Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder onderwijsgroep Fier
2
2 Als onderwijsgroep willen we onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij In deze maatschappij zijn de 21 e eeuwse vaardigheden belangrijk Veel partijen zijn bezig met materialen rondom programmeren Beginsituatie
3
3 1. Doel: Alle collega’s / leerkrachten kunnen zelf aan de slag met programmeeractiviteiten in de klas 2. Eindresultaat bepalen: * Leerlijn programmeren * Document waarin meerwaarde duidelijk wordt gemaakt 3. Wat heeft het opgeleverd: * Leerlijn op basis van doelen met daaraan gekoppeld aan lessen / activiteiten * Publicatie * Filmpje * Veel kennis Versnellingsvraag van PO Doorbraakproject Slimmer Leren met ICT 2015-2016
4
4 Versnellingsvraag indienen – Zelf antwoord geven op de vraag – Externe expertise Kennisnet en SLO Doelen centraal – Unplugged leerlijn – Pilot leerlijn op 3 scholen Onderzoek PO-Raad – Levert implementatie leerlijn op wat we beogen Het proces
5
5 Een beknopte inzage Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
6
Begrippen: Volgens ons als “grammatica” van het programmeren; basis leggen voor programmeren Per begrip een korte toelichting online Volgorde van de begrippen: toename van complexiteit o.a. door toenemen van abstractieniveau
7
Doelen: Per begrip zijn doelen geformuleerd Voor sommige doelen alleen voor bijvoorbeeld OB en MB geformuleerd: - sommige begrippen ook aan bod bij behandeling van andere doelen (bijv. Decompositie) - mate van complexiteit van het begrip Doelen als leidraad: Ondanks opbouw in moeilijkheidsgraad uiteraard mogelijk om eigen keuzes te maken: - activiteiten doorschuiven naar een volgende groep - differentiatie mogelijk door de opzet van de opdrachten, ook door in een “eerder” stadium aan “latere” doelen te werken.
8
Computational thinking: Koppeling met het computational thinking leerplankader van het SLOcomputational thinking Programmeren is onderdeel van computational thinking Begrippen niet “rechtstreeks” gekopieerd uit SLO kader, maar “eigen” begrippen: - leerlijn praktisch toepasbaar - eenduidige en herkenbare begrippen. Per begrip een pagina waarop aangegeven welke SLO doelen verbonden zijn aan het begrip.
9
9 Per doel voorbeeldactiviteiten waarmee gewerkt wordt aan de geformuleerde doelen Laagdrempelig “unplugged” aanbod. Weinig nodig: -Voorkennis -Hardware -Software -Infrastructuur -Tijd Veel van deze voorbeeldactiviteiten afkomstig van code.org platform. Deze activiteiten zijn letterlijk en figuurlijk vertaald naar de Nederlandse situatie. Activiteiten:
10
10 Materiaal via: http://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren _in_het_PO (ordening vanuit de doelen) http://kn.nu/leerlijnprogrammeren http://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren _in_het_PO http://kn.nu/leerlijnprogrammeren of via: http://maken.wikiwijs.nl/74283/Voorbeeld_leerl ijn_programmeren_PO#!page-1843111 http://maken.wikiwijs.nl/74283/Voorbeeld_leerl ijn_programmeren_PO#!page-1843111 (ordening vanuit de bouwen) Even kijken:
11
11 Rechtstreeks betrokken bij dit werk: -Sandra Legters, Stichting OPONOA -Teun Meijer en Nico Woudwijk, Onderwijsgroep FIER -Allard Strijker, SLO -Wietse van Bruggen en Harriet Leget, Kennisnet
12
12
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.