De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren."— Transcript van de presentatie:

1 Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren

2 Doelstellingen van de cursus Doelgroep = studenten verplegingswetenschap masterjaar Voorkennis: in schakeljaar in cursus ‘Advanced Nursing Practice’: één college basiskennis leadership Doel: Ontwikkelen van inzichten en vaardigheden in het ‘leiden en innoveren’ in de verpleegkunde/vroedkunde Uitstroom naar staffuncties (vb. stafmedewerker ziekenhuishygiëne, projectmedewerker) of naar lijnfuncties (vb. hoofdverpleegkundige)

3 Concept cursus Telkens colleges van 4 lesuren – vlak auditorium – break out ruimte – meestal 2 docenten Componenten: o Theoretische concepten m.b.t. leiderschap en innovatie o Praktijkoefeningen m.b.t. leiderschap en innovatie o Projectwerk (groepswerk) o “Examen”: 30%: rapport projectwerk 70%: ervaringsverslag + mondeling examen

4 Programma Introductie: doelstellingen, methode, refresh (getuigenis), voorstelling projecten Teamwork en teamcommunicatie (+ vormen van groepen) Leiderschap en innovatie in maatschappelijke context van complexiteit Leiderschap verdiept (grote stromingen, poll, oefening, voorbeelden,…) Verandering en innovatie Action research en action learning (oefening rond eigen casus) Motivatie (reflectie-opdracht) Workshop (+ ‘spreekuur’) Procesevaluatie Presentatie groepswerk

5 Projectwerk 3 casussen (van werkstudenten): gezamenlijke exploratie Voor iedere casus 3 projectgroepen Accent op proces: plan van aanpak Elke week laatste uur: projecttijd 3 ‘lesvrije’ weken: lokaal beschikbaar, één docent houdt ‘spreekuur’ Procesevaluatie (hoe hebben ze de theorie toegepast in hun eigen projectteam ?) Output: o Een presentatie (voor de 2 andere groepen) o Een groepspaper (10 à 12 pagina’s excl. bijlagen)

6 Ervaringsverslag en mondeling examen Doelstelling: een toetsing van het begrijpen en kunnen toepassen van aangeboden basisconcepten i.f.v. de ervaring m.b.t. het projectwerk Inhoud (5 pagina’s): Beschrijving van belangrijkste ervaringen Duiding van de ervaringen vanuit theoretische concepten Zelfreflectie over eigen rol, inbreng,….(principe van leiderschapsontwikkeling: zelfreflectie als voorwaarde voor effectief leiderschap) Mondeling examen: toelichtings- en/of verdiepingsvragen

7 Lessons learned Omgaan met complexiteit (onduidelijkheid) = realiteit leren zien (belang van ‘spreekuur’) Verschil proces-inhoud blijft zeer moeilijk (verwijst voor ons naar verschil leadership-management) Belang van module ‘procesevaluatie’: leren kijken naar de rijkdom van de ervaring Nog meer proberen te beginnen vanuit eigen ervaring Evolutie: groepen naar organisaties  zelfgemaakte casussen  casussen van de studenten Evolutie: presentatie voor panel van de opdrachtgevende organisaties  panel van ‘experts’  de twee andere groepen  actievere inbreng van iedereen

8 4 uur = lang; echter: voordeel om een ‘pakket’ te kunnen behandelen; aandachtspunt: afwisseling !!! Laatste lesuur: wordt o.i. relatief inefficiënt benut Vriendengroepen worden als hindernis gezien…nadien


Download ppt "Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren."

Verwante presentaties


Ads door Google