Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Kok Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs
2
Dick Takkebos
7
Wet geurhinder en veehouderij Wet inrichting landelijk gebied Natuurbeschermings- wet
8
Besluit activiteiten leefomgeving Besluit bouwwerken leefomgeving Besluit kwaliteit leefomgeving Omgevingsbesluit Materiële regels Algemene / procedurele regels Burgers en bedrijven Overheid
10
omgevingsplan alle bestemmingsplannen alle beheersverordeningen 1 Kapverordening 1 monumentenverordening welstandsregels milieuregels overige regels in belang fysieke leefomgeving aanwijzingsbesluiten Beschermde stadsgezichten Integraal omgevingsplan
11
Waterschappen Keur wordt waterschapsverordening Peilbesluit (artikel 2.41) en de legger (artikel 2.39) hoeven niet in de verordening te worden opgenomen (kan wel). Watertoets inhoudelijke beslisregel omgevingsplan (Bkl); uit overlegplicht artikel 2.2. OW (?) Uitbreiding WT tot provinciale verordening / projectbesluit Watervergunning onderdeel omgevingsvergunning Projectplan en coördinatieregeling worden projectbesluit Gecombineerde vergunningverlening / handhaving (RUD)? Integraal werken ≥ samenwerken vanuit disciplines
13
Van: Deelbelang Sectoraal Details Middel Regels Beperkingen Risico’s mijden Confectie Reactief Achterdocht Toetsing/vergunningverlening Statisch Intern Naar: Gedeeld belang Integraal Hoofdlijnen Doel Ambities Oplossingen Verantwoordelijkheid nemen Maatwerk Proactief Vertrouwen Toezicht en handhaving Dynamisch Extern Werkwijzen en processen
14
Impactanalyse Kans om al ingezette ontwikkelingen te versterken: gebieds- en zaakgericht werken, vermindering regels en digitalisering integrale afweging vraagt ook van de waterschappen om meer uit ‘comfort-zone’ te komen (bredere blik, proactieve houding) Nauwere samenwerking vraagt om borging waterbelang in vroegtijdig stadium (accountmanagement). Aandacht voor cultuur, werkprocessen en versterking van een aantal competenties van medewerkers is nodig. ICT belangrijke rol: zijn de voorzieningen op tijd klaar, wie ontwikkelt wat en wat zijn de kosten?
17
Huidig niveau dienstverlening Elektro- nisch in- dienen Lande- lijke voor- ziening- en Omge- vings- docu- menten digitaal Wettelijk minimum Samen- werkings- ruimte Eén loket Onder- zoeks- hulp Informatie -huizen Gebruikersperspectief Vermindering onderzoekslast Digitaal samenwerken Minder procedures, met betrouwbare gegevens 1 2 3
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.