Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKlaas de Backer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016
2
SAMENWERKEN Een alliantie is een vrijwillige, lange termijn, contractuele relatie tussen een twee of meer partijen met als doel het bereiken van individuele en gezamenlijke doelen Plantion bruisende marktplaats voor o.a. bloemisten, hoveniers en detaillisten bundelen out bound logistiek Overgewicht te stabiliseren en bewegingsarmoede te verminderen onder de Rotterdamse jeugd door het bevorderen van gezonde voeding en beweging. Independent open-innovation R&D centre Develops generic technologies for Wireless Autonomous Sensor Technologies and Flexible Electronics
4
Kernoorzaken van falen Instabiel a.g.v. Spanning coöperatie vs competitie Afwezigheid hiërarchie
5
COÖPERATIE VERSUS COMPETITIE 5 De grote van de taart en de verdeling van de taart? Niet aan elkaar verbonden! Bedrijf A: 50% =€ 100 Bedrijf B: 50% =€ 100 Totaal: € 200 Bedrijf A: 75% =€ 150 Bedrijf B: 25% =€ 050 Totaal: € 200
6
COÖPERATIE VERSUS COMPETITIE 6 Bedrijf A: 50% =€ 100 Bedrijf B: 50% =€ 100 Total: € 200 Bedrijf A: 75% =€ 75 Bedrijf B: 25% =€ 25 Total: € 100 De grote van de taart en de verdeling van de taart? Wel aan elkaar verbonden!
7
Oplossing (en stap 1 in het hele traject) Triple Win: Doelen hiërarchie Wat is het maatschappelijk probleem/issue? Wat is het gezamenlijke doel van de betrokkenpartners? Wat zijn de individuele doelen die de partners willen bereiken?
8
Mythe 1 Samenwerken is dé oplossing Ongekende mogelijkheden, biedt vele kansen, staat in beleidsnota’s, MVO als trend, co-creatie/ participatie/ samenwerken als hype Hoge coördinatiekosten, andere alternatieven, gebrek aan vaardigheden, tegengestelde belangen, gedeelde controle/sturing
9
Mythe 2 Meer is beter De belofte dat meer dan twee partners leidt tot extra voordelen: Meer middelen, meer kennis, etc. Verdeling van risico’s, investeringen, etc. Multi-partner samenwerking is complex: ‘Free-riding’”: wel baten, niet lasten Afstemmen van verschillende belangen Coördinatiekosten nemen toe
10
Mythe 3 ONTWERPEN WE TOCH EVEN? De belofte dat blauwdrukken leiden tot controle: Vastleggen (in contracten) geeft zekerheid Monitoren van specificaties geeft inzicht Maar onvoorziene omstandigheden vragen om Ontwikkel benadering (in balans) Kaders, flexibiliteit en aanpassingsvermogen
11
Mythe 4 (PPS) Ongeïnteresseerde boeven en bureaucratische monsters
13
“DONT’S” Vervallen in vooroordelen – Samenwerken met een partij kan niet, we moeten controle houden – Samenwerken heeft alleen maar voordelen Vervallen in het zoeken van schuldigen als het mislukt – Samenwerken komt met mislukkingen – Leer van eerdere ervaringen “Hop on the bandwagon” (omkering doel en middel) – Samen werken om het samenwerken … – Elke relatie samenwerken gaan noemen
14
“DO’S” Systematische aanpak – Integrale benadering van klanten, innovatie en samenwerken Belonen van “spookrijders” – Wie heeft de ideeën? Niet degene die vast zit in het “hokje” Beperk initiatieven en wees selectief – Zorg voor keuze en onderbouw selectie (van partner) – Beperkte management aandacht/tijd beschikbaar “Internal (& external) branding” – Intern samenwerken versus extern samenwerken – Voorbeeld functie(s) en succes
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.