Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Desmet Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp
3
Personen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) Ernstige cognitieve beperking Pre- of protosymbolische communicatie Ernstige fysieke beperking Bijkomende sensorische beperking Vertraagde informatieverwerking
4
Onderzoek naar interacties bij personen met EMB Interacties met volwassenen Interacties met normaal ontwikkelende peer Interacties tussen peers met EMB ?
5
ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK
6
3 observatiestudies - 2 doelen 1.Inzicht krijgen in het peergericht gedrag van personen met EMB 2.Inzicht krijgen in de factoren die het peergericht gedrag van personen met EMB beïnvloeden
8
Peergericht gedrag van personen met EMB Meervoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer EN sociaal gedrag Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken naar of richten op peer OF sociaal gedrag
9
Enkelvoudig peer gericht gedrag Meervoudig peer gericht gedrag Ander gedrag Peergericht gedrag van personen met EMB
10
Enkelvoudig peergericht gedrag Kijken
11
Meervoudig peergericht gedrag Kijken + aanraken
12
Meervoudig peergericht gedrag Kijken + glimlachen
13
Sociaal scaffolding gedrag Ondersteunen In elkaars nabijheid brengen …. Afleidend gedrag Aandacht naar zichzelf trekken Iets aanbieden … Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider
14
Sociaal scaffolding gedrag Afleidend gedrag Ander gedrag Peerinteractie beïnvloedend gedrag van de begeleider
15
De invloed van positionering Elkaar zien EN|OF aanraken Vanuit rust OF met inspanning
16
De invloed van positionering Peer aanraken vanuit rustmeer peergericht gedrag Geen verplaatsing doorheen de activiteit
17
De invloed van de broer of zus Niet verbaal aandacht richtend gedrag Ondersteunen Wijzen Aanraken …. Verbaal aandacht richtend gedrag Naam roepen Zingen Beschrijven wat je doet …
18
De invloed van de broer of zus
19
Conclusie observatiestudies 1.Beperkte mate peergericht gedrag – voornamelijk enkelvoudig 2.Beïnvloedende factoren Begeleider: beperkt sociaal scaffolding gedrag Positionering: niet bevorderend voor onderlinge interacties Interactiepartner: meer peergericht gedrag bij sibling
20
Interventiestudie 1.Opstellen van een peerinteractie bevorderende activiteit 2.Verhogen van peergericht gedrag bij personen met EMB en sociaal scaffolding gedrag bij begeleider
21
Interventiestudie: conclusie 2 uur durende training zorgt voor verandering -In organisatie van activiteit -In gedrag personen EMB en begeleider Blijvend onder de aandacht brengen Peerinteracties als deel van het dagelijks leven
22
ONDERZOEKSRESULTATEN ADVIEZEN VOOR DE PRAKTIJK
23
5 adviezen voor de praktijk 1.Herkennen van peergericht gedrag 2.Bieden van kansen om interacties met peers aan te gaan 3.Positioneren van personen met EMB zodat ze elkaar kunnen zien en aanraken 4.Gebruiken van materiaal 5.Tonen van sociaal scaffolding gedrag
24
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.