Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of 2. 3. 4.
2
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie http://www.aalst.be/default.asp?printpage=1&path=%2Ffotoalbum%2F evenementen%5COpen+Monumentendag+13+september+2009+- +Zondag+(OMD+thema+zorg)&siteid=1&rubriekid=278&url=/fotoalbum /evenementen.asp&artikelidhttp://www.aalst.be/default.asp?printpage=1&path=%2Ffotoalbum%2F evenementen%5COpen+Monumentendag+13+september+2009+- +Zondag+(OMD+thema+zorg)&siteid=1&rubriekid=278&url=/fotoalbum /evenementen.asp&artikelid (toegang 7.12.2015) Antwoord 1: In mijn school moet er één ruimte zijn die duidelijk katholiek is. Deze ruimte wordt gekenmerkt door katholieke elementen en is gewijd. Type school: Dialoogschool van het kerugmatische type Strategie: Reconfessionalisering Voordeel: duidelijke nadruk op de katholieke identiteit van de school Gevaar: geen openheid voor andersgelovigen
3
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie a.Didier Pollefeyt (19,12,2015) b.http://nl.dreamstime.com/stock-foto-s-het-hart-van-de-liefde-op- muur-die-van-sneeuw-wordt-gemaakt-image23221843 (toegang 7.12.2015)http://nl.dreamstime.com/stock-foto-s-het-hart-van-de-liefde-op- muur-die-van-sneeuw-wordt-gemaakt-image23221843 Antwoord 2: In mijn school worden er liefst langs elkaar ruimtes ingericht voor de verschillende levensbeschouwingen. Dit wordt weleens het Zaventemmodel genoemd waar er zowel een islamitische, katholieke, joodse, orthodoxe als protestantse gebedsruimte is en een meditatieruimte voor vrijzinnigen. (afbeelding a.) Als er te weinig ruimte is, kan er ook gedacht worden aan een ruimte met een aantal universele symbolen (aarde, vuur, …). (afbeelding b.) Type school: Dialoogschool van het pluralistische type Strategie: Christelijke Waardenopvoeding Voordeel: aandacht voor verschil, uiting van respect, gastvrije ruimte Gevaar: ontmoeting kan worden vermeden, alles wordt gelijk aan elkaar (relativisme), geen voorkeursoptie voor katholieke eigenheid a. b.
4
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie http://www.kuleuven.be/thomas/page/sacrale-ruimtes/http://www.kuleuven.be/thomas/page/sacrale-ruimtes/ (toegang 7.12.2015) Antwoord 3: Educatie krijgt voorrang. De ruimtes die we hebben moeten worden besteed aan onderwijs/lesgeven. Eventueel kan er wel een neutrale ruimte voorzien worden zonder verdere referenties. Type school: Dialoogschool van het formeel-tolerante type Strategie: Secularisering Voordeel: Neutrale ruimte: iedereen kan er terecht Nadeel: geen eigenheid, geen gastvrijheid, neutraliteit bestaat niet
5
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie http://www.kuleuven.be/thomas/page/sacrale-ruimtes/http://www.kuleuven.be/thomas/page/sacrale-ruimtes/ (toegang 7.12.2015) Antwoord 4: In mijn school moet er een plaats zijn voor een ruimte waar er vanuit verschillende perspectieven kan stilgestaan worden bij geloof, zingeving en levensbeschouwing. Deze plaats wordt gekenmerkt door dynamische en open symbolen die christelijke godsontmoeting mogelijk maken maar ook mensen met andere geloofsovertuigingen gastvrij kunnen verwelkomen. Type school: Dialoogschool van het recontextualiserende type Strategie: Recontextualisering Voordeel: Eigenheid in diversiteit: zowel aandacht voor katholieke identiteit als openheid voor andersgelovigen Gevaar: wanneer is een ruimte gastvrij?, oppassen voor syncretisme (het mixen van symbolen van verschillende religies)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.