Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista van Wijk Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
2
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Agenda 8:30Ontvangst 8:45Verwelkoming & schets PCOO project 8:55De synergie tussen competentieprofielen en (sub)portfolio’s 9:25Rol ICTS KULeuven/BlackBoard in PCOO 9:50Panelgesprek met de projectpartners voor uitwisseling ideeën & opmerkingen. 11:00Einde
3
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project PCOO: Portfolio- & competentiegestuurde onderwijsomgeving Looptijd: 1/10/2010 – 30/09/2012 Partners: HUBrussel, Departement Handelswetenschappen & Bedrijfskunde Stefaan Debrabandere, Walter Roosens KHLeuven, Departement Gezondheidszorg en Technologie Jetske Strijbos, Toon Quaghebeur KULeuven, Faculteit Geneeskunde Bernard Himpens, Jo Goedhuys, Patrick De Mazière KULeuven, ICTS Diensten voor Onderwijs Bert Vercauteren, Herwig Stulens, Wim Machiels Proefproject (Proof of concept), voortbouwend op eerdere samenwerkingen/ervaringen
4
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project (2) Proefproject, bestaande uit 3 pilootprojecten: een bij elke partner Verdere uitwerking vanaf 2012 zal moeten geschieden op associatieniveau Concept van PF voor kleine groep met proof of concept
5
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Schets PCOO project (3) Het concept moet de student/begeleider (professor, docent, assistent, stage- begeleider, …) helpen om: - prestaties en evoluties zichtbaar te maken tov. de medestudenten, verantwoordelijken, en werkveld, - interactie te initiëren en te ondersteunen tussen de verschillende actoren, - de competenties op eenzelfde manier in kaart te brengen doorheen de gehele associatie (EVC/EVK).
6
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Onderzoekstopics PCOO project Naar studenten: Begeleiding in studie, studiekeuze, studietraject met zicht op het verwerven van eindcompetenties (kennis, vaardigheden, attitude) Naar docenten: Een instrument tot terugkoppeling op maat Naar opleidingen: Opvolging van de kwaliteit van competentieontwikkelend onderwijs Naar de maatschappij/ het werkveld: Transparantie en garantie mbt. eindcompetenties van instromers op de arbeidsmarkt Afstemmen op noden en verwachtingen
7
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 PCOO: Portfolio- en Competentiegestuurde Onderwijsomgeving Doel: Kwaliteit onderwijs Efficiënte inzet middelen/mensen Contigentering naar specifieke opleidingstrajecten Input over jaren heen: Persoonlijke info student Persoonlijkheidskenmerken van student (Big5) Examenresultaten Evaluaties stages en praktijkmomenten Reflecties van student Feedback van docent Opleiding:Kwaliteitsbewaking Monitoren v studiedruk Proactief remediëren: - Extra cursussen - Monitoraat - Studiekeuze-advies PCOO -TOLEDO module Instrument voor docent: Geïndividualiseerdecompetentie- gerichte feedback Spiegel voor student: Competentie-ontwikkeling studenten in zelfde richting alle studenten Maatschappij: Transparantie/garantie eindcompetenties Afstemmen op verwachtingen Internationale benchmarking
8
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Concrete proeftuinen: Instroom (studiekeuzebegeleiding): zelfevaluatie van student stimuleren => spiegel voorhouden van zijn vaardigheden/attitudes Doorstroom (studietrajectbegeleiding): visualisatie van evolutie van CP-niveaus + stimulatie v/ feedback op basis van PF/CP. PF is hierbij een middel! Uitstroom: Afstemmen leerlijnen/kerndoelen op het werkveld + ondersteuning voor permanente vorming (levenslang leren => levenslang PF) http://gbiomed.kuleuven.be/oof/pcoo
9
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De synergie tussen competentieprofielen en (sub)portfolio’s
10
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Words, words, words Competentiegericht, competentie-ontwikkelend, competentiemanagement Competenties, profielen, indicatoren, kerndoelen Verschillende niveau’s: opleiding, associatie, Vlhora, Europa Showcaseportfolio, beoordelingsportfolio, ontwikkelingsportfolio – individueel / groep
11
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De brug der Zuchten, Venetië De Brug der Zuchten is een brug in de Italiaanse stad Venetië. Venetië De brug is een verbinding tussen het Dogepaleis (Palazzo Ducale) en de gevangenis. Vroeger moesten de veroordeelden over deze brug heen lopen alvorens ze in de kille en vochtige kerkers werden opgesloten. Via de raampjes van de brug zagen de gevangenen dan voor de laatste keer het daglicht. De naam Brug der zuchten (Ponte dei Sospiri) refereert aan hun zucht op weg naar hun bestemming.brugDogepaleis
12
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 De brug van Millau, Frankrijk De Brug van Millau (Frans: Viaduc de Millau) is een meervoudige tuiconstructie over de rivier de Tarn, in de gemeentes Millau en Creissels in het departement Aveyron te Frankrijk. De brug, op 14 december 2004 geopend door toenmalig president Jacques Chirac, is de hoogste brug ter wereld: een van de pijlers is 343 meter hoog, iets hoger dan de Eiffeltoren. De maximale hoogte van het brugdek wordt slechts door de Royal Gorge Bridge (321 meter - Colorado, Verenigde Staten) overtroffen.Franstuiconstructie TarnMillauCreisselsAveyronFrankrijkbrug14 december2004 Jacques Chirac EiffeltorenRoyal Gorge BridgeColoradoVerenigde Staten
13
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Bridges of Madison County, Iowa The Bridges of Madison County is een Amerikaanse film uit 1995.1995 Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van Robert James Waller.Robert James Waller De film werd geregisseerd door Clint Eastwood,Clint Eastwood die ook één van de hoofdrollen speelt. Het verhaal speelt zich grotendeels af rond de historische bruggen van Winterset in Madison County (in Iowa).WintersetMadison CountyIowa
14
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Ter voorbereiding ~ Competentiegericht toetsen Beroepsrelevante probleemgerichte opdrachten Concordantiematrix: competenties en opleidingsprogramma Toetspraktijk met verschillende toetsvormen Feedback
15
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Een portfolio om ‘u’ tegen te zeggen Dynamisch portfolio (Sub)portfolio’s Voor- en nadelen Vorm van ondersteuning Nieuwe functionaliteiten
16
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Rol ICTS in OOF Project 2010/17
17
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Waarom ICTS in OOF-project? Groeiend gebruik van portfolio’s en competenties in het onderwijs aan de Associatie K.U.Leuven Huidige status in Toledo: - aspect van competenties ontbreekt - Bb-portfolio is (op dit ogenblik) te beperkt niet scorebaar beperkte communicatietools (feedback, commentaar) monitoren van leerproces/voortgang is moeilijk geen koppeling met competenties niet geschikt als adviserend of diagnostisch hulpmiddel … ICTS ziet project als essentiële uitbreiding van leeromgeving
18
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Rollen ICTS in OOF-project Vertaling requirements van het project naar IT- requirements. Interface naar de software leverancier Blackboard Ontwikkeling van software componenten die niet door Blackboard worden aangeboden. Opleveren van een generiek eindproduct, d.i. bruikbaar voor alle partners binnen de Associatie K.U.Leuven
19
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Waarom als deel van Toledo? Het OOF-project is als onderwijsproject een logisch actieterrein van het Toledoteam 1 portaal voor student en docent: portfolio- en competentiesysteem ingebed in de leeromgeving Wordt reeds associatie-breed gebruikt Support, onderhoud en verdere ontwikkeling kan na het OOF-project binnen Toledo voortgezet worden.
20
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 IT-requirements Toledo neemt deel aan de requirementsvergaderingen. Vertalen requirements naar IT-requirements d.m.v UML. Tijdens de requirementsfase worden alle gemeenschappelijke ‘use cases’ vastgelegd ‘Use Cases’ zullen prioriteiten krijgen. Niet alle ‘Use Cases’ zullen binnen de termijn van het project ontwikkeld kunnen worden. Sommige ‘Use Cases’ kunnen eventueel op een niet software-matige manier uitgewerkt worden.
21
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Interface naar Blackboard Blackboard werd verzocht mee te denken: Welke benodigde software functionaliteiten bestaan reeds bij Blackboard? (of staan op de roadmap) Welke functionaliteiten kan Blackboard ontwikkelen? Welke interfaces biedt Blackboard om ontwikkeling door Toledo te ondersteunen? Welke interfaces en consultancy kan Blackboard bieden om ontwikkeling door Toledo te ondersteunen? Op welke Blackboard interfaces mogen we ons niet baseren (uitfasering?)
22
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Stand van zaken Voorbeelden uit de werkdocumenten
23
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 Panelgesprek Vragen voor de projectpartners Vragen van de projectpartners Beide voornamelijk op het conceptuele niveau
24
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 PCOO: Portfolio- en Competentiegestuurde Onderwijsomgeving Doel: Kwaliteit onderwijs Efficiënte inzet middelen/mensen Contigentering naar specifieke opleidingstrajecten Input over jaren heen: Persoonlijke info student Persoonlijkheidskenmerken van student (Big5) Examenresultaten Evaluaties stages en praktijkmomenten Reflecties van student Feedback van docent Opleiding:Kwaliteitsbewaking Monitoren v studiedruk Proactief remediëren: - Extra cursussen - Monitoraat - Studiekeuze-advies PCOO -TOLEDO module Instrument voor docent: Geïndividualiseerdecompetentie- gerichte feedback Spiegel voor student: Competentie-ontwikkeling studenten in zelfde richting alle studenten Maatschappij: Transparantie/garantie eindcompetenties Afstemmen op verwachtingen Internationale benchmarking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.