De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema."— Transcript van de presentatie:

1 Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema

2 onderwerpen Relevante benaderingen Uitwerking vanuit ‘slim organiseren’ Pauze Uitwerking vanuit grondpatronen in interactie

3 Waar ging het ook alweer om? Werkdruk genoemd door UC’s/BC’s:. geringe regelcapaciteit bij onvoorspelbare processen. afhankelijk van andere afdelingen. chaotisch verlopende veranderprocessen. voor BC’s: taken ernaast werken verlagend voor (psychische) werkdruk en verhogend voor arbeidsvreugde

4 Benaderingen. startpunt bij organisatie (sociologisch). startpunt bij beleving medewerker (psychologisch). startpunt bij interactie (handelingstheoretisch)

5 In alle gevallen: speelruimte gevraagd

6 Startpunt organisatie/ slim organiseren Definitie: Balans tussen verstoringen/ regelproblemen en organisatorische regelmogelijkheden Actoren: organisatie (leidinggevenden, teams, afd. P&O) Sterk: –processen in arbeidsorganisatie in kaart brengen, –dagelijkse verstoringen en regelproblemen opsporen, –oplossingen in termen van organisatie van het werk en vergroting regelcapaciteit

7 Oorzaken van stress

8 Regelproblemen en regelmogelijkheden Belangrijkste regelproblem en Organisatorische regelmogelijkheden Informeel regelen (stiekem) knelpunten Zelfstandig regelen Samen met anderen Periodiek overleg …..

9 Twee- of drietallen Kies een verstoring (probleem) uit jullie werkproces. Bespreek: -Hoe probeer je dat op te lossen? -Lukt dat of is hier sprake van een knelpunt (onoplosbaar probleem)?

10 Startpunt beleving medewerkers (werkvermogensmonitor ) (werkvermogensmonitor ) Definitie werkvermogen: de mate waarin een medewerker zowel lichamelijk als geestelijk (psychisch) in staat is om te werken. Doel is vermindering kans op uitval. Actoren: medewerkers (leidinggevenden, afd. P&O) Sterk: –mening medewerkers centraal –signalering knelpunten per afdeling en op niveau vd organisatie –benchmark

11 Startpunt interactie Definitie: fit tussen drijfveren van persoon voor het werk en de werkplek/ organisatie Actoren: interactie tussen medewerker, team en leidinggevende (organisatie, afd. P&O) Sterk: –dialoog centraal, –individueel oplossingen zoeken en –vandaaruit op zoek naar grondpatronen in team en organisatie

12 Uitgangspunten Ontwikkeld in ‘begeleid werken’ Individu in context Uitgaan van iemands kracht en mogelijkheden Medewerker voert zelf regie Wederkerigheid Kwaliteit van de interactie: vertrouwen én verantwoordelijkheid

13 De interactie centraal grondpatronen revisited

14 Op zoek naar de kern: onderzoeksinstrument

15

16 De medewerker in context: vliegwiel in beweging?

17 Casus politie Lees casus door Herken je vliegwiel in de weergave? Reactie op gevonden grondpatronen?

18 Oefening twee- of drietallen Oefenen met vliegwiel in tweetallen en formuleren eigen grondpatronen: waar kun je je passie kwijt, waar zitten belemmeringen? hoe ga je daar zelf mee om en hoe word je daarin gesteund door team, eigen leidinggevende en organisatie?

19


Download ppt "Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema."

Verwante presentaties


Ads door Google