Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne Beckers Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
voor bibliotheken
2
De Bibliotheek op het station 2
3
voor bibliotheken Waarom naar buiten? Rapport “De bibliotheek 10 jaar na nu”: actieve klantbenadering t.b.v. ledenbehoud en ledenwerving. 3 De Bibliotheek op het station
4
voor bibliotheken Waarom op het station? Teruglopend gebruik (leden en uitleningen) Onderzoeken: drukte als belangrijke reden NS-onderzoek: forensen zijn lezers >> potentieel De Bibliotheek op het station vergemakkelijkt het gebruik van bibliotheekdiensten door veellezende, maar drukke treinforensen >> nieuwe leden, activering, ledenbehoud. De Bibliotheek op het station vergroot de zichtbaarheid van de bibliotheek op een positieve manier. 4 De Bibliotheek op het station
5
voor bibliotheken 5 De Bibliotheek op het station
6
voor bibliotheken De Bibliotheek op het station 6
7
voor bibliotheken Doelgroepen Reizigers die minimaal eens per week met de trein reizen vanaf of naar hetzelfde station en geen lid zijn van de bibliotheek Primaire doelgroep 25 tot 50 jaar Secundaire doelgroep 18 tot 25 jaar Tertiare doelgroep 50 jaar en ouder. 7 De Bibliotheek op het station
8
voor bibliotheken Dienstverlening Uitlenen actuele boeken en tijdschriften Ophalen van aangevraagde media Culturele informatie Nieuwsschermen met landelijk en regionaal nieuws Leestafel met kranten en tijdschriften Internet-PC’s Wifi Koffie en thee 8 De Bibliotheek op het station
9
voor bibliotheken Service Elke werkdag in de spits geopend Zelfbediening Eén medewerker Jaarabonnement of betalen per uitlening o.b.v. tegoed Functionele (mobiele) website ter ondersteuning van zoeken, reserveren, inschrijven, betalen, actualiseren persoonlijke gegevens Boeken niet ingewerkt: sneller beschikbaar, aantrekkelijker, kleiner, lichter Inrichting: hippe broertje van de retail-whitebox. 9 De Bibliotheek op het station
10
voor bibliotheken De Bibliotheek op het station 10
11
voor bibliotheken De Bibliotheek op het station 11
12
voor bibliotheken De Bibliotheek op het station 12
13
voor bibliotheken Wat gaat (niet) goed? 75% van beoogd aantal leden > meer bekendheid! 60% i.p.v. 70% is geen lid van Bibliotheek Haarlem 28% i.p.v. 40% van de leden is man 200% van beoogd aantal uitleningen 400% van beoogd aantal (positieve) media- uitingen Nominatie Beste bibliotheekproject en Spoorprijs De Bibliotheek op het station 13
14
voor bibliotheken Wat gaat (niet) goed? Zeer hoge klantwaardering: 8.7 (doel: 8+) Hoogste waardering voor gebruiksgemak, collectie, personeel en inrichting Lagere waardering voor openstelling (ochtend) Zeer hoge scores op imago-aspecten: actieve klantbenadering, gemak, innovativeit, actualiteit 61% van leden is meer gaan lezen 89% beslist bereid bibliotheek aan te bevelen De Bibliotheek op het station 14
15
voor bibliotheken Tips No guts no glory: de bibliotheek is sterker en sympathieker dan we denken de kracht van opmerkelijke ideeën. Nieuwe voorzieningen hebben promotie en tijd nodig. Kwaliteit zit ‘m in de details. Hou rekening met minimaal één groot technisch probleem. De Bibliotheek op het station 15
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.