De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas."— Transcript van de presentatie:

1 Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas

2 Doel van de workshop Informatie en discussie over Talent van leerlingen met ASS Interactie-vaardigheden / pedagogische-didactische strategieën/ vaardigheden om leerlingen met autisme spectrum stoornis in een positieve talentspiraal te brengen

3 Inhoud Informatie over: Talentontwikkeling …bij leerlingen met ASS Raak-project Aan de slag met: Behoeften rondom talentstimulering van leerlingen met ASS Mogelijke aanpakken in de klas 330-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

4 Wat is talent?

5 Herkennen van talent.. Onderzoek van de Washington Post met violist Joshua BellJoshua Bell https://www.youtube.com/watch?v=LZeSZFYCNRwl

6 Dus.. Herkennen van talent

7 Raak-project uitgangspunt: Kinderen met ASS laten talentvol gedrag zien de kunst is het talentvolle gedrag te herkennen en te ontlokken Hoe doe je dat?

8 Talentmomenten Cruciaal leermoment in de les Er is sprake van: – Een dialoog – Enthousiasme – Exploratie – Diepte van (cognitieve) verwerking

9 Raak-project Vraag: Hoe kunnen leerkrachten in het primair onderwijs de TalentenKracht strategieën toepassen bij kinderen met ASS, zodat zij het zelfstandig werken bij deze kinderen effectiever stimuleren en begeleiden, zowel binnen reguliere als speciale onderwijssetting? Leren door netwerkleren en video-feedback Verzamelen van “good practices”: concreet toepasbaar in de praktijk ASS leerling Leerkracht

10 Ontwikkelingspotentieel versterken 1030-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

11 TalentenKracht principes Gebaseerd op Van Geert, Steenbeek, Fraiquin (2010). Rapport Expertisecentrum Talentenkracht VTB-pro Leerkrachten kunnen talentexpert worden (observeren, inschatten, handelen) Ieder kind heeft talent (potentieel)

12 Leerlingen met ASS Geen kind is hetzelfde Pervasieve ontwikkelingsstoornis: stoornis beïnvloedt het kind op allerlei ontwikkelingsgebieden en in allerlei situaties Drie kenmerken: –Problemen in de omgang met anderen (sociale interactie) –Beperking in de communicatie en spel –Niet soepel denken en doen (rigiditeit) https://www.youtube.com/watch?v=b1yZUy5XA-A 1230-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

13 Kijken door de ogen van een leerling met ASS –https://www.youtube.com/watch?v=Lr4_dOorquQhttps://www.youtube.com/watch?v=Lr4_dOorquQ –Wat valt op? 1330-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

14 Aan de slag Stellingen leggen: waar heb ik behoefte aan? Of: Waar loop ik tegen aan?

15 5/30/201615 MinderBehoefteMeer

16 Talenten van leerlingen met ASS stimuleren Zoek de sterkste behoefte Bespreken in groepjes Output: Voorlopige ‘oplossingen’, ideeën, discussiepunten Plenair bespreken 1630-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

17 Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS 1730-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

18 Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS -Rekening houden met prikkelrijke omgeving -Structuur bieden en inzichtelijk maken van de structuur -Wil de leerling niet of kan de leerling niet? -Concreet maken van wat gezegd wordt -Niet: Hang hier maar op; maar: Hang je jas aan de haak bij de deur -Wees geduldig bij taaluitingen/taalbegrip -Maak gebruik maken van visualisatie -Uitgaan van wat goed gaat -Hulp bieden bij sociale interacties -Begrip voor woede-uitbarsting en oorzaak achterhalen Tips uit de literatuur 1830-5-2016 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

19 Naam: Carla Geveke Functie: Senior Onderzoeker, promovendus Email: c.h.geveke@pl.hanze.nlc.h.geveke@pl.hanze.nl Naam: Henderien Steenbeek Functie: Lector Email: h.w.steenbeek@pl.hanze.nlh.w.steenbeek@pl.hanze.nl Naam: Doety de Vries Functie: Junior Onderzoeker Email: d.y.de.vries@pl.hanze.nld.y.de.vries@pl.hanze.nl


Download ppt "Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas."

Verwante presentaties


Ads door Google