Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon Mulder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari 2013 1
2
Mijn fascinatie: leren en veranderen op het snijvlak tussen ‘techniek’ en ‘intermenselijk’. 2
3
Hoe zit u met elkaar aan tafel? 3
4
Factoren die de kwaliteit van aanbesteden en samenwerking beïnvloeden ‘Unfinished business’, ‘oud zeer’ Gespreksniveaus Gespreksonderwerpen Gespreksvaardigheden Ingesleten routines Elkaar kennen Zienswijzen Effectieve gedragspatronen Erkenning/miskenning Tijdstructurering Onuitgesproken gedachten 4
5
5 Elkaar kennen
6
Gespreksniveaus en -onderwerpen Vakinhoudelijke zaken Procedure, proces Interactie, communicatie Persoon, team 6 Begrip Openheid Transparantie Vertrouwen
7
De kracht van gespreksvaardigheden, de kunst van het verbinding maken 7
8
Gespreksvaardigheden Optimaal afgestemd op de gesprekspartner. Actief luisteren. Open vragen. Elkaar feedbacken. Concretiseren. Samenvatten. Hummen. 8
9
Effectieve gedragspatronen en persoonseigenschappen 9
10
Samenwerken = concreet handelen (1) Geeft anderen ruimte om een mening of idee in te brengen. Laat de ander uitspreken. Vraagt anderen om feedback over het eigen functioneren. Toont begrip voor afwijkende visies, ideeën, omgangsvormen en gewoonten. Past zijn gedrag aan op dat van de gesprekspartner. 10
11
Onuitgesproken gedachten en gevoelens in het gesprek 11
12
Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. De invloed van normen, gespreks- vaardigheden, gespreksniveaus, miskenning 12 Zienswijze
13
13 Erkenning en miskenning
14
Miskenning Miskenning: het onbewust negeren van informatie die relevant is voor de oplossing van een probleem. Miskennig van eigen en andermans mogelijkheden, oplossing van een probleem, het bestaan van de ander. 14
15
15 Zorg voor de juiste voorwaarden voor leren
16
Samen leren leidt tot betere prestaties Reflectie op proces en prestatie Elkaar feedback geven Informatiedeling Kwaliteit van dialoog Prestatiemeter Open houding Nieuwe perspectieven 16
17
Tot slot Mijn wens Mijn vragen aan u: Hoe zit u aan tafel? Hoe waardeert u de kwaliteit van dialoog? 17
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.