De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder."— Transcript van de presentatie:

1 Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder onderwijsgroep Fier

2 2 Als onderwijsgroep willen we onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij In deze maatschappij zijn de 21 e eeuwse vaardigheden belangrijk Veel partijen zijn bezig met materialen rondom programmeren Beginsituatie

3 3 1. Doel: Alle collega’s / leerkrachten kunnen zelf aan de slag met programmeeractiviteiten in de klas 2. Eindresultaat bepalen: * Leerlijn programmeren * Document waarin meerwaarde duidelijk wordt gemaakt 3. Wat heeft het opgeleverd: * Leerlijn op basis van doelen met daaraan gekoppeld aan lessen / activiteiten * Publicatie * Filmpje * Veel kennis Versnellingsvraag van PO Doorbraakproject Slimmer Leren met ICT 2015-2016

4 4 Versnellingsvraag indienen – Zelf antwoord geven op de vraag – Externe expertise Kennisnet en SLO Doelen centraal – Unplugged leerlijn – Pilot leerlijn op 3 scholen Onderzoek PO-Raad – Levert implementatie leerlijn op wat we beogen Het proces

5 5 Een beknopte inzage Leerlijn programmeren in het basisonderwijs

6 Begrippen: Volgens ons als “grammatica” van het programmeren; basis leggen voor programmeren Per begrip een korte toelichting online Volgorde van de begrippen: toename van complexiteit o.a. door toenemen van abstractieniveau

7 Doelen: Per begrip zijn doelen geformuleerd Voor sommige doelen alleen voor bijvoorbeeld OB en MB geformuleerd: - sommige begrippen ook aan bod bij behandeling van andere doelen (bijv. Decompositie) - mate van complexiteit van het begrip Doelen als leidraad: Ondanks opbouw in moeilijkheidsgraad uiteraard mogelijk om eigen keuzes te maken: - activiteiten doorschuiven naar een volgende groep - differentiatie mogelijk door de opzet van de opdrachten, ook door in een “eerder” stadium aan “latere” doelen te werken.

8 Computational thinking: Koppeling met het computational thinking leerplankader van het SLOcomputational thinking Programmeren is onderdeel van computational thinking Begrippen niet “rechtstreeks” gekopieerd uit SLO kader, maar “eigen” begrippen: - leerlijn praktisch toepasbaar - eenduidige en herkenbare begrippen. Per begrip een pagina waarop aangegeven welke SLO doelen verbonden zijn aan het begrip.

9 9 Per doel voorbeeldactiviteiten waarmee gewerkt wordt aan de geformuleerde doelen Laagdrempelig “unplugged” aanbod. Weinig nodig: -Voorkennis -Hardware -Software -Infrastructuur -Tijd Veel van deze voorbeeldactiviteiten afkomstig van code.org platform. Deze activiteiten zijn letterlijk en figuurlijk vertaald naar de Nederlandse situatie. Activiteiten:

10 10 Materiaal via: http://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren _in_het_PO (ordening vanuit de doelen) http://kn.nu/leerlijnprogrammeren http://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren _in_het_PO http://kn.nu/leerlijnprogrammeren of via: http://maken.wikiwijs.nl/74283/Voorbeeld_leerl ijn_programmeren_PO#!page-1843111 http://maken.wikiwijs.nl/74283/Voorbeeld_leerl ijn_programmeren_PO#!page-1843111 (ordening vanuit de bouwen) Even kijken:

11 11 Rechtstreeks betrokken bij dit werk: -Sandra Legters, Stichting OPONOA -Teun Meijer en Nico Woudwijk, Onderwijsgroep FIER -Allard Strijker, SLO -Wietse van Bruggen en Harriet Leget, Kennisnet

12 12


Download ppt "Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder."

Verwante presentaties


Ads door Google