Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni
2
Wat kenmerkt LSR-Kwaliteit? Verdiepend kwalitatief onderzoek gericht op (implementatie van) verbeteringen Maatwerk Cliëntenperspectief
3
LSR en Verdiepend Kwalitatief onderzoek Wanneer CQ en wanneer verdiepend kwalitatief onderzoek?
4
Doel onderzoek Externe verantwoording of Interne verbetering
5
Drietraps-traject Cliëntenraadpleging CQ Verdiepend kwalitatief onderzoek Verbetertraject
6
Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Laag aggregatieniveau: de locatie Genuanceerder en informatiever beeld: achterliggende meningen, knelpunten, nuance Accent op concrete verbeteringen Maatwerk mogelijk
7
Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Kennis cliënt als ervaringsdeskundige beter benut, draagvlak Interactie medewerkers, management, cliënten mogelijk: –Effectieve verbetering Accent op concrete verbeteringen Bijdrage aan empowerment cliënt Dankzij type instrumenten, inhoud instrumenten, aanpak
8
LSR-instrumenten (1) Vragenlijsten Gespreksmethodieken Observatiemethoden Aanvullende analyses Advies- en verbetertraject Organisatie van de kwaliteitstoetsing (geheel of gedeeltelijk)
9
LSR-instrumenten (2) Vragenlijsten: –LSR-Vragenlijsten: Kwaliteit van Wonen, Werken Kwaliteit van Bestaan Vragenlijsten-op-maat Toetsing en uitvoering vragenlijst instelling Voor LG, VG, jongeren, vertegenwoordigers
10
LSR-instrumenten (3) Gespreksmethodieken: –Groepsgesprekken en -interviews –Spiegelgesprekken –Individuele interviews –Focusgroepen
11
LSR-instrumenten (4) Observatiemethoden: –Shadowing –Observatieteams & observatieleidraad
12
LSR-instrumenten (5) Aanvullende analyses: –Analyse beleidsdocumenten –Trendanalyses –Leeftijdsgroepen, product/diensten
13
LSR-instrumenten (6) Advies- en verbetertraject: –Procesbegeleiding cliëntenraad –Interne studiedagen –trainingen voor cliëntenraden –trainingen voor medewerkers/management
14
Verbeterpunten uit onderzoek Thema’s van verbetering: –Bejegening –Informatievoorziening –Eigen regie –Toegankelijkheid/aanpassingen
15
Het LSR biedt… Maatwerk (o.a. onderzoeksinstrument afgestemd op doelgroep cliënten en situatie locaties) Cliëntenperspectief (cliënt en cliëntenraad centraal) Onafhankelijk, objectief, deskundig, wetenschappelijke uitgangspunten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.