Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Spoorzone Middengebied Concept VO3 Inrichtingsplan (december 2014/april 2015)
2
Basis voor inrichtingsplan REOK Spoorzone deelgebied Middengebied verkavelingsplan S054 profielen 5 febr 2013 Bestemmingsplan Spoorzone Middengebied nota parkeernormen 2009 Inspiratie uit werksessie spoorzone (externen) en communicatieplan drie gebieden met een geheel eigen karakter enkele aandachtspunten Handboek Standaard Materialen en Constructies Gemeente Deurne Spoorzone Deurne, ontwerp openbare ruimte (Houtman en Sanders, augustus 2007) VO Middengebied Spoorzone (Houtman en Sanders, 17-12- 2008)
3
Inspiratiebron Drie gebieden met een geheel eigen karakter: Spoorzone (spoor, P+R, Fabriekstraat, Stationsplein) focus of bereikbaarheid (te voet, per fiets, per auto en trein) & eigentijds relatie met merken Nespresso, Discovery, VW Woongebied (aansluiting bij kwaliteiten Sint Jozef parochie) focus op duurzaamheid, veelzijdigheid (een wijk die meegroeit) & dorps relatie met merken: DE, Bavaria, Opel De groene as verbindt beide gebieden met elkaar focus op gezellig, groen en gastvrij
4
Inspiratiebron Verder aandacht voor Kwaliteit in de openbare ruimte niet alleen door materiaalkeuze, maar ook door robuuste groenstructuur. De materialisatie bevestigt de plek waar je bent Biodiversiteit een plek geven Historie vertellen
5
Ontwerp openbare ruimte (Houtman en Sanders, 2007) ontwerp openbare ruimte Verkeer: bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar Parkeren: duidelijk structureren Groenstructuur: bestaande structuren versterken/aanvullen, nieuwe woongebieden sluiten hierop aan (enkele uitspraken) “De sleutel van de planvorming ligt niet in de luxe staalkaart van betratingmateriaal en meubilair, maar in een robuuste groenstructuur en zorgvuldige oplossingen voor de overgang van openbare en privé ruimte” “Dit ambitieniveau gaat uit van een zorgvuldige toepassing van sobere materialen (eerder goed beton dan slecht natuursteen) en van een juiste afweging tussen ingrepen in de ondergrondse infrastructuur ten opzichte van de winst die daarmee bovengronds behalen valt.“ “De keuzes die voor het spoorzonegebied gemaakt worden moeten aansluiting vinden bij ‘wat te doen gebruikelijk is’ in Deurne”
6
(overige) uitgangspunten Overige: Alle wegen zijn 30 km wegen De Fabriekstraat is bestand tegen pieken verkeersdeelnemers De Steenovenweg wordt onderdeel van de wijk en wordt een woonstraat Prettig wonen staat bij de overige straten voorop De groene as is een parel in de wijk en toegankelijk en aantrekkelijk voor iedereen. Het materiaalgebruik onderstreept het karakter van de plek Robuuste groenstructuur (duidelijke boomstructuur, grote plantvakken) Bestaande bomen behouden (alleen als realistisch) Heldere profielen (iedere verkeersdeelnemers weet zijn plek) Een kloppende parkeerbalans Rekening houden met beheer aspecten
7
Relatie met bestemmingsplan en grondverweving Het bestemmingsplan Spoorzone is vastgesteld door de gemeenteraad en op 31 januari 2014 in werking getreden. Niet het gehele gebied heeft een woonbestemming Een gedeelte heeft een bedrijfsbestemming een bestemmingsplanherziening is in voorbereiding (paars op de kaart) Nog niet het gehele plangebied is verworven (rood gearceerde op de kaart). De definitieve verkaveling/inrichting ter plekke is afhankelijk van de uiteindelijke grondverwerving
8
Status VO-inrichtingsplan Het inrichtingsplan is een koersdocument, een plan op hoofdlijnen De opgenomen profielen en de materiaal impressies geven een denkrichting aan Voor het woonrijp maken zal de verdere uitwerking plaatsvinden met de direct betrokkenen Bij de uitwerking wordt gekeken of zelfwerkzaamheid (D-koek) een plus kan opleveren in de omgeving
9
Plangrens Deel Steenovenweg is meegenomen in inrichtingsplan, valt buiten exploitatie. (bekostiging via budget rioolbeheer) Vlierdenseweg en kruising Vlierdenseweg/Fabriekstraat is niet meegenomen in inrichtingsplan (wel in exploitatie)
10
Straatprofielen Fabriekstraat (rood) Steenovenweg (groen)
11
Straatprofielen Woonstraat A (geel) Woonstraat B (oranje) met hofjes (rood) Groene as (groen)
12
Straatprofiel / Fabriekstraat Fabriekstraat is tweerichtingsweg Ontsluiting P+R aan noordzijde Haaksparkeren aan zuidzijde voor bewoners Fietsers op de rijbaan Hagen met losse bomen in gazon aan noordzijde Grote groenvakken met bomen aan zuidzijde Plateaus op kruisingen De woonstraten zijn één- richtingsstraten. Inrijden vanuit Fabriekstraat niet mogelijk
13
Impressie materialen / Fabriekstraat Bestrating: Rijbaan plateau’s in asfalt, parkeervakken open bestratingen. Plateau bij groene-as aansluitend bij materialen Stationsplein Beplanting: Noordzijde, gras met bomen en lage hagen tegen parkeerplaats. Zuidzijde, lage beplanting en bomen
14
Steenovenweg is tweerichtingsweg Gelijkwaardige kruisingen (woonstraat) Voorkeur is bestaande bomen behouden en aanvullen Aan weerzijde bomen in groenvakken (gras) Voetpad en parkeren langs de weg, aan twee zijden Straatprofiel / Steenovenweg
15
Straatprofiel / Woonstraat A Woonstraat A is éénrichtingsweg Voetpad aan twee zijde Groen aan één zijde (gras) Parkeren aan andere zijde Nadruk ligt op langsparkeren incidenteel haaksparkeren
16
Woonstraat B is tweerichtingsweg Voetpad aan twee zijde Grote groenvakken tussen parkeren Nadruk op haaksparkeren Doodlopende gedeelte vormgeven als hofjes Straatprofiel / Woonstraat B en hofjes
17
Impressie materialen / Woonstraten en Steenovenweg Bestrating: aansluiten bij de toegepaste bestrating Sint Jozefparochie Beplanting woonstraten: gras of lage beplanting en bomen Beplanting Steenovenweg: gras en bomen (als bestaand)
18
Impressie materialen / hofje Bestrating: gemêleerde verharding, parkeervakken in afwijkende kleur Beplanting: lage beplanting en kleine boom of struik Overige: bijzonder (speel/zit) element bij entree
19
Impressie / Groene-as De groene als is een multifunctioneel en informeel park Auto’s zijn niet toegestaan Brom/fiets- en looproute rechtstreeks naar station De langzaamverkeersroute liggen vast. De inrichting van het park is aan de bewoners, de gemeente faciliteert
20
Impressie materialen / Groene-as Langzaamverkeersroute: Bestrating: brom/fietspad in rood asfalt en tegels op voetpad Beplanting: lage beplanting met bomen Verlichting: specifiek ontworpen verlichting geeft (tot op stationsplein) richting aan de route
21
Impressie Materialen / Groene-as Park: Bestrating: voetgangersroute in asfalt Beplanting: hoofdzakelijk gras, met diverse inheemse bomen Straatmeubilair: robuuste zitelementen Ruimte reserveren voor kunst. De toegepaste kunst nodigt uit tot gebruik
22
Parkeren (norm 2013) Totaal aantal nieuw te realiseren woningen is 167 + 13 woningen Steenovenweg Totaal aantal noodzakelijk parkeerplaatsen 288 + 24 pp voor de woningen aan de Steenovenweg Gerealiseerd op eigen terrein 43 pp (nieuw) + 13 pp (Steenovenweg) Gerealiseerd in openbaar gebied 254 parkeerbalans Bij een verandering in de verkaveling wordt de parkeerbalans opnieuw bekeken
23
Parkeren (norm 2013) De parkeerbalans geeft een tekort van 2 parkeerplaatsen Het te kort in deelgebieden 6 en 7 wordt opgelost in de naastgelegen deelgebieden 11 en 12 Het te kort in zone 1 t/m 4 wordt opgevangen door de P+R (dubbelgebruik) +2 0 +3 +2 +4 +1 steenovenweg
24
Speelplekken De actieradius voor kinderen van 0-6 jaar is 200 meter De actieradius voor kinderen van 6-12 jaar is 500 meter De Speuldries is op loopafstand (hemelsbreed 300 meter) De groene as geeft plek voor informeel spelen De hofjes nodigen uit voor spelen op straat
25
Uitgangspunt is ophalen van containers naast de weg Bij doodlopende straatjes realiseren van kliko verzamelpunten Huisvuilverzamelpunten
26
Hondenuitlaatplek De bestaande plek aan de L.Cortserstraat vervalt Nieuwe plek realiseren aan Fabriekstraat In groene as speciale afvalbak plaatsen Bestaande plekken
27
Erfafscheidingen De uitstraling van een straat wordt mede bepaald door de inrichting van de (zij- en voor-) tuinen De richtlijn over hoe om te gaan met de erfafscheiding is geformuleerd in de welstandsnota De uitgangspunten voor erfafscheidingen binnen het gehele gebeid zijn: o Lage hagen in de voortuinen o Hoge hagen en/of groene erfafscheiding op de zij- of achtererven, daar waar deze grenst aan de openbare ruimte De voorkeur gaat uit naar een beuken/liguster haag of een open gaashekwerk in combinatie met b.v. klimop.
28
Erfafscheidingen Rood = Lage haag Paars = Hoge haag en/of erfafscheiding
29
Aanpassingen in verkaveling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.