Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRudolf Devos Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Periode 1: week 5 Presentatie
2
Planning Presentatie Inrichting Kleur
3
Presentatie Presentatie is de manier waarop je klanten artikelen toont. Interieur Wanden, vloeren, plafond Lay-out Indeling Schap & displaypresentaties Verlichting Exterieur Gevel Etalages Entree
4
Exterieur Doel: Aandacht trekken Laten zien wat voor soort winkel je ‘bent’ en wat je verkoopt. Klanten naar binnen trekken
5
Etalages
6
Interieur Doel: Klant zo lang mogelijk binnen houden en zoveel mogelijk te laten zien. Indeling van de winkel is hierin belangrijk Net als sfeer Kleurgebruik, verlichting en materialen Functionaliteit Alles moet bereikbaar zijn Logisch geplaatst
7
Groeperen Consumptieverwantschap: Gelijksoortige producten. Subsitutieproducten: Producten die elkaar kunnen vervangen. Complementaire goederen: Producten die bij elkaar horen. Koopverwantschap: Producten die op elkaar lijken. Doelgroepverwantschap: Producten die bestemd zijn voor dezelfde doelgroep. Merkenverwantschap: Producten van hetzelfde merk.
8
Routing De rechterzijde van de looprichting krijgt de meeste aandacht. De meeste klanten werken eerst het buitenste pad af. Het gedeelte in het midden van de winkel is dus een relatief dood gedeelte. Klanten nemen liever een breed gangpad dan een smal en proberen hoeken te vermijden. Een aanbiedingsdisplay aan het eind van een lang gangpad zorgt voor een extra stimulans om het gangpad te betreden. Klanten volgen een bepaald inkoopritme: snel bij de entree, daarna langzamer door de winkel, sneller aan het eind en gehaast bij het afrekenen. Wachttijden en opstoppingen bij kassa's of bedieningsafdelingen veroorzaken ergernis bij de klant.
9
Gevolg Moetgroepen, zoals wasmiddelen en toiletpapier, kan je best in het verkoopzwakke midden plaatsen. Magneetgroepen, zoals vlees, groenten en brood, kunnen dode hoeken levend maken. Impulsgroepen, zoals snoep en koekjes, plaats je best op plaatsen waar de klant langer vertoeft, bv. aan de kassa.
10
Hoe pas je dit nu toe?
11
Je komt binnen
12
Wat gebeurt er? Je kijkt rond Bepaald de gemiddelde prijs van de producten (verwachting) Je mist de producten die tot nu toe zichtbaar zijn
13
We gaan naar rechts
14
Wat gebeurt er? Je gaat eerst naar rechts Dus het eerste was je hier ziet MOET indruk op je maken. Dit is het belangrijkste schap.
15
Je loopt het pad
16
Wat gebeurt er? Na dat ze naar rechts zijn gegaan, is er een pad gecreeert, waardoor men ‘alles’ ziet wat de winkel te bieden heeft. Door alles te laten zien meer kans op verkoop Door een route te hanteren loopt men elkaar minder in de weg
17
Laat ze niet te snel lopen
18
Wat gebeurt er? Door opvallende spullen in je winkel te hebben, blijf je even wachten en kijk je er naar. Deze drempels zorgen ervoor dat de klant niet te snel gaat.
19
Geef de klant ruimte
20
Hoe? Brede paden Men wil niet rug tegen rug staan en vermijden situaties waar dit kan gebeuren Een zitplek is altijd handig!
21
Betalen maar! De kassa
22
Belangrijk Groot genoeg Laat de muur achter de kassa opvallen Last minute koopjes Wees vriendelijk en geef uitleg over bijv. retourneren
23
Product positionering Anchor Effect Het eerste product dat je ziet (qua prijs) is het ankerpunt voor de rest U wilt een boxspring kopen. Het eerste bed wat u ziet staan is €2.400,-, dit wordt onbewust uw ankerpunt waarmee u de rest van de bedden gaat vergelijken. Als u daarna een bed van €1.800,- ziet staan vindt u dit goedkoop, een boxspring van €3.200,- vindt u door het anchor effect duur.
24
Product positionering Primacy Effect Men heeft voorkeur voor het 1e product dat ze zien
25
Hoe te gebruiken? Selecteer een duur product dat u graag wilt verkopen en toon deze als eerste. Zorg dat dit vooraan staat op een display of als eerste product wordt getoond in uw webshop. Trek visueel de aandacht naar het product dat u graag wil verkopen, zodat deze zeker als eerste wordt gezien.
26
Kleurgebruik
28
Mannen hun favoriete kleur
29
Vrouwen hun favoriete kleur
30
Mannen hun minst favoriete kleur
31
Vrouwen hun minst favoriete kleur
34
Wat valt hier op?
35
Verschillen in naam Sky Blue > Light Blue Mocha > Brown
36
Nike
37
Heliscom cosmetics
38
Capsula Shop
39
Owen Shop
40
Patrick Cox (Tokyo)
41
Vila Sofa (Amsterdam)
42
Aesop store (Sydney)
43
Longchamp’s La Maison Unique (NYC)
44
Aigle flagship store (Paris)
46
Pop-up Shops (spiegels)
47
Kartonnen dozen
48
Verticaal!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.