Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarel Smets Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r0623816 Jaar: 2015-2016 “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)
2
Inhoud inleiding auteurs project straathoekwerkers straatverhalen & ervaringen bronnen
3
Inleiding Het boek genaamd “laat mijn kop met rust” gaat over een project dat “Straatwijs Opvoeden” heet. Het boek is geschreven door 6 auteurs o.a. Griet Roets, Joost Bonte, Dirk Dermaut, John Decoene, Valerie D’Hont en Franky Myny (Red.)
4
Auteurs
5
Griet Roets Joost Bonte Dirk Dermaut John Decoene Valerie D'Hont Frank Myny
6
Project
7
naam “Straatwijs Opvoeden” bezorgd kennis aan de lokale netwerken. het biedt opvoedingsondersteuning om beter te kunnen omgaan met de meest kwetsbare groepen in de samenleving. het project situeert zich in twee wijken, de nieuwe stad in Oostende en in Rechtover in Aalst, in deze project komen vooral ouders aan het woord. (2011)
8
Straathoekwerkers
9
De straathoekwerkers hebben de ervaringen van gezinnen in armoedesituaties geïllustreerd in straatverhalen. De straatverhalen gaan vooral over succes en falen, het niet kunnen en krachten. Machteloosheid en onbegrip vanuit de hulp- en dienstverlening. Een aantal ‘critical friends’ leveren verschillende kritische bijdragen over de bevindingen én formuleren nieuwe vragen en uitdagingen voor het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.
10
Straatverhalen & ervaringen
11
De straatverhalen zijn gebruikt als bronnen van levenswijsheid. het in dialoog gaan met ouders uit gezinnen in armoedesituaties leveren inzichten op over de structurele moeilijkheden. De ondersteuning bij de opvoeding wordt niet altijd als ondersteunend opgevat. Het toont dat er afwijken zijn in de manier waarop de opvoedingsondersteuning door welzijnsdiensten wordt aangeboden en de manier waarop de ouders de hulp ervaren. De relatie tussen de ouders en welzijnsdiensten worden teveel gedomineerd door een efficiëntielogica en te weinig door een warme ondersteunende, begripvolle aanvulling ervan.
12
Bronnen
13
Ouders als onderzoekers (2011). Ouders als onderzoekers. Inspiratie tot participatie en sociale actie. Brussel: VCOK en Jongerenwelzijn. Baart, A. (2001). Een theorie van presentie, Utrecht: LEMMA BV. Steenssens, K., Demeter, B., Van Regenmortel, T. (2009). Conceptnota Empowerment en activering in armoedesituaties. Extra informatie Geraadpleegd via http://search.ugent.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.