en de verpleegkundige e-wekene-weken De zorg- relatie BOBO BOBO BOBO e-wekene-weken Eigen regie e-wekene-weken Zorg verlenen Groep 2: 8 x 28 uur (224uur) e-wekene-weken Jaar 2 De samenwerkende verpleegkundige e-wekene-weken De verpleegkundige in de keten e-wekene-weken De kritische verpleegkundige in de context Groep 2: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken Jaar 3 Keuzeonderwijs (minor) e-wekene-weken De verpleegkundige in de organisatie Groep 2: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) ** e-wekene-weken Jaar 4 De verpleegkundige als beroepsontwikkelaar 3 x 32 uur (inwerken), dan 33 x 24 uur (stage)(888 uur), daarnaast praktijkgericht onderzoek **** e-wekene-weken

9 Leerjaar 1  Beroepsoriëntatie (één week, 32 uur) met voor- en nabespreking  Richt zich op oriëntatie op het beroep (voor 1 februari)  Kennismaking met het ‘beroep van (HBO-)verpleegkundige’ en de ‘zorgvrager’ (afname narratief interview)  In onderwijs wordt voortborduurt op ervaringen uit beroepsoriëntatie  Praktijkleren 1 (8 weken, totaal 224 uur/ 28u p.w.)  Onderdeel van selectie (studieadvies) eerste jaar  Leidt tot betere selectie van studenten naar leerjaar 2  Onderwijs gericht op methodisch werken, eigen context en zelfsturing/reflecteren

10 Leerjaar 2, 3 en 4  Praktijkleren 2 en 3 (18 weken, totaal 516 uur / 28u p.w.)  Veelal hetzelfde als in huidig leerplan (m.u.v. onderwijs tijdens praktijkleren)  Onderwijs gericht op ethische vraagstukken, kwaliteitszorg en organisatieprocessen  Praktijkleren 4 (36 weken, totaal 888 uur / 24u p.w.)  Geïntegreerde, lange stage in combinatie met afstuderen  Resultaten literatuur: geïntegreerde stage is gelijk OF beter dan blokstages  Nadrukkelijke vraag vanuit m.n. het werkveld, zodat afstuderen directer bijdraagt aan verbeteren beroepspraktijk  Leidt tot betere doorstroming naar de praktijk na afstuderen

11 Deel 3: Onderwijs tijdens het praktijkleren

12 Waarom onderwijs tijdens praktijkleren?  Bevordert integratie theorie – praktijk voor student (directe koppeling lesstof/praktijk)  Instellingen worden meer betrokken bij onderwijs; docenten meer betrokken bij de praktijk  wederzijds participeren en leren van elkaar  Abstractie informatie (generiek onderwijs) koppelen aan de authentieke context zorgt voor beter begrip, geheugen en transfer en een hogere motivatie  Beter zicht op voortgang van de student vanuit meerdere partijen

13 Organisatie onderwijs tijdens PL  Gemiddeld 28 uur stage per week: werken op de werkvloer  8 uur per week onderwijsactiviteiten  Generiek onderwijs (groepssamenstelling naar leerjaar)  Context specifiek onderwijs (groepssamenstelling naar werkveld)  Leven lang leren (LLL): VOS, intervisie, studieloopbaanbegeleiding, etc.  Naast contactonderwijs docentonafhankelijke studieopdrachten  4 uur per week: zelfstudie/verdieping Totaal: 40 uur

14 Inhouden onderwijs Generiek onderwijs  Jaar 1: methodisch werken in de praktijk  Jaar 2: kwaliteitszorg, en ethische dilemma’s (i.r.t. technologie op de stageplaats)  Jaar 3: organisatie in kaart brengen en faciliteren veranderprocessen  Jaar 4: praktijkgericht onderzoek Context specifiek onderwijs  Onderwerpen en/of vaardigheden passend bij context (bijv. delier, slikstoornissen, herstel ondersteunende zorg, indiceren, etc.).  Onderwerpen op basis van input praktijk  Samenwerking met organisatie en leren van elkaar staat centraal (wederzijds participeren)

15 Onderwijsclusters (context specifiek onderwijs)  Cluster 1: Zorg voor mensen met verstandelijke beperking (VB)  Cluster 2: Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)  Cluster 3: Algemene gezondheidszorg (AGZ)  Cluster 4: Intramurale ouderenzorg (IOZ)  Cluster 5: Extramurale zorg (EZ) – wijkzorg, jeugdgezondheidszorg, ouderenzorg (onderdelen gericht op thuiszorg)  Cluster 6: Zorgorganisaties met onderwijs op maat (OOM)  Cluster 7: Technische stroom

16 Deel 4: Implicaties voor de praktijk

17 Implicaties voor zorgorganisaties  Duidelijkere afbakening tussen uren op de werkvloer (28) en les/studie-uren (12)  Een vaste lesdag voor de student per week, wel beperkt aantal lesdagen in leerjaar 4  Keuze voor onderwijscluster  Mogelijk andere DCP’er (klein docententeam per cluster)  Inbreng / stem in onderwijsthema’s  Betere selectie in leerjaar 1, daardoor grotere kans dat studenten in leerjaar 2, 3 en 4 opleiding afronden  Beter opgeleide student  Mogelijkheid tot ontwikkelen eigen onderwijs (in samenwerking met anderen) in cluster 6

18 Kaders cluster 6: onderwijs op maat  Bereidheid tot samenwerken en ontwikkelen onderwijs (wederzijds participeren)  Onderwijsgroepen minimaal 12 FHMG verpleegkunde studenten (of andere financieel haalbare oplossing)  Zowel generiek als context specifiek onderwijs leerjaar één tot en met drie organiseren  Context specifiek onderwijs i.s.m. partijen ontwikkelen passend bij context, verwacht eindgedrag PL, toets programma, uitvoerbaar binnen normeringen  In gezamenlijkheid bepalen locatie en tijdstip onderwijsactiviteiten  Realiseren randvoorwaarden bij onderwijs in zorgorganisatie  Gesloten beurs principe (m.b.t. ruimte en inzet experts praktijk)

19


Download ppt "Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens."

Verwante presentaties


Ads door Google