Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar 2015
2
© MOVISIE Programma Meten in welzijn: introductie Waarom meten? Wat kun je meten? Hoe kun je meten? De keuze voor een instrument; ontwerp beslisboom en feedback
3
© MOVISIE Meten ja of nee? Er wordt veel gemeten in welzijn; vooral tevredenheid (61,3%) en weinig effectiviteit (17,3%)*. Maar meer dan de helft overweegt effectiviteitsonderzoek! Meten heeft negatief imago; kost (te) veel tijd en geld, welzijn is niet te meten, levert weinig op, enz. Veelal associatie met verantwoording. * onderzoek leden MOgroep 2014
4
© MOVISIE Waarom wordt er gemeten? Verantwoording Transparantie Kwaliteitsverbetering organisaties en interventies Lerende professionals Profilering van organisaties Vergroten van draagvlak
5
© MOVISIE Wat ga je meten of onderzoeken? (1)
6
© MOVISIE Wat ga je meten of onderzoeken? (2) Cijfers of bedragen Verhalen of beelden Mix kwantitatief en kwalitatief Gespreksvragen: Wat gebeurt er met de uitkomsten? Hoe worden die gebruikt?
7
© MOVISIE Hoe ga je meten? Verschillende methoden: vragenlijsten, interviews, dossieranalyse, observatie/film, case-study, focusgroepen, etc. Verschillende instrumenten: specifiek – breed, kwalitatief – kwantitatief, open – gesloten, online – offline, gevalideerd – experimenteel, eigen uitvoering – uitvoering derden, etc.
8
© MOVISIE MOgroep en Movisie 1. Discussiepaper over meten in welzijn; geen antwoorden, veel vragen t.b.v. agendering en bewustwording 2. Beslisboom instrumenten; hulp in zoektocht naar passend instrument
9
© MOVISIE Online beslisboom Bij de vorm laten we ons inspireren door de opbouw van de website Bijscholing Wmo.
10
© MOVISIE Beslisboom (ontwerpfase) Basisvragen: 1. Doelgroep 2. Thema 3. Wat meten (resultaten, effecten, proces, etc.) 4. Welk type gegevens (cijfers, verhalen, financiele uitkomsten) 5. Zelf doen of door derden Filtervariabelen: - kwaliteit, online, benchmark
11
© MOVISIE Gesprekspunten 1.Zijn de criteria zoals gepresenteerd voor u relevant bij de keuze voor een meetinstrument? 2.Denkt u dat de beslisboom kan helpen bij deze keuze? Waarom wel/niet? 3.Opmerkingen/aanvullingen bij de beslisboom
12
© MOVISIE Contact h.mateman@movisie.nl 06 5544 0644 m.bool@movisie.nl 06 5544 0632 h.mateman@movisie.nl m.bool@movisie.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.