De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg."— Transcript van de presentatie:

1 Coördinatie van de hulp Workshop 4

2 Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg met externe voorzitter Bemiddeling Vertrouwenspersoon stellingen

3 Wie is wie? Korte voorstelling Wie ben je? Welke sector? Ervaring cliëntoverleg?

4 Maatschappelijke evoluties in de hulp Empowerment: import uit de VS Remedie tegen paternalistische bemoeienis van hulp en naïef geloof in zelfzorg

5 Maatschappelijke evoluties in de hulp 3 niveau’s (G. Jacobs) 1.Individueel: power from within 2.Collectief: power with 3.Maatschappelijk: power to Belang van verwevenheid en rol van de hulp- en dienstverlener

6 Maatschappelijke evoluties in de hulp Basishouding is belangrijk Verbinding maken Wat is de vraag? Klant is niet altijd koning

7 Maatschappelijke evoluties in de hulp afbraak van de instituten Efficiëntie en effectiviteit Focus van probleem naar oplossing

8 Maatschappelijke evoluties in de hulp Link naar Cliëntoverleg Grote mix van partners actief in gezin Cliëntoverleg als verantwoordelijkheid van iedere hulp-en dienstverlener én cliënten Beroepsgeheim vs pragmatiek Cliëntoverleg met extern voorzitter als extra

9 Perspectief van de cliënt Wat wil de cliënt? Goed samenwerken en hulp afstemmen Geen routine en oog voor privacy Participatieve basishouding

10 Perspectief van de cliënt Cliënt staat centraal Vertrekken van wat wèl nog kan Wat wil clïent bespreken Hvproces niet uit handen nemen van cliënt Aanwezigheid van cliënt op overleg Duidelijke taakverdeling en afspraken

11 Perspectief van de cliënt Communicatie Open en oprecht Oog en respect voor gekwetste kant van cliënt Oog voor gevoelens en emotionele band Cliënt moet kunnen meespreken

12 casusoverleg Hulpverlenersoverleg Cliëntoverleg Cliëntoverleg met externe voorzitter

13 Casusoverleg Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende soorten overleg? Bespreek de voor- en nadelen

14 Cliëntoverleg met externe voorzitter Filmfragment 3 groepen: observeren 1.Voorzitter 2.Hulpverleners 3.cliënt

15 Bemiddeling

16 Vertrouwenspersoon

17 stellingen Bespreek stelling in kleine groep (3 groepen) 1.Als ouders geen overleg willen, zitten we niet samen. 2.Iemand zonder beroepsgeheim (bv. Leerkracht) sluit aan op overleg

18 Vragen?


Download ppt "Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg."

Verwante presentaties


Ads door Google