Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor de Smet Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen
2
Vertel aan één ander van de groep wat je / uw verwachtingen waren toen u met deze taak begon en wat je / uw teleurstellingen nu zijn. Draai de rollen dan om. In de grote groep vertel je / vertelt u dan de verwachtingen en teleurstellingen van je / uw gesprekspartner. kunnen wij elkaar begrijpen en elkaars standpunt weergeven?
3
We moeten gewoon meer praten met elkaar. Er wordt wel gepraat, maar er wordt niet geluisterd. Een beetje meer liefde van Christus en de problemen zijn opgelost. Als dingen mis dreigen te gaan in de gemeente moet je juist op je standpunt blijven staan. Miscommunicatie heeft met karakters van mensen te maken.
4
Wat gaat er volgens u soms fout in de communicatie tussen u / jullie als werkers in de kerk? Hoe is dat gekomen, denkt u? Hoe zou er volgens u gecommuniceerd moeten worden? Wat moet er gedaan worden om dat te bereiken?
5
Spreuken 15:1, Spreuken18:13, Rom. 12:15, Ef. 4:29-32, Ef. 5: 17-21, 2 Tim. 1:7 Wat zijn de leerpunten hieruit?
6
Emotionele conflicten (levensovertuiging, persoonlijke identiteit in het geding) Rationele conflicten (over zaken, manieren waarop, doelen) Emotionele zijn lastiger dan rationele. Wordt de conflictstof toegedekt? (veenbrand) Escaleert het conflict? (openlijke ruzies)
7
U kunt tegen de ander ingaan strijd U kunt tegen uzelf ingaan zelfverloochening / u terugtrekken U kunt communiceren het gesprek aangaan Strijd is duidelijk maar lost niets op U terugtrekken is onduidelijk en lost ook niets op Het gesprek is de enige maar moeilijkste weg
8
Probleem oplossen (‘we zijn er echt uit!’) Forceren (doordrukken van één visie) Compromis zoeken (ieder krijgt iets) Ontlopen (zo lang mogelijk toneelspelen) Toegeven (de minste zijn, over je heen laten lopen) Als je overtuiging (waarheid) belangrijker is dan de relaties (eenheid) neig je naar forceren
9
U mag er zijn en eerlijk aansluiten bij wat u denkt of voelt Wees enkelvoudig in uw boodschappen Lees geen gedachten (en stem uw gedrag daar niet op af) Verplaats u in de ander; vráág naar diens gedachten en gevoelens Spreek positief tot / over de ander
10
Inhoud (uw mening over…) U zelf (u laat iets van uw karakter zien) Relatie (u laat merken hoe u over de ander denkt) Appel (u wilt iets bereiken) Hoe eerlijker en hartelijker deze communicatie is, des te eerder is een probleem opgelost of een compromis gevonden
11
spreek dan voor u zelf (ik-boodschap), spreek over feiten én over uw beleving bij de feiten val een ander niet aan als persoon (‘jij bent…’) maar spreek hem aan op het gedrag of zijn woorden (‘jij deed… / jij zei…’) en generaliseer niet (‘altijd ben jij…’)
12
Luister naar feiten én naar gevoelens Let op de non verbale uitstraling toon dat u luistert door af en toe in eigen woorden weer te geven wat de ander zegt toon het luisteren zelf ook non-verbaal (houding, blik, geïnteresseerd zijn)
13
◦ Minderwaardigheidsgevoelens ◦ Eigenwijsheid ◦ Gespannenheid / stress ◦ Vermoeidheid / slaapgebrek ◦ Alleen over feiten praten en de gevoelens negeren ◦ In het eigen denkkader vast blijven zitten ◦ Slecht luisteren (geen echte interesse tonen)
14
Als u zich verplaatst in de ander, vervolgens samen oploopt, voelt de ander zich begrepen en krijgt hij zin om met u verder te gaan. Communicatie is immers niet alleen mededelingen doen, maar ook iets delen: blijdschap, vreugde, visie, inzicht, overtuiging, hoop.
15
Welke van de bijbelse gegevens is in deze bijeenkomst voor jou / u méér gaan spreken? Waarvoor gaan we, nu de bijeenkomst afgelopen is, danken en bidden? Wat heeft dat voor consequenties voor je / uw gedrag hierna?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.