Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené de clercq Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3
2
Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als de doelen waarnaar gestreefd wordt, de waarden de opvattingen de belangen etc. Van twee of meer mensen of groepen tegenstrijdig zijn of elkaar uitsluiten
3
Conflictniveaus We kunnen de volgende conflictniveaus onderscheiden: 1. Intrapersoonlijk conflict 2. Interpersoonlijk conflict 3. Intergroeps conflict 4. Interorganisationeel conflict 5. Maatschappelijk conflict
4
Functies en effecten van conflicten Positieve functies: - Bron van vernieuwing en verandering - Bevestiging van de eigen identiteit - Motivering Negatieve functies: - Desintegratie - Energieverlies - Stress - Vertekenen van de werkelijkheid
5
Conflictontwikkeling Het conflictproces is een dynamisch proces dus voortdurend in ontwikkeling. We onderscheiden de volgende ontwikkelingsstadia: - Latent conflict - Onderkend conflict - Emotioneel conflict - Manifest conflict
6
Latent conflict Verschillende doelen tussen groepen/individuen Conflict wordt nog niet waargenomen Wordt soms vanzelf opgelost Kan ook verder worden ontwikkeld naar een verder stadium
7
Onderkend conflict Partijen zijn bewust dat er niet dezelfde doelen zijn Kan zichzelf soms oplossen (wil is er) Wederzijds begrip en samenwerking niet vanzelfsprekend Verharding van standpunten in discussies Partijen gaan zich meer afschermen Meer aandacht voor verschillen dan voor overeenkomsten Opkomst van ‘leiders’ binnen de partijen
8
Emotioneel conflict Ontwikkeld beeld van zichzelf ten opzichte van de anderen Groter wij-gevoel Streven naar sterk leiderschap Ontwikkelen negatieve gevoelens ten opzichte van de anderen Communicatie wordt meer non-verbaal Geen vertrouwen in een oplossing Emoties spelen hoog op Onjuiste beelden van zichzelf en de ander Persoonlijke aanvallen
9
Manifest conflict Conflict komt openlijk tot uiting Passief verzet (grapjes, opmerkingen) tot openlijke agressie Gaat om winnen of verliezen
10
Logische niveaus in conflicten Identiteitsniveau wie ben ik Overtuigingsniveau Wat vind ik? Waarom doe ik het? Vaardigheidsniveau Wat kan ik? Hoe doe ik het? Gedragsniveau Wat doe ik? Omgevingsniveau Wat komt er op mij af? Waar? Wanneer?
11
Vragen hierover Maak onderstaande vragen op een papiertje en bewaar deze goed Omschrijf het begrip conflict Welke vier ontwikkelingsstadia onderscheiden we in een conflictproces? Geef van elk stadium een beschrijving Een conflict verloopt langs een aantal niveaus, zoals zojuist is benoemd. Noem deze niveaus en geef van elk van deze niveaus een beschrijving
12
Conflictstijlen Iedereen gaat op een andere manier met conflicten om. De verschillende logische niveaus resulteren in verschillende typen conflictstijlen waarvan de uitersten zijn: De conflictbenadering De harmoniebenadering
13
Vijf basisstijlen Forceren Integreren Toegeven Ontlopen Compromissen sluiten
14
Forceren (doordrukken vechten) Manier van optreden die zich kenmerkt door een hoge mate van gerichtheid op het binnenhalen van eigen doelen en weinig zorg voor de behoeften van anderen
15
Integreren (samenwerken, probleem oplossen) Deze stijl bevat twee elementen: confronteren en exploreren Confronteren: directe en open communicatie. Blootleggen van onderliggende oorzaken. Ophelderen van misverstanden en uitspreken van emoties Exploreren: zoeken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is
16
Toegeven (gladstrijken, toedekken) Voornamelijk gericht op de relatie met de ander goed te houden, desnoods ten koste van de eigen belangen
17
Ontlopen (vermijden Houding van onverschilligheid voor de onderlinge relaties. Men trekt zich letterlijk of figuurlijk terug uit de relatie.
18
Compromissen sluiten (verschil delen) Men zoekt naar een middenoplossing waarin iedere partij iets van zijn standpunt kan terugvinden
19
Omgaan met conflicten Als je moet ingrijpen in een conflict, moet je ervoor zorgen dat je: Beide partijen aandacht geeft; Geen partij trekt voor de een of de ander; Beide partijen laat ervaren dat ze allebei belang hebben bij een goed oplossing Niet oordelend optreedt
20
Stappenplan bij conflicten Stap 1: Maak de ander duidelijk wat jouw behoeften zijn. Doe dit in de ik-vorm. Stap 2: Probeer door actief te luisteren erachter te komen wat de behoeften van de ander zijn. Stap 3: Bedenk samen allerlei mogelijke oplossingen. Wijs niet meteen oplossingen af door onmiddellijk commentaar of kritiek te geven. Stap 4: Bekijk wat de voor- en nadelen zijn van de oplossingen. Stap 5: Maak een keuze uit de genoemde oplossingen Stap 6: De oplossing wordt uitgevoerd. Je kunt ook afspraken maken over hoe lang je het op de voorgestelde wijze wilt proberen. Stap 7: Beide partijen gaan samen na of het conflict nu echt is opgelost. Wanneer blijkt dat het toch nog niet lekker loopt, is het gewenst de stappen (gedeeltelijk te herhalen)
21
Kortom: Probeer elkaars behoeften duidelijk te krijgen door actief te luisteren; spreek in de ik-vorm; Bedenk samen oplossingen, kies er een uit en maak hierover duidelijke afspraken; Ga na verloop van tijd na of de nieuwe oplossing werkt.
22
Vragen Noem de vijf basisstijlen van een conflictbehandeling Noem drie positieve en drie negatieve effecten van een conflict.
23
Groepsopdracht Het onderdeel klachtgesprek en slecht-nieuwsgesprek willen we ook aan jaar 2 gaan aanbieden. Voor deze lessen willen we gebruik maken van instructiefilmpjes die door jullie zijn gemaakt. Deze groepsopdracht wordt door 3 of 4 personen gedaan Er worden meerdere filmpjes gemaakt waarin de volgende onderdelen naar voren komen: Waarom is het belangrijk om een klachtgesprek en een slecht-nieuws gesprek te kunnen voeren? Hoe is de structuur van een slecht-nieuwsgesprek? Welke vaardigheden heb je nodig voor een slecht-nieuwsgesprek en een klachtgesprek? Geef informatie over objectieve klachten en subjectieve klachten Wat zijn de doelen van een klachtgesprek? Hoe is de opbouw van een klachtgesprek? Laat een voorbeeld zien van een fout slecht-nieuwsgesprek en een goed slecht-nieuwsgesprek Laat een voorbeeld zien van een fout klachtgesprek en een goed klachtgesprek
24
Aanpak voor de filmpjes Voordat jullie aan de slag gaan moeten de volgende zaken op papier komen te staan: Wanneer gaan jullie de filmpjes opnemen? Hoe gaan jullie de theorie in de filmpjes behandelen? (uitleggen, voice-over, tekst in beeld?) Wat hebben jullie nodig om de filmpjes te maken? (willen jullie camera’s lenen, hoe en waar gaan jullie monteren?) Hoe gaan jullie de filmpjes presenteren? Komen ze op een youtube kanaal of zetten jullie ze op een usb-stick?
25
Planning Vanaf volgende week gaan we maximaal 5 weken (vijf lessen) bezig met het maken van de filmpjes. Welk groepje gaat welk onderdeel behandelen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.