Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Smets Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
AV CULTUURRAAD Woensdag 01 juni 2016
2
Agenda 19u30 – 19u45 : Onthaal met een drankje 19u45 – 21u : AV Cultuurraad Verwelkoming De 2 minuten van ‘Frieda Heyman’ Bekrachtiging adviezen Cultuurraad Terugkoppeling klankbordgroep mobiliteit. De 2 minuten van ‘Karin Roclee’ Voorstelling Evenementenloket + organisatietool ‘Planidoo’ + stimuleren gebruik UIT databank. Toelichting gemeentelijke projecten Verhuur CC ’t Aambeeld + gebruik webshop Projectsubsidies. De 2 minuten van ‘Rit Dierckx’ Verkiezing nieuwe leden DB Cultuurraad Verkiezing nieuwe leden AV/RvB ProCC vzw Aartselaar De 2 minuten van ‘Natuurpunt’ 21u – 23u: CULTUURCAFÉ: Kristel Asselberg & Peter & Luc Apers
3
> door de voorzitter 1. Verwelkoming
4
> Frieda Heyman 2. De 2 minuten van …
5
> door de voorzitter 3. Bekrachtiging adviezen Cultuurraad
6
De Cultuurraad gaf adviezen over: Gewijzigde verkeerssituatie op/rond parking CC & BIB Samenstelling ‘klankbordgroep Mobiliteit’ De erkenningsaanvragen van 2 nieuwe verenigingen: After Glow: voorlopig negatief advies > herkansing januari ‘17 Maandag Atelier: positief advies Berekening werkingssubsidies - werkjaar 2015 Positief advies De AV Cultuurraad bekrachtigt deze adviezen
7
> door de voorzitter 4. Terugkoppeling klankbordgroep Mobiliteit
8
4. Terugkoppeling klankbordgroep mobiliteit Bart De bruyn vertegenwoordigt de cultuur- en de sportraad in de klankbordgroep ‘Mobiliteit Aartselaar’. De eerste bijeenkomst vond plaats op 10/3/2016 In verschillende groepen en rondes > ruimte tot inspraak en het aanhalen van noden & problemen Rondes: Openbaar vervoer: Langzaam verkeer Gemotoriseerd verkeer
9
4. Terugkoppeling klankbordgroep mobiliteit Bart heeft vooral focus gelegd op: Betere doorstroming en aansluiting van openbaar vervoer op aantal hotspots binnen en buiten de gemeente bv: het kruispunt Kontichsesteenweg Aansluitingen van openbaar vervoer op andere vervoersmodi Fiets- en voetpaden verbeteren Promoten fietsroutes richting openbare voorzieningen Voldoende fietsenstallingen aan hotspots bv: de bib, gemeentehuis, CC Drukte en verkeersstromen beter leiden Nadenken over creatie van lussen om veiligheid en doorstroming te verhogen (cfr. Centrum) Signalisatie van ‘Parkeerroutes’ zodat mensen van buiten de gemeente ook weten waar ze naar toe moeten als een parking volzet is.
10
4. Terugkoppeling klankbordgroep mobiliteit De volgende bijeenkomst 29 juni 2016 -19u. Voorafgaand overleg om de ‘vrije tijdsinsteek’ af te stemmen tussen: voorzitter en ondervoorzitter sportraad voorzitter jeugdraad en afgevaardigde jeugdraad Voorzitter cultuurraad
11
> Karin Roclee 5. De 2 minuten van …
12
> door de communicatie- en de cultuurdienst 6. Voorstelling Evenementenloket + Planidoo + UIT - agenda
13
6.1. Evenementenloket De gemeente heeft een evenementenloket. Voor alle vragen rond de organisatie van een evenement: straatfeest, festival, fuif, … Locatie: communicatiedienst, gelijkvloers gemeentehuis (Elke Keppens) Bereikbaar: 03 870 16 08 0496 50 12 57 (maandag tot vrijdag tussen 9 en 18 uur) evenementenloket@aartselaar.be
14
6.2. Aanmeldingsfiche evenementen Binnen politiezone HEKLA werken we met één online aanmeldingsformulier voor activiteiten / evenementen. Welke: flyeren op de markt, barbecue, straatfeest, concert, fuif, wielerwedstrijd, braderij, promotie op openbare weg, … Wanneer: minimum 4 weken voor de startdatum van je activiteit Het aanmeldingsformulier vind je op www.aartselaar.be > vrije tijd > organiseren > Activiteit of evenement aanmelden www.aartselaar.be
15
6.2. Aanmeldingsfiche evenementen Het evenementenloket: Verzamelt de nodige adviezen bij politie, brandweer, milieudienst Vraagt bij jou indien nodig bijkomende info op Brengt de toelatingsvraag op de agenda van het College Bezorgt aan jou de toelating, eventueel aanvullend verkeersreglement eventuele toelating afwijking geluidsnormen (Vlarem II) Voordelen voor jou Aanmeldingsfiche is aangepast aan soort evenement Je hoeft geen aparte aanvraag meer te doen bij milieudienst (geluidsnormen), politie, brandweer.
16
6.3. Voorstelling organisatietool: Planidoo Planidoo = EHBOE Eerste Hulp Bij Organisatie Evenementen http://aartselaar.planidoo.be/ http://aartselaar.planidoo.be/ Stap voor stap: van idee, concept tot realisatie en promotie. https://www.youtube.com/watch?v=N4Crur_ZxHc https://www.youtube.com/watch?v=N4Crur_ZxHc Specifieke Aartselaarse info: Zalen Subsidies Aanmeldingsformulier
17
6.2. Voorstelling organisatietool: Planidoo Extra Planidoo info: Sabam, billijke vergoeding Checklists Budgetplan Mini-site van je evenement + automatische publicatie op Uitdatabank (mits Uit-ID) Zo werkt Planidoo (handleiding) https://www.youtube.com/watch?v=VXvI7w8wDnY
18
6.3. Stimuleren gebruik UIT-kalender Sinds 2005 vormt de UiTdatabank het kloppend hart van een uitgebreid netwerk van vrijetijdsorganisatoren en publicatiekanalen in Vlaanderen en Brussel. De databank is dé centrale verzamelplaats van informatie over het brede vrijetijdsaanbod. Het is gratis, voor iedereen en online.
19
6.3. Stimuleren gebruik UIT-kalender Je hoeft maar één keer in te voeren in de UiTdatabank om je aanbod te zien verschijnen in honderden agenda's: UiTinVlaanderen.be en UiTmetVlieg.be > 500 gedrukte en digitale vrijetijdsagenda’s : lokale of nationale mediagroepen toeristische platforms koepelorganisaties. Gemeentelijke gedrukte en online UIT-kalenders >> Aartselaar: in 2015 → ingave van1,58 activiteiten per jaar per inwoner = Plaats 226/308
20
6.3. Stimuleren gebruik UIT-kalender UIT- kalender is het ideale instrument om een volledig overzicht te krijgen van alle culturele activiteiten in onze gemeente Tips: - Voer je activiteit in vanaf het moment dat de datum gekend is. >Je kunt nadien ontbrekende info toevoegen of info wijzigen. - Check voor je een activiteit plant in de UIT-kalender of er die dag al geen gelijkaardige activiteit te doen is in de buurt. - Activiteit op een andere locaties komt NIET in UIT-kalender Aartselaar >> voer je vertrekpunt in Aartselaar in ipv de locatie van je uitstap.
21
> door de communicatie- en de cultuurdienst 7. Toelichting gemeentelijke projecten
22
7.1. Jaarmarkt 2016 Dinsdag 30 augustus van 9 tot 14 uur. Vorig jaar > record aantal standhouders Inschrijven kan via www.aartselaar.be Banner bovenaan homepage Geen internettoegang? het reglement en inschrijvingsformulier → Dienst communicatie, Baron Van Ertbornstraat 1. Deadline 31 juli 2016
23
7.1. Jaarmarkt 2016 Niet vooraf is ingeschreven of te laat dag zelf melden bij de marktleiding en je krijgt na 8 uur een plaats toegewezen (nadat de ingeschrevenen geïnstalleerd zijn). Meer info: communicatiedienst, 03 870 16 08 of info@aartselaar.be.info@aartselaar.be
24
7.2. Mijn korte ritten Start: vandaag! Doel: Moedigt stappen/fietsen aan voor korte afstanden < 5 km. Hoe deelnemen: Registreer dagelijks uitgespaarde autokilometers in een logboekje of op de campagnewebsite www.mijnkorteritten.be. www.mijnkorteritten.be Het logboekje kan je vanaf 1 juni afhalen in het gemeentehuis, de bib of op de sportdienst
25
7.2. Mijn korte ritten Voordelen: Je conditie gaat erop vooruit Je werkt aan je slanke lijn. Je spaart geld uit. Je wint tijd omdat je geen parkeerplaats moet zoeken. Je geeft het milieu een duwtje in de rug. En… je kunt er leuke prijzen mee winnen. Het gemeentebestuur maakte alvast een groep aan (Gemeente Aartselaar) op www.mijnkorteritten.be. Iedereen kan zich hierop inschrijven.www.mijnkorteritten.be
26
7.3. Verenigingengids op gemeentesite Op www.aartselaar.be > vrije tijd > verenigingengidswww.aartselaar.be Elke vereniging kiest 1 persoon die eigenaar is van de gegevens d.m.v. login (nu met login en wachtwoord, op nieuwe site ook met eID) Wat kan erin Contactgegevens vereniging Kort tekstje wat de vereniging juist doet Prijzen lidgeld Bezoekers van aartselaar.be kunnen zoeken op basis van naam en op basis van categorie
27
7.4. Vlaanderen Feest Organiseer je een straat- wijkfeest of een verenigingsactiviteit tussen 1 -11 juli? Stel je kandidaat als lokale organisatiepartner voor Vlaanderen Feest Voordeel: een feestcheque € 170 als tussenkomst in de kosten. zolang de voorraad strekt. Wie eerst komt, eerst oogst. Meer informatie vind je op de website van Vlaanderen Feest - http://vlaanderenfeest.eu/organisatoren
28
7.5. Verhalendagen: Lieven Gevaertproject Het Lieven Gevaert Archief krijgt een nieuwe bestemming Dit is aanleiding voor het regionale erfgoedvereniging AZURA voor de organisatie van 2 verhalendagen de laatste op 05/06/16 Werkte jij of je (groot)ouders tijdens de hoogdagen voor Fotobedrijf Gevaert in Mortsel? Je kan dan verhalen en anekdotes over ‘de Gevaert’ laten optekenen en foto's, brieven en voorwerpen laten digitaliseren.
29
7.5. Verhalendagen: Lieven Gevaertproject Wanneer:Zondag 5 juni van 10u – 17u Locatie: Zaal ’t Parkse, Edegemsestraat 26 Mortsel Wie: Regionaal erfgoedinitiatief Azura ism Provincie Antwerpen Stuur info zeker door naar ex-Gevaert werknemers, we hopen op vele boeiende verhalen! Iedereen welkom!
30
> Cultuurdienst 8. Verhuur CC + webshop
31
8.1 Zaalverhuur CC ’t Aambeeld Vervroeging huuraanvragen: Erkende Aartselaarse verenigingen > vanaf 01/10/16 reservaties vastleggen voor 2018. Andere verenigingen & organisatoren > vanaf 31/12/16 reservaties vastleggen voor 2018. Kalender CC is online raadpleegbaar via website CC → www.cultureelcentrumaartselaar.be/zaalverhuur Waarborg: Erkende Aartselaarse verenigingen zijn vanaf nu vrijgesteld van een waarborg. Andere verenigingen & organisatoren betalen steeds een waarborg van € 400,00.
32
8.1. Zaalverhuur CC ’t Aambeeld Mogelijkheid tot het bijhuren van een extra technieker: Als je CC’t Aambeeld afhuurt > standaard 1 technieker 2 de technieker via CC Op basis van beschikbaarheid > Min 1 maand vooraf aanvragen De kostprijs: € 30 per uur pp. (X 2 op zon- en feestdagen) Verzekeringstarieven vanaf 01/07/2016 Erkende VerenigingenAnderen Premie evenementen 1 dag€ 20€ 25 Premie evenementen 2 à 3 dagen € 30€ 35 Premie dansevenementen max 1 week € 50€ 60 Jaarpolis€ 75Nvt
33
8.2. Ticketverkoop via CC + webshop Ticketverkoop voor je activiteit via het Cultureel Centrum: De kostprijs is hiervan € 1,00 per gereserveerd ticket. Return: Opvolging ticketverkoop via CC Publiciteit voor jouw activiteit in onze seizoensbrochure, website en nieuwsbrief.
34
8.2. Ticketverkoop via CC + webshop NIEUW: Verkoop tickets via de webshop Sinds 27 mei is het CC gestart met een webshop Je kunt als organisator ook gebruik maken van de webshop van het Cultureel Centrum Aartselaar Voordeel: Geïnteresseerden kunnen van thuis voor jouw activiteit hun ticket boeken & betalen. Je kunt gebruik maken van de scanners CC om de tickets te valideren. Je kunt - als je zelf inlogt als gebruiker - ten allen tijde de verkoopstand van je activiteit checken.
35
8.2. Ticketverkoop via CC + webshop NIEUW: Verkoop tickets via de webshop Nadeel: Extra kost: verbonden aan het online IGENICO- betalingssysteem. Dit zijn kosten die IGENICO automatisch afhoudt bij het verwerken van online betalingen. € 0,50 per ticket (vaste kost) + 1,863 % van het bedrag ontvangen via de webshop. = alleen voor tickets verkocht via webshop. NIET voor tickets via balie, mail of telefoon) MEER INFO: Nele Jacobs, nele.jacobs@aartselaar.benele.jacobs@aartselaar.be
36
> door de communicatie- en de cultuurdienst 9. Projectsubsidies 2016 - 2017
37
9.1. Indienen projecten voorjaar 2017 Welke projecten? Wie: Iedere Aartselaarse inwoner of vereniging die zit te broeden op een origineel of leuk project Wat: Je project moet een meerwaarde betekenen voor het culturele leven & het moet mensen samenbrengen. Budget: Subsidie = max 750 euro. Timing? Deadline 1 oktober 2016 Je project moet plaatsvinden tussen jan – juni 2017 Aanvraagformulier: Cultuurdienst of de gemeentelijke website → Typ ‘projectsubsidies’ in zoekbalk
38
9.2. Hervorming reglement projectsub Timing: Ontwikkeling > najaar 2016 Goedkeuring > gemeenteraad december 2016 In werking > januari 2017 Doelstelling: Uitbreiding tot algemene vrije tijdsprojecten > niet meer alleen culturele projecten Kleine projecten > Max 100 à 200 euro Weinig administratieve vereisten Grote projecten Meer subsidies > 750 euro Meer administratieve vereisten
39
9.3. Ingediende projecten najaar ‘16 Tentoonstelling Rit Dierckx & Peter Bostoen Hotel Kasteel Solhof Periode: 09/09/2016 - 31/10/2016 >> Meer toelichting Rit Dierckx in de ‘2 minuten van…’
40
> Rit Dierckx 10. De 2 minuten van …
41
> door de voorzitter Dagelijks bestuur Cultuurraad AV & RvB vzw ProCC 11. Oproep & stemming nieuwe leden
42
11.1. Dagelijks Bestuur Cultuurraad Vacatures ‘Dagelijks Bestuur Cultuurraad’ > 2 plaatsen: Deze mogen, maar moeten niet ingevuld worden Kandidaten: Hugo Keppens Sandra Meert >> De kandidaten stellen zich voor.
43
11.1. Dagelijks Bestuur Cultuurraad Stemming voor lidmaatschap AV Cultuurraad: Hugo Keppens maakt sinds kort via Willemsfonds deel uit van AV-CR Sandra Meert >> Deze kandidate is nog geen lid AV Cultuurraad. Zij moet bijgevolg eerst aanvaard worden als lid AV Cultuurraad voordat ze lid kan worden van dagelijks bestuur. >> = geen vertegenwoordigster vereniging → =‘Cultureel deskundige’ Stemming voor lidmaatschap DB Cultuurraad Hugo Keppens Sandra Meert >> Elke kandidaat moet minstens de helft van de stemmen halen voor toetreding tot dagelijkse bestuur.
44
11.2. AV & RVB vzw ProCC / Beheerraad CC Vacatures BR CC / AV & RvB vzw ProCC 2 vacatures voor vertegenwoordigers vanuit het culturele veld in deze bestuursorganen wegens opname politiek mandaat door 2 van de huidige vertegenwoordigers Kandidaten > vertegenwoordigers van het culturele veld: Guy Van Himbergen Sandra Meert Kathleen Van Akeleyen > De kandidaten stellen zich voor.
45
11.2. AV & RVB vzw ProCC / Beheerraad CC Voorstelling: Kathleen Van Akeleyen > Vakantie sinds 31/05 Toen ik in het gemeentelijk blad Aartselaar Info las dat u op zoek bent naar nieuwe leden, dacht ik eventueel een geschikte kandidaat te zijn voor de Programmatie vzw. Ik ben Kathleen Van Akeleyen, woon in Pierstraat te Aartselaar, 53 jaar. Met een opleiding regentaat Nederlands - Geschiedenis gaf ik gedurende 5 jaar les in Boom en maakte daarna de overstap naar de financiële wereld. Momenteel ben ik werkzaam bij KBC Bank te Aartselaar. In mijn studententijd volgde ik lessen dictie, voordracht en 4 jaar toneel aan de gemeentelijke academie te Boom. Ik heb dus steeds interesse gehad in cultuur en dit in zeer ruime zin. Al jaren heb ik een abonnement in het cc te Aartselaar, bezoek geregeld het cc te Bornem, Bourlaschouwburg te Antwerpen, de Roma te Borgerhout. Het lijkt me dus leuk om mee te denken en te werken aan een gevarieerde programmatie voor het cultureel centrum.
46
11.2. AV & RVB vzw ProCC / Beheerraad CC Stemming: Deze personen mogen, maar moeten geen lid te zijn van AV Cultuurraad AV Cultuurraad kiest voor de afvaardiging van deze persoon in Beheerraad CC’t Aambeeld. >> Vandaaruit voordracht voor AV & RvB vzw ProCC op volgende vergadering Stemming voor lidmaatschap Beheerraad CC ‘t Aambeeld Guy Van Himbergen Sandra Meert Kathleen Van Akeleyen >> Elke kandidaat moet min. 50% van de stemmen halen >> 2 kandidaten met de meeste stemmen worden voorgedragen.
47
11.3. Stemming Er volgt een stemming Tijdens CultuurCafé tellen voorzitter en ondervoorzitter de stemmen Na het CultuurCafé wordt het resultaat van de stemming mee gedeeld..
48
> Natuurpunt – Luk Smets 12. De 2 minuten van …
49
13.Varia
50
Poëtisch & muzikaal optreden Kristel Asselberg & Luc & Peter Apers’ Nakaarten bij een drankje CULTUURCAFE
51
14. Bekendmaking stemming Na het tellen van de stemmen maakt de voorzitter het resultaat bekend.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.