Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip van de Velde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009
2
2 Albert Heijn Opgericht in 1887 door Albert Heijn 823 winkels: 238 franchise 4 formules 71.956 medewerkers “Arm en rijk kunnen bij mij hun inkopen doen”
3
Albert Heijn & Gezondheid
4
4 Klantbehoefte
5
5 Maatschappelijke verantwoordelijkheid
6
6 Doelstelling Albert Heijn is de marktleider op het gebied van gezonde voeding door gezonde voeding alledaags bereikbaar (=betaalbaar, herkenbaar en begrijpelijk) te maken.
7
7 Uitgangspunten beleid Actief en bewust inhoud geven aan een relevante identiteit voor Albert Heijn op het gebied van gezondheid. Gerichter en effectiever zijn in: –het maken van strategische keuzes –marketing activiteiten (product innovatie en communicatie) En dus in staat om sneller en duurzamer doelstellingen te realiseren! Integrale benadering: overkoepelend beleid voor winkels, productontwikkeling, communicatie en personeel.
8
8 Geen zeurkassa’s in nieuwe Albert Heijn
9
9 ‘Gezonde’ productontwikkeling
10
10 ‘Gezonde’ communicatie
11
11 Fit & fun
12
Kinderen en gezondheid bij Albert Heijn
13
13 Doelstelling ‘Ik eet het beter’ Kinderen (4-12 jaar) bewust maken van gezonde voeding en aanzetten tot een gezonder voedingspatroon.
14
14 Doelgroep Kinderen op de lagere school staan nog ‘open’ voor deze boodschap. Kinderen gaan steeds eerder zelfstandig aankopen doen in de supermarkt. Voorbereiding op de middelbare school waar kinderen vaker worden blootgesteld aan ongezonde verleidingen. Waarom kinderen tussen 4-12 jaar?
15
15 Kinderen en gezondheid – huidige activiteiten AH In de winkel (gericht op ouders): Gezonde productconcepten voor kinderen Bv. rozijn vriendjes, kleine zoete appeltjes/peertjes, yoghurt sticks Activatie: Klavertjesland placemats Communicatie: Kinderkeuken in Allerhande Buiten de winkel (gericht op kinderen): ‘Ik eet het beter’ met als onderliggende initiatieven KlasseLunch en KlasseProef
16
16 ‘Ik eet het beter’ Ik eet het beter is een programma van Albert Heijn. Binnen dit programma ontwikkelt Albert Heijn verschillende initiatieven die scholieren uit het basisonderwijs actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon.
17
17 Initiatieven ‘Ik eet het beter’ Gratis gezonde lunch en bijbehorend lesmateriaal voor groep 8. Gratis online lesomgeving over gezonde voeding voor groep 6 t/m 8.
18
18 Uitgangspunten initiatieven ‘Ik eet het beter’ Minimale inspanningsverplichting voor scholen AH acteert vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid Primaire kanaal: lagere scholen Activiteiten zijn bereikbaar: voor alle scholen beschikbaar Lesmaterialen zijn aanvullend op bestaande lesmethoden
19
19 Invulling Positief ‘Gezond eten’ heeft een negatieve associatie bij kinderen (niet lekker!). Dus ‘leuke dingen gezond maken’ ipv ‘gezonde dingen leuk’. Inspirerend Kinderen op de lagere school willen graag serieus genomen worden en vinden het leuk om ‘grote mensen dingen’ te doen. Uitdagend Kinderen zijn over het algemeen leergierig en laten graag zien dat ze iets weten/kunnen.
20
Activiteiten Ik eet het beter 2008/2009
21
21 Aankondiging programma nieuw schooljaar
22
22 Gericht op groep 8 -> kinderen staan op het punt om naar de middelbare school te gaan. Gratis gezonde lunch en lesmateriaal over gezonde voeding van Albert Heijn voor alle groepen 8 van Nederland. Kinderen ervaren dat gezond eten ook gezellig en lekker kan zijn.
23
23 Thema KlasseLunch 2008/2009: ‘De show van vijf’: een andere kijk op de Schijf van Vijf! Record aantal deelnemers in 2008/2009: –6100 groepen 8 –137.000 kinderen
24
24 – nieuw initiatief februari 2009 Geïnspireerd op het onderwijs vandaag de dag:
25
25 Online leeromgeving over gezonde voeding voor de hele bovenbouw (groepen 6, 7 en 8) op www.ikeethetbeter.nl. Lesmateriaal kan zowel individueel als klassikaal worden ingezet Lesmateriaal is ontwikkeld volgens richtlijnen SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en sluit daarom aan op thema’s binnen gebruikte lesmethoden Natuur onderwijs. Lesmateriaal wordt op 2 niveaus aangeboden: groep 6/7 en groep 7/8
26
26 KlasseProef bestaat vooralsnog uit 4 lesmodules met verschillende thema’s. Lesmodule bestaat uit een edu filmpje en werkopdrachten Thema’s lesmodules 2008/2009 : 1.Eten is een feestje 2.Eten van de koude grond 3.Eten uit alle windstreken 4.Beweeg wat je eet
27
27 – voorbeeld lesmodule
28
28 Beschikbaar sinds februari 2009 Inschrijving: 2800 scholen met de gehele bovenbouw Gebruik tot half april (= lesmodules afgespeeld): +/- 100.000 leerlingen
29
29 Ik eet het beter Kookschrift Verspreiding van 125.000 exemplaren over 1800 basisscholen. Kookschrift met verantwoorde en lekkere recepten om kinderen ook buiten schooltijd te inspireren gezond te eten. Recepten gebaseerd op de lesmodules van KlasseProef
30
30 Summer camp - Amsterdam west
31
31 Uitdagingen Ik eet het beter 2009/2010 Bereik verder verhogen: –KlasseLunch: deelname van meer dan 137.000 leerlingen uit groep 8 –KlasseProef: minimaal 200.000 bovenbouw leerlingen hebben minimaal 1 lesmodule gevolgd (waarvan 100.000 leerlingen uit groep 6 en 7). Impact/effect verder verhogen: –KlasseLunch: deelname stimuleert gezond lunch gedrag in de toekomst –KlasseProef: lesmodules zetten aan tot een gezonder voedingspatroon
32
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.