Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 1| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 De toekomst van geschiedenisstudenten Dr. Viktor Venhorst
2
2| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Opleiding en baan ›Hoe zien de carrières van pas afgestudeerden er uit? Hoe belangrijk is de gevolgde studie? Welke andere zaken spelen een rol? ›Wie wil dat eigenlijk weten?
3
3| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Smart move? ›The spatial mobility of higher education graduates ›Maar ook beleidsrapportages “Brain drain of brain gain?” “Geslaagd in de stad”
4
4| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Opleiding en baan ›Letteren WO Monitor: Studies “scoren” minder als het gaat om baanuitkomsten - Kritische studentoordelen op o.a. “praktijkgerichtheid”, “voorbereiding beroepspraktijk” - Moet de studie op de schop?
5
5| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Hoe gaan we hiermee om? ›Kunnen we de kwaliteit van de baan verklaren? ›Hoe nemen we baanuitkomsten waar? Survey (o.a. WO Monitor) Registerdata (CBS) ›Welke uitkomsten nemen we waar? Loon Zoekduur naar werk Kwaliteit van de “match” Verhuisgedrag / ruimtelijk zoekgedrag
6
6| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Survey ›Voordeel: Controle over vraagstelling ›Nadeel: Vertekening - Onvolledige dekking - Non-respons Meetfout a.g.v. verstorende processen bij de beantwoording door de respondent
7
7| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Registers ›Voordeel: (nagenoeg) Perfecte dekking van de populatie - Bestuderen lastig te samplen groepen is makkelijker ›Nadeel: Geen invloed op de operationalisatie / vraagstelling
8
8| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Verklaring baankenmerken ›Arbeidsmarktpositie Letterenstudenten en opleidingskenmerken Correlatie of causaliteit? ›Baanuitkomsten, opleiding en studentoordelen hangen onderling samen “Endogeniteit” - Simultaan - Selectie - Derde gezamenlijke verklarende factoren
9
9| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Verklaring baankenmerken ›Geslacht ›Leeftijd ›Opleiding / skills Niveau Richting Overige kenmerken - Objectief - Subjectief ›Regionale factoren ›Sector ›Verhuizen
10
10| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 10| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 De toekomst van geschiedenisstudenten Verhuizen na de studie: wie waarheen wat levert dat eigenlijk op?
11
11| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)
12
12| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)
13
13| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)
14
14| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)
15
15| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Banen geschiedenisstudenten ›Veel kwartaire sector: Niet-commerciële diensten Overheid Paping (2013) Studenten Geschiedenis en de Arbeidsmarkt
16
16| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Inflow of college and university graduates, per head of the potential municipality labour force, 2006 - 2008
17
17| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Tertiaire sector > Kwartaire sector > Higher level jobs Scientific level jobs Inflow of college and university graduates, per head of the potential municipality labour force, 2006 - 2008 By sector (rows) and level of job (columns)
18
18| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016
19
19| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016
20
20| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 WO Monitor: de eerste baan ›Uurloon Letteren lager uurloon ›Alternatieve baankenmerken Letteren Minder: part-time, verticale match, horizontale match, subjectieve evaluatie van match, Gemiddeld: vaste banen Vaker op zoek naar ander werk Venhorst VA & Corvers (2015) Entry into working life: Internal migration and the job match quality of higher-educated graduates. ROA Research Memorandum.
21
21| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Wat levert verhuizen op? ›Doen verhuizers het beter? Over het algemeen: ja - Verhuizers hoger loon en ook betere score op diverse andere baankenmerken ›Veroorzaakt de verhuizing deze verschillen ook? Nee! - Kenmerken persoon, opleiding etc veel belangrijker Venhorst VA & Corvers (2015) Entry into working life: Internal migration and the job match quality of higher-educated graduates. ROA Research Memorandum.
22
22| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Verhuizen na afstuderen ›Letteren na 1,5 jaar: Relatief weinig mobiel - Behalve richting buitenland - Banen op wetenschappelijk niveau in kwartaire sector zijn niet overal beschikbaar De betere buitenlandse studenten blijven Over het algemeen minder gunstige kenmerken (eerste) baan - Rekening houdend met een reeks persoonlijke, studiegerelateerde, regionale en periode-specifieke factoren
23
23| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 23| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 De toekomst van geschiedenisstudenten Baankenmerken verderop in de carrière: banen en lonen een eigen bedrijf dynamiek op de arbeidsmarkt
24
24| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Afgestudeerden HO: aandeel werkzaam in een baan Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.
25
25| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Gemiddeld totaal netto loon Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.
26
26| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW. Gemiddeld totaal netto loon: mannen
27
27| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW. Gemiddeld totaal netto loon: vrouwen
28
28| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 aandeel zelfstandigen naar studierichting Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.
29
29| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Gemiddelde winstgevendheid zelfstandigen Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.
30
30| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.
31
31| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Hoe wisselt men van baan? ›Wisselen van sector? Letteren gemiddeld - Vooral Onderwijs, Rechten, Geneeskunde minder ›Wisselen van werklocatie? Letteren relatief weinig - Alleen PABO minder vaak ›Verhuizen? Letteren gemiddeld - Geneeskunde, Economie, Techniek vaker Venhorst, VA (2016) Constrained choice? Graduate early career job-to-job mobility in core and non-core regions in the Netherlands. Forthcoming in: Corcoran, Faggian, Crowe (eds) “Where do smart people go? Graduate migration and regional development: an international perspective”. Edward Elgar.
32
32| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Baankenmerken ›Twee periodes Eerste fase van zoeken, matchen Tweede fase van meer stabiliteit ›Verschillen tussen opleidingen vooral in eerste fase Langere termijn effecten zichtbaar
33
33| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 33| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 De toekomst van geschiedenisstudenten Tot slot
34
34| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 Opleiding en baan ›Voordat je de studie op zijn kop zet, letten op: Kenmerken typische banen Uitkomsten betere studenten (Gebrek aan?) ruimtelijke mobiliteit Timing: wanneer meet je baankenmerken, studiekenmerken? Twee fases: grootste slag te slaan in de matchingfase Aandacht voor ondernemerschap
35
35| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie 04-10-2016 faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Bedankt voor uw aandacht v.a.venhorst@rug.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.