Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
24/06/2008 1 Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller
2
24/06/2008 2 n 1. Agoria-sectoren in Vlaanderen n 2. Buitenlandse dochterondernemingen van Agoria-leden in Vlaanderen
3
24/06/2008 3 De technologische industrie in Vlaanderen
4
24/06/2008 4 De technologische industrie in Vlaanderen 20062007 2007/2006 (%) Werkgelegenheid (werknemers) 208.000209.0640,5% Leveringen (miljoen euro) 55.70760.1187,9% (*) Investeringen (miljoen euro) 2.0092.0682,9% (*) 5.7% in constante prijzen
5
24/06/2008 5 Export (%) Tewerkstelling (%)Investeringen (%)Toegevoegde waarde (%) De technologische industrie: 1/3 van de Vlaamse industrie (2007)
6
24/06/2008 6 n 1. Agoria-sectoren in Vlaanderen n 2. Buitenlandse dochterondernemingen van Agoria-leden in Vlaanderen
7
24/06/2008 7 Buitenlandse aanwezigheid Agoria- leden in Vlaanderen zet zich voort Aantal moedermaatschappijenAantal dochterondernemingen (rechter schaal) Groei aantal moedermaatschappijen vergelijkbaar met tendens 1999-2005 Toename aantal dochterondernemingen van 7%, minder spectaculair als tussen 1999 en 2005
8
24/06/2008 8 Vlaamse Agoria-leden met dochterondernemingen doen het beter dan de andere inzake werkgelegenheid X 1000 Werkgelegenheid in de dochterondernemingen groeit met 14% Werkgelegenheid in de moedermaatschappijen groeit met 6% terwijl in de bedrijven zonder filialen is er een daling van 0.5%
9
24/06/2008 9 Metalen & Materialen zijn het sterkst aanwezig in het buitenland DochtersMoeders % sector Werkgelegenheid van moederbedrijven In Vlaanderen/ sector* In filialen/ sector* Metalen en materialen 2531020%72%215% Mechanica 1903513%50%40% ICT Productie en diensten 1912210%26%23% Metaalproducten en kunststoffen 1453417%39%49% Elektro 741913%19% Auto 33812%19%8% Totaal 88612814%34%44% * Totaal Agoria-leden
10
24/06/2008 10 1. Bekaert (M&M)120 2. Umicore (M&M) 90 3. Barco (ICT)44 4. Heraeus Electro-Nite (Elek) 32 5. Sarens (Montage & kranen)30 6. Telindus (ICT)27 7. Samsonite (Kunstst)26 8. LVD (Mec)25 9. Betafence (M&M)21 10. Reynaers Aluminium (MP)21 Hit Parade van de filialen 11. Punch (Mec)20 12. Métris (ICT)19 13. Picanol (Mec)18 14. Desmet-Ballestra (Mec)18 15. Zenitel (ICT)18 16. Arcomet (Montage & kranen)16 17. Jensen Group (Mec)15 18. Daikin (Mec)12 19. LMS (ICT)11 20. Vasco data Security (ICT)11 Aantal dochters 2007
11
24/06/2008 11 73% van de Agoria-leden met buitenlandse filialen heeft minder dan 250 werknemers Grootte moeder- maatschappijen Moeder- maatschappijen Dochter- ondernemingen D/M aantal% van totaalaantal% van totaal < 100 3830%11713%3 100 tot 250 5543%29533%5 250 tot 999 2318%16820%7 1000 en + 129%30634%26 73% van de moederbedrijven telt minder dan 250 werknemers in België Zij zijn goed voor 46% van de dochterondernemingen De omvang van de groep (aantal dochterondernemingen) stijgt met de grootte van de moedermaatschappij
12
24/06/2008 12 Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen : Wereld 2007 2002 59 26 88 69 45 31 Zuid-Am Noord-Amerika waaronder China 19 11 Afrika 116 79 C&O Europa West-Europa 460 398 152 105 Azië
13
24/06/2008 13 Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen: Wereld n Sterkste toename aantal dochterondernemingen weer in Oost-Europa (+13%) en China (+18%) n Ook West-Europa heeft het goed gedaan met een groei van 7% n Azië zonder China zo goed als stabiel n Groei ook naar Zuid-Amerika en Afrika
14
24/06/2008 14 74 Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen: Europa 30 27 2007 2002 29 32 90 76 65 45 61 67 53 28 15 20 19 17 12 Cz Sk Pol
15
24/06/2008 15 Activiteit van de dochterondernemingen
16
24/06/2008 16 Waarom dochterondernemingen oprichten ? Kostenbestparing: op arbeid, energie of fiscaliteit Toegang tot know-how : hooggeschoold personeel, betere technologie, enz.
17
24/06/2008 17 West-EuropaOost-Europa AmerikaAzië Waarom dochterondernemingen oprichten ?
18
24/06/2008 18 Waarom dochterondernemingen oprichten ? n Toegang tot lokale markt is prioritair waar ook ter wereld n In West-Europa en Amerika zijn uitbreiding productie gamma en know-how ook belangrijke doelstellingen n In Oost-Europa spelen kosten een belangrijkere rol dan in andere regio's n In Azië is bevoorrading ook significant
19
24/06/2008 19 Conclusies n De aanwezigheid in het buitenland blijft toenemen n Internationaal aanwezige bedrijven groeien sneller n Aanwezigheid op lokale markten is belangrijkste motivatie. In Oost-Europa speelt ook het aspect kostenbesparing. n Aanwezigheid in Oost- & Centraal-Europa en China groeit relatief het snelst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.