Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKlaas Janssens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/2016 1
2
Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
3
Trends - Consument/burger is opnieuw nieuwsgierig naar waar zijn voedsel vandaan komt - Trend naar authentiek en lokaal - Trend naar gezond en milieuvriendelijk - Trend naar fair trade (zuid en noord) - Land- en tuinbouw zijn terug hip
4
Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
5
Omschrijving Stadsgebonden landbouw (peri-urbane landbouw): landbouw dicht bij en voor de stad; niet enkel voedselleveranciers maar ook aanbieder van natuur, landschap, toerisme, zorg, educatie,… Korte keten: rechtstreekse relatie tussen producent en consument, zonder (of met zeer beperkt aantal) tussenschakels Stadslandbouw: Landbouw in de stad Van High tech (vertical farms) tot Low tech (moestuinparken)
6
Korte ketenverkoop Producenten: 2.133 Vlaamse hoeveverkopers (8,5%) 457 Vlaamse hoeveverwerkers Omzet van 92 miljoen euro (incl boerenmarkten)) Biologische producenten: 44% doet een beroep op korte keten Consumenten: 1 op de 5 Vlaamse gezinnen koopt minstens 1x per jaar op de hoeve Gemiddelde besteding Belgisch gezin: 112,50 EUR (16% aan biologische producten)
7
Boerenmarkten 33 boerenmarkten 62 gewone markten waar landbouwers rechtstreeks verkopen Nieuwe initiatieven: Buurderij, (20tal)
8
Voedselteams 179 teams, 3000 consumenten, 200 leveranciers Omzet 2,1 miljoen euro
9
CSA Zelf oogsten 37 initiatieven in 2016
10
Distributieketens afspraken tussen landbouwers en lokale winkelverantwoordelijke charters
11
Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
12
Waarom doen landbouwers mee? Korteketenverkoop van bedrijven blijkt heel divers, dynamisch (ook in de toekomst) en belangrijk voor het (gezins)inkomen. Korte keten gaat meestal niet ten koste van traditionele landbouwactiviteit. Het is geen of-of-verhaal Het maakt deel uit van een bewuste bedrijfsstrategie, om de verdere toekomst van het bedrijf te waarborgen (en sluit groeistrategie niet uit) Maar: er kruipt veel tijd in en er zijn toch een aantal knelpunten. De overheid en andere organisaties hebben rol te spelen, maar niet noodzakelijk op financieel vlak
13
Welke problemen ondervinden landbouwers? Moeilijk in hokjes te steken: verschillende bedrijven, producten, klanten, aanpak, … Klantenbinding en promotie Professionele aanpak nodig (bedrijfsstrategie) Beleid Federaal, Vlaams, Lokaal: Informatie/sensibilisering/opleiding Lokale catering Bekomen van vergunningen Ruimte om te boeren
14
Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
15
Aanbevelingen Beleid en beheer Duurzaam aankoopbeleid Afstemming tussen steden en gemeenten Opleiding Ondernemerschap Lokale steunmaatregelen Voedsel Hubs Ruimte Pacht Inzet overheidseigendom Ruimtelijk instrumentarium Aanspreekpunt Voedsel Beleidsafstemming
16
“ De consument moet terug weten waar de producten vandaan komen en dit kunnen verkrijgen bij een eerlijke boer die alle tijd en energie steekt in het voortbrengen van kwaliteitsvolle producten. ”
17
Meer weten? Landbouw in een groen en dynamisch stedengewest Recht van bij de boer(in). Een blik achter de schermen bij 130 bedrijven met korte ketenverkoop in Vlaanderen. Back to basics. Circulaire economie en landbouw Kort maar krachtig: samenwerking bij logistiek in de korte keten IPO Advies - Lokale voedselstrategieën http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting-info/publicaties/studies
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.