De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trendevent 2 juni 2016 Jelly Zuidersma. Opbouw Workshop: Hoe zijn samenwerkingsverbanden doorgaans georganiseerd? Condities van succesvol gedrag, succesvol.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trendevent 2 juni 2016 Jelly Zuidersma. Opbouw Workshop: Hoe zijn samenwerkingsverbanden doorgaans georganiseerd? Condities van succesvol gedrag, succesvol."— Transcript van de presentatie:

1 Trendevent 2 juni 2016 Jelly Zuidersma

2 Opbouw Workshop: Hoe zijn samenwerkingsverbanden doorgaans georganiseerd? Condities van succesvol gedrag, succesvol gedrag en prestaties Betekenis van tegengestelde belangen Tops en Tips voor uw eigen netwerk

3 Markt/ Competitie “buy” Samenwerken met anderen om de toegang tot middelen te verzekeren of onzekerheden te reduceren, etc. Samenwerken “ally” Organisatienetwerk “join” Netwerk als productiesysteem. Er wordt waarde gecreëerd op het niveau van het netwerk. Hiërarchie “make” Er zijn verschillende manieren om dingen te doen Regelgeving en bureaucratie resultaat

4 Doorgaans onderscheiden we twee typen van netwerken van onderopDoelgericht organisatienetwerk resultaat

5 Definitie van een doelgericht organisatienetwerk Het verbinden of delen van informatie, middelen, activiteiten en competenties van minstens drie soevereine organisaties om samen een outcome te bewerkstelligen die geen van de organisaties afzonderlijk tot stand kan brengen.

6 Wanneer organisatienetwerken als organisatievorm gebruiken? Als er nood is aan competenties die verspreid zijn over verschillende soevereine organisaties. Antwoord op complexe problemen of vereisten Het leveren van maatwerk: een unieke product/dienst/ervaring.

7 Van de samenwerking moet in de eerste plaats het kind/gezin beter worden  Signalen worden niet tijdig opgepakt  Fase tussen signaleren en starten van hulp duurt te lang  Zorgen worden niet bespreekbaar gemaakt  Geen passend aanbod bij behoefte  Onbekendheid waar je terecht kan  Verantwoordelijkheden tussen alle niveaus worden niet goed afgesproken

8

9 Het kan! … mits goed netwerk management …

10 Doelstelling / Focus!  Koppel netwerking aan een doel: wat levert het op in termen van betere resultaten?  Doelstelling op het niveau van het netwerk.  Doelstelling in termen van toegevoegde waarde voor de burger (student, client).  Doel moet aan bepaalde eisen voldoen: motiverend, passie, concreet.  Doel kan nooit ‘betere samenwerking’ zijn.

11 En dan! Hoe gedragen medewerkers van verschillende organisaties (groepsgedrag) met tegengestelde belangen zich? Wat is de relatie van groepsgedrag binnen het netwerk en het effect van dit gedrag op de uitkomsten van het netwerk? Wanneer is dit gedrag succesvol? Kan succesvol gedrag georganiseerd worden?

12 Theoretische achtergrond Aanknopingspunt: “Alle structuren zijn resultanten van gedrag” (Ultee, Flap & Arts, 2003) Wederkerigheidstheorie: De concepten wederkerigheid en status “Verdragen elkaar niet bij dezelfde persoon wel binnen een groep, maar dan gaat het om het evenwicht!”

13 Noodzaak tot gedragstheorie: Individu kiest: Waarden, Ethiek, interesses Ga ik samenwerken en met wie? Handeling/actie Wederkerigheids gedrag of statusgedrag 1 2? 3 Sociale situatie: Regio is aanzet Collectieve uiting, Voldoende goede stageplaatsen en banen Bron: Het Macro-Micro-Macro Model. Coleman, J. S. Foundations of social theory. Cambridge, MA: Harvard University Press, p. 8 (vertaald).

14 Is wederkerigheid te organiseren? (voorwaarden) JA, als er sprake is van een tegengesteld belang bij de professional en tussen de profesionals onderling JA, als professionals van verschillende lagen elkaar ontmoeten om dilemma’s met tegengestelde belangen op te lossen JA, bij goede fysieke en/of digitale bereikbaarheid JA, als professionals elkaar in de toekomst ook nodig hebben

15 Zijn successen te meten? – Concrete opbrengsten: …stageplaatsen,..minder ziekenhuisopnames in de keten,..minder overtollig personeel in de keten….. – Kennis: wat is feedback..herkennen van voorverschijnselen van een psychose….. BIG registratie – Informatie uitwisseling:..op de hoogte van Focus op Vakmanschap..etc.

16 VOORBEELDEN Wederkerigheidsgerichte netwerken Wederkerigheid versus status Wederkerigheidsgroep versus statusgroep Belang van een wederkerigheidsgroep Dilemma’s met tegengestelde belangen Successen

17 25 juni 2012 Sinds 1997 samenwerkingsverband in Noord-Nederland van: Onderwijsinstellingen verzorging en Verpleging: Kooperieren seit 1997 in N-NL: Schulen Pflege und Versorgung: Alfa-college, mbo (~ Berufsbildungsschule) Drenthe college, mbo Noorderpoort, mbo ROC Menso Alting, mbo Hanzehogeschool Groningen, hbo (~ FH) Zorginstellingen (Einrichtungen f. Pflege, Versorgung u. Betreuung) Meer dan 130 koepels (> 130 Dachverbände) Werkgeversorganisatie (Arbeitgeberorganisation) ZorgpleinNoord Landelijk orgaan / (Nationales Organ) SBB NetwerkZON

18 25 juni 2012 Algemene ledenvergadering (A.L.V) Hauptversammlung Directieoverleg (DOSS) (Management- sitzung) Het Stagebureau Praktikumsbüro Strategisch (S) Tactisch (T) Stagecoör- dinatoren Praktikums- koordinatoren Strategisch overleg (Strategiesitzung) Arbeidsmarkt + Onderwijs (Bildung) + lokale en provinciale overheid (öffentl. Verwaltungen) Platform Innovatie/Innovation Kenniskringen/ Expertenkreise Projecten Platform Planning Operationeel (O) NetwerkZONOrganogram hiërarchischcommunicatie

19 19

20

21 21

22 IKLevensles Assen is made possible by

23 Ontdekken van Wederkerigheid versus Status: Het bouwen van een netwerk op basis van wederkerigheid en status.

24 Wederkerigheid (rood) Status (blauw) Win-Win Dilemma’s Eigen taal Investeren in de ander Hamerstukken Pronken Kwestbaarheid Dezelfde taal

25 Wederkerigheid (rood) Status (blauw) Win-Win Dilemma’s Eigen taal Investeren in de ander Hamerstukken Pronken Kwestbaarheid Dezelfde taal

26 ‘Zorg en welzijn worden in één adem genoemd, terwijl het om twee verschillende professies gaat.’ Dilemma’s

27 Wederkerigheid (rood) Status (blauw) Op je hoede zijn Achterste van je tong laten zien Echte interesse Jezelf kunnen zijn Oppassen dat anderen niet over je heen lopen Ongemakkelijke sfeer Functionele interesse Niet moeilijk openhartig te zijn

28 Wederkerigheid (rood) Status (blauw) Op je hoede zijn Achterste van je tong laten zien Echte interesse Jezelf kunnen zijn Oppassen dat anderen niet over je heen lopen Ongemakkelijke sfeer Functionele interesse Niet moeilijk openhartig te zijn

29 ‘De schuivende panelen in zorg en welzijn, mede als gevolg van de decentralisaties, vragen om de aanpassing van de bestaande beroepsprofielen.’ Dilemma’s

30 Dilemmas Family care/selfmanagement: Because of the changing responsibilities of the visiting nurse since the 1st of januari 2015, certain tasks will overlap with other disciplines. This might lead to some disciplines feeling left out, which would have negatieve consequences for further cooperation. 30

31 Prestaties Wederkerigheid (rood, Status (blauw) StageTheorie vooraf aan Examen SkillslabBieden van Zorg De Intake Welzijn Onze leefstijl therapie

32 Prestaties Wederkerigheid (rood, Status (blauw) StageTheorie vooraf aan Examen Skillslab Zorg De Intake Welzijn Onze leefstijl therapie

33 Zorgaanbieders investeren veel in bedrijfsopleidingen omdat er een gat is gevallen in kennis en vaardigheden van de schoolverlaters t.o.v. de eisen in de praktijk. Het concrete vakmanschap staat onder druk’ Dilemma’s

34 34

35 Condities wederkerigheid (rood), Status (blauw) Elkaar weten te bereikenOnderlinge afhankelijkheid Onafhankelijkheid Hierarchie Perspectief in toekomstige relaties Meerlagigheid Elkaar niet kunnen bereiken Geen perspectief in toekomstige relatie

36 Condities wederkerigheid (rood), Status (blauw) Elkaar weten te bereiken Onderlinge afhankelijkheid Onafhankelijkheid Hierarchie Perspectief in toekomstige relaties Meerlagigheid Elkaar niet kunnen bereiken Geen perspectief in toekomstige relatie

37 https://elearning.netwerkzon.nl/ Inloggen: gebruikersnaam (emailadres) + wachtwoord Gegevens worden toegestuurd

38 Oefening  Doelstelling:  Op netwerkniveau? Geformuleerd in termen van algemeen belang?  In termen van toegevoegde waarde voor de burger, student, client?  Is motiverend, heeft passie en is concreet?

39 Oefening Zijn condities voor een doelgericht netwerk aanwezig?  Is men van elkaar afhankelijk om het netwerkdoel te bereiken?  Overleggen collega’s met verschillende taken met elkaar?  Heeft men elkaar in de toekomst ook nog nodig?  Weet men elkaar/ kan men elkaar bereiken? (digitale infrastructuur)

40 Bouwen aan uw netwerk Neem een netwerk in uw gedachten Welke tops en tips neemt u mee?

41 www.netwerkzon.nl https://www.youtube.com/watch?v=8r DF4EP7tbs https://www.youtube.com/watch?v=O- 9GrkjidRk j.zuidersma@netwerkzon.nl


Download ppt "Trendevent 2 juni 2016 Jelly Zuidersma. Opbouw Workshop: Hoe zijn samenwerkingsverbanden doorgaans georganiseerd? Condities van succesvol gedrag, succesvol."

Verwante presentaties


Ads door Google