De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009

2 2 Albert Heijn  Opgericht in 1887 door Albert Heijn  823 winkels: 238 franchise  4 formules  71.956 medewerkers “Arm en rijk kunnen bij mij hun inkopen doen”

3 Albert Heijn & Gezondheid

4 4 Klantbehoefte

5 5 Maatschappelijke verantwoordelijkheid

6 6 Doelstelling Albert Heijn is de marktleider op het gebied van gezonde voeding door gezonde voeding alledaags bereikbaar (=betaalbaar, herkenbaar en begrijpelijk) te maken.

7 7 Uitgangspunten beleid  Actief en bewust inhoud geven aan een relevante identiteit voor Albert Heijn op het gebied van gezondheid.  Gerichter en effectiever zijn in: –het maken van strategische keuzes –marketing activiteiten (product innovatie en communicatie)  En dus in staat om sneller en duurzamer doelstellingen te realiseren!  Integrale benadering: overkoepelend beleid voor winkels, productontwikkeling, communicatie en personeel.

8 8 Geen zeurkassa’s in nieuwe Albert Heijn

9 9 ‘Gezonde’ productontwikkeling

10 10 ‘Gezonde’ communicatie

11 11 Fit & fun

12 Kinderen en gezondheid bij Albert Heijn

13 13 Doelstelling ‘Ik eet het beter’ Kinderen (4-12 jaar) bewust maken van gezonde voeding en aanzetten tot een gezonder voedingspatroon.

14 14 Doelgroep  Kinderen op de lagere school staan nog ‘open’ voor deze boodschap.  Kinderen gaan steeds eerder zelfstandig aankopen doen in de supermarkt.  Voorbereiding op de middelbare school waar kinderen vaker worden blootgesteld aan ongezonde verleidingen. Waarom kinderen tussen 4-12 jaar?

15 15 Kinderen en gezondheid – huidige activiteiten AH In de winkel (gericht op ouders):  Gezonde productconcepten voor kinderen Bv. rozijn vriendjes, kleine zoete appeltjes/peertjes, yoghurt sticks  Activatie: Klavertjesland placemats  Communicatie: Kinderkeuken in Allerhande Buiten de winkel (gericht op kinderen):  ‘Ik eet het beter’ met als onderliggende initiatieven KlasseLunch en KlasseProef

16 16 ‘Ik eet het beter’ Ik eet het beter is een programma van Albert Heijn. Binnen dit programma ontwikkelt Albert Heijn verschillende initiatieven die scholieren uit het basisonderwijs actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon.

17 17 Initiatieven ‘Ik eet het beter’ Gratis gezonde lunch en bijbehorend lesmateriaal voor groep 8. Gratis online lesomgeving over gezonde voeding voor groep 6 t/m 8.

18 18 Uitgangspunten initiatieven ‘Ik eet het beter’  Minimale inspanningsverplichting voor scholen  AH acteert vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid  Primaire kanaal: lagere scholen  Activiteiten zijn bereikbaar: voor alle scholen beschikbaar  Lesmaterialen zijn aanvullend op bestaande lesmethoden

19 19 Invulling  Positief ‘Gezond eten’ heeft een negatieve associatie bij kinderen (niet lekker!). Dus ‘leuke dingen gezond maken’ ipv ‘gezonde dingen leuk’.  Inspirerend Kinderen op de lagere school willen graag serieus genomen worden en vinden het leuk om ‘grote mensen dingen’ te doen.  Uitdagend Kinderen zijn over het algemeen leergierig en laten graag zien dat ze iets weten/kunnen.

20 Activiteiten Ik eet het beter 2008/2009

21 21 Aankondiging programma nieuw schooljaar

22 22  Gericht op groep 8 -> kinderen staan op het punt om naar de middelbare school te gaan.  Gratis gezonde lunch en lesmateriaal over gezonde voeding van Albert Heijn voor alle groepen 8 van Nederland.  Kinderen ervaren dat gezond eten ook gezellig en lekker kan zijn.

23 23  Thema KlasseLunch 2008/2009: ‘De show van vijf’: een andere kijk op de Schijf van Vijf!  Record aantal deelnemers in 2008/2009: –6100 groepen 8 –137.000 kinderen

24 24 – nieuw initiatief februari 2009 Geïnspireerd op het onderwijs vandaag de dag:

25 25  Online leeromgeving over gezonde voeding voor de hele bovenbouw (groepen 6, 7 en 8) op www.ikeethetbeter.nl.  Lesmateriaal kan zowel individueel als klassikaal worden ingezet  Lesmateriaal is ontwikkeld volgens richtlijnen SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en sluit daarom aan op thema’s binnen gebruikte lesmethoden Natuur onderwijs.  Lesmateriaal wordt op 2 niveaus aangeboden: groep 6/7 en groep 7/8

26 26  KlasseProef bestaat vooralsnog uit 4 lesmodules met verschillende thema’s.  Lesmodule bestaat uit een edu filmpje en werkopdrachten  Thema’s lesmodules 2008/2009 : 1.Eten is een feestje 2.Eten van de koude grond 3.Eten uit alle windstreken 4.Beweeg wat je eet

27 27 – voorbeeld lesmodule

28 28  Beschikbaar sinds februari 2009  Inschrijving: 2800 scholen met de gehele bovenbouw  Gebruik tot half april (= lesmodules afgespeeld): +/- 100.000 leerlingen

29 29 Ik eet het beter Kookschrift  Verspreiding van 125.000 exemplaren over 1800 basisscholen.  Kookschrift met verantwoorde en lekkere recepten om kinderen ook buiten schooltijd te inspireren gezond te eten.  Recepten gebaseerd op de lesmodules van KlasseProef

30 30 Summer camp - Amsterdam west

31 31 Uitdagingen Ik eet het beter 2009/2010  Bereik verder verhogen: –KlasseLunch: deelname van meer dan 137.000 leerlingen uit groep 8 –KlasseProef: minimaal 200.000 bovenbouw leerlingen hebben minimaal 1 lesmodule gevolgd (waarvan 100.000 leerlingen uit groep 6 en 7).  Impact/effect verder verhogen: –KlasseLunch: deelname stimuleert gezond lunch gedrag in de toekomst –KlasseProef: lesmodules zetten aan tot een gezonder voedingspatroon

32 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google