Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina van Loon Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft
2
Kennis over Zorgsysteem Meesten leren over medisch systeem via eigen netwerk van vrienden en collega’s Anders via expat websites Duidelijke wens voor meer uitleg
3
Feedback over Huisartsen 1/5 helemaal niet tevreden Tevredenheid hangt af van welke huisarts binnen grote praktijken Top-klachten zijn (in volgorde van voorkomen) : Willen niet behandelen Willen niet naar specialist doorverwijzen Willen geen toestemming voor onderzoek geven Top-complimenten: Artsen spreken prima Engels Hoeft niet lang op afspraak te wachten
4
Naar eigen land voor Zorg Expats die wachten op zorg tot ze terug zijn in eigen land: - naar de specialist (50% van degenen die teruggaan) - naar de gynaecoloog - naar de tandarts 11% gaat nooit terug voor zorg.
5
Verzekering 20% met internationale verzekering (geen probleem). 20% die Nederlandse verzekering hebben hebben problemen de kosten te dekken.
6
Huisartsenpost 40% nooit gebruikt. 40% die huisartsenpost hebben gebruikt waren niet tevreden. Top-redenen ontevredenheid: - personeel wil geen Engels over de telefoon spreken - hun gezondheidsklachten werden niet gezien als passend voor de huisartsenpost
7
RDGG Ziekenhuis 20% nooit geweest. 60% van RDGG patienten waren tevreden. Mensen die ontevreden waren over artsen waren zeer ontevreden. Positieve feedback over verpleegkundigen. Klachten over lang wachten in wachtkamer.
8
Prenatale en Postnatale zorg Minder vrouwen reizen terug om te bevallen dankzij: - Britse verloskundige in Delft (vloeiend in het NLs) - mogelijkheid van pijnstillers tijdens geboorte verbeterd - meeste angstige vrouwen gaan naar Bronovo - inhuren van tweetalige doula’s (geboorte coaches) - veel informatie via Delft MaMa laatste 5 jaar Weinigen weten dat preconceptiezorg ook aanwezig is.
9
Conclusies Tevredenheid gaat vooruit, maar kan beter. SGZ van de TU Delft heel actief met voorlichting en toegang naar algemene zorg studenten en medewerkers. De Hoed huisartsenpraktijk: Engelse menu-optie als mensen bellen. Inventarisatie van expat-vriendelijke zorgverleners door het Expat Team was belangrijk, maar slechts weinigen hebben informatie in het Engels op hun website. Ze mogen dus niet op zorgpagina van www.delft.nl/expats. Suggestie: video maken over Delftse medische zorg in het Engels met RDGG, huistartsenpost, apotheek, tandards, huisartsenpraktijk en verloskundige.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.