De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contact:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contact:"— Transcript van de presentatie:

1 Contact: lef@limburg.belef@limburg.be www.spil.be

2 Wie zijn we? Mensen die:  een hele weg afgelegd hebben in de GGZ  weten wat het betekent om psychisch kwetsbaar te zijn  ervaring hebben met herstelprocessen

3 Visie  Gelijkwaardige, evenwichtige en constructieve samenwerking  Verbeteren van herstelondersteuning en de kwaliteit van de zorg in Limburg  Als (ex-) cliënten andere aspecten en eventuele knelpunten inbrengen  Ervaringskennis inzetten - participatie verhogen - zorg afstemmen op zorgvraag van cliënten, bewoners, bezoekers… en patiënten

4 Kernactiviteiten  Beleidsparticipatie: Op provinciaal niveau de stem van de GGZ gebruiker binnenbrengen. Netwerkparticipatie Participatie in patiënten koepelorganisatie OPGanG …  Beeldvorming: Door het brengen van getuigenissen en herstelverhalen voor scholieren, studenten, hulpverleners, patiënten,… …  Verdere ontwikkeling van de eigen ervaringsdeskundigheid: Bijwonen van studiedagen Deelname aan interne en externe cursussen of opleidingen … Als startende groep in ontwikkeling zullen onze doelstellingen en activiteiten nog mee groeien. Elke vraag van een partner kan bekeken worden in de werkgroep

5 Enkele thema’s die LEF nauw aan het hart liggen: Stigma (Kans)armoede Samenwerking met eerste lijns- en ambulante zorg Implementatie van ervaringsdeskundigheid Erkende opleidingen en statuut voor ED Samenwerking met familie/naastbetrokkenen Patiëntenrechten …

6 Methodiek Maandelijkse samenkomsten Voorzitter Ondersteuning vanuit SPIL Kennismakingsgesprek

7 Samengevat Over ons, met ons! We willen cliënten, hulpverleners en beleidsmakers mee helpen inspireren, stimuleren en vormen. LEF is er voor en door mensen met een psychische kwetsbaarheid en problematiek.

8 Contact: lef@limburg.be www.spil.be

9 Ervaringsdeskundigheid Hoe ervaringsdeskundigen inschakelen in een ziekenhuis? Greet Claes

10 Geraadpleegde bronnen  Handreiking voor de inzet van ervaringsdeskundigen (Dienke Boertien en Marianne van Bakel)  Beroepscompetentieprofiel ED (ggz Nederland, Trimbos instituut, kenniscentrum Phrenos, HEE!)  OGGPA rapport (werkgroep ervaringsdeskundigheid)

11 Herstelondersteunende zorg (HOZ) Inzet ED’en is noodzakelijk onderdeel implementatie HOZ  Betrokkenheid bij HOZ op alle niveau’s Activiteiten voor en door cliënten (herstelactiviteiten) Activiteiten voor medewerkers (ruimte leren maken voor herstel) Activiteiten vanuit organisatieperspectief (visie hanteren die uitgaat van herstelondersteuning)

12 Maar… Wat als er nog geen ervaringsdeskundigen zijn? Hoe dan verder?

13 Verschillende scenario’s: Traject van buitenaf inkopen Voordelen:  Ervaren ervaringsdeskundigen  Cursussen als Begin maken met Herstel, Herstellen doe je Zelf of een HEE-werkgroep  Het concept herstel gaat meer leven bij medewerkers  Ontstaan van een voorhoede en/of een kweekvijver van ervaringsdeskundigen uit de eigen organisatie.  Aanzet voor verdere beleidsontwikkeling Nadeel :  Hoge kostprijs

14 Verschillende scenario’s We doen het zelf: projectmatige aanpak  Ieder traject start vanuit cliënten Vb.: structureel feedback organiseren via een groep ervaringsdeskundigen (reflectiegroep) Aanstellen projectleider HOZ (als die er nog niet is)  Doelstellingen reflectiegroep: Creëren draagvlak voor ervaringsdeskundigheid Mee nadenken over de implementatie van HOZ/visieontwikkeling Gevraagd en ongevraagd advies geven rond zorg en beleid Werken aan de eigen scholing/vorming Mee uitwerken functieprofiel en takenpakket ED …

15 Aandachtspunten:  Alle lagen van de organisatie betrekken  Deelprojecten mogelijk maken  Helder vaststellen welke rol EDH in de organisatie van HOZ speelt Het op elkaar afstellen van uiteenlopende verwachtingen Relationele aspecten van ervaringsdeskundigheid in beeld brengen (bruggenbouwer, bondgenoot, veranderaar, ‘luis in de pels’ en rolmodel) Visie op ervaringsdeskundigheid (EDH)

16 Enkele mogelijke taken:  Deelname aan werkgroepen op beleidsniveau Bijv: Beleidsgroep en/of projectgroep HOZ Werkgroepen bv. agressie, ethiek, onthaal, …  Modules herstel cliënten uitwerken en geven  Begeleiden herstelwerkgroepen  Vorming herstel en HOZ medewerkers  Vorming en begeleiding andere ED  Adviseert management en afdelingen bij zorgprogramma’s en beleid  Kwartier maken  Antistigma-activiteiten  Betrokken bij aanwerving nieuwe ED  … Beginnen bij een ED voor beleid

17 Enkele mogelijke taken:  Bijwonen teamvergaderingen/intervisiemomenten/casusbesprekingen  Onthaal van cliënten bij opname  Individuele cliëntbegeleiding  Modules herstel aan cliënten geven  Begeleiden herstelwerkgroepen  Praktische en sociale steun bieden  Kwartier maken  Antistigma-activiteiten  … Beginnen met ED op afdelingsniveau

18 Belangrijkste knelpunten/valkuilen Vanuit de organisatie  Te weinig draagkracht  Weerstand medewerkers  Eenzame positie  Onduidelijk takenpakket  Overvragen of juist te weinig mogelijkheden bieden  … Vanuit de ervaringsdeskundige  Veralgemening van eigen ervaringen  Niet verwerkte negatieve ervaringen  Rolverwarring  Effect van professionalisering  …

19 Vragen?


Download ppt "Contact:"

Verwante presentaties


Ads door Google