Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Claessens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen Par: 4.1: voorraadopname Blz. 124 en 125
2
Introductie Voorraadopname
3
Voorraadopname: Inzicht krijgen in de omvang en de samenstelling van de voorraad door deze te tellen in de winkel en het magazijn. Doel: jaarafsluiten met een balans of het doen van een bestelling. Hoevaak? Meestal 1 keer per jaar, soms vaker. Ander woord: inventariseren / balansen
4
Inventariseren Wanneer je dit 1 keer per jaar doet noem je het tellen van de voorraad inventariseren (in winkel en magazijn) Je moet dan tot de cent nauwkeurig weten hoeveel voorraad je aanwezig hebt!
5
Wat moet je ook controleren als je de voorraad aan het opnemen bent? - Houdbaarheidsdatum / veroudering - Uit de mode geraakt (winkeldochters) - beschadigd zijn - In kwaliteit achteruit zijn gegaan
6
Bij het inventariseren / balansen wordt de voorraadwaarde vastgesteld. Op welke manier moet je balansen? – afhankelijk van: * De grootte van de winkel * het administratieve systeem * de aard van het assortiment
7
Waarom moet je de voorraad tellen? Moet van de belastingdienst. (Je moet op het einde van jaar de balans opmaken. Een onderdeel daarvan in de waarde van de voorraad). (1 x pj) Derving bepalen (voorraadwaarde en verschil bepalen). (1 x pj soms vaker) Assortiment moet beoordeeld worden (winkeldochters, 1 x pj soms vaker) Voorraadomvang controleren (niet te veel/weinig, 1 x pj soms vaker) Vaststellen van de brutowinst (1 x pj soms vaker). Artikelen bestellen (wekelijks, dagelijks)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.