Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonathan van Wijk Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing
2
Methode Literatuuronderzoek Expertinterviews Participerende observatie Interviews cliënten, familieleden, hulpverleners
3
Centrale thema’s A. Waarde van familieleden B. Beïnvloedende factoren bij : Cliënten Familieleden Hulpverleners Organisatie Cultuur
4
Familie betrekken een overzicht Elkaar verstaan Elkaar aanvoelen Bij elkaar horen
5
Beïnvloedende factoren bij cliënt Weigering Ziektebeeld, beloop en fase Agressie/suïcidepogingen
6
Beïnvloedende factoren bij familieleden Kunnen ze het wel? Willen ze het wel? Wat hebben ze nodig?
7
Beïnvloedende factoren bij hulpverleners Opleiding Ervaring Vaardigheden
8
Context Organisatie Cultuur
9
Kritische noten – Kleinschalig onderzoek – Vervolgonderzoek
10
Conclusies Succesvolle interventie Familieleden betrekken leidt tot terugdringen gebruik dwang- en drang Familieleden kunnen meer aan en meer taken op zich nemen dan aangenomen Grote tevredenheid bij alle partijen
11
Aanbevelingen Cliënt Familie Hulpverleners Organisatie
12
Eindconclusie Familie betrekken: de moeite waard
13
Meer informatie? Onderzoeksverslag of artikel opvragen via m.bijma@ggzpraktijk.nl
14
Stellingen Cliënten weigeren te vaak hulp van familie; hier moet meer aandacht voor komen Familieleden moeten assertiever zijn in het opeisen van een rol in de behandeling Hulpverleners moeten hun trots opzij zetten en de familieleden om hulp vragen Deskundig zijn betekent niet dat je alles zelf moet kunnen, weten en doen
15
Stellingen Er moet meer voorlichting komen binnen en buiten de GGz over de waarde van familieleden Hulpverleners moeten scholing krijgen over de waarde van familie en hoe met hen samen te werken De GGz organisatie moet een standpunt innemen over betrekken van familie en hiervoor de nodige randvoorwaarden creëren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.