Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHidde Mathijs ter Linde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Toekomstbestendigheid GA.
2
Small is beautiful
3
Greenlight world flight 2012
4
Eerdere pogingen om problemen van de zuigermotor te ondervangen Rover turbine T4 en T5Rover aircraft turbine
5
Deze technologievariaties lossen deelproblemen op Gebruik Jet-A in plaats van benzine Vrijwel trillingvrij Veel grotere onderhoudsintervallen Geen koelproblemen Veel betrouwbaarder Meer compacte installatie enzovoort
6
Toekomstbestendig vraagt echter meer
7
VEEL meer!
8
Welkom in de 21 e eeuw In nabije toekomst fossiele brandstoffen alleen voor geprivilegeerde groepen beschikbaar Elektronica behoeft nu nog zeldzame aarden, wereldwijd beperkt verkrijgbaar Hernieuwde stormloop kolenlobby, ondanks bewezen ongeschiktheid (Engeland, smog jaren ‘50), China nu Radicaal nieuw beleid nodig, moeilijk te realiseren met bestuurders die Drs. Politicologie, Mr. of MBA zijn en media die hypes willen
9
Teloorgang door overmoed
10
Restauratie is ook mogelijk, soms Loess gebied ChinaIdem 3 jaar later
11
De techniek kan niet wachten op beleid of wat daar voor door gaat
12
Implementatie Energie uit invarianten (zon, wind, water, biomassa, etc.) waardoor einde toevoeging CO2 aan atmosfeer Nieuwe ontwikkelingen: SKWID Elektra uit gas Getijdenstroom Betere zonnecellen en nieuwe materialen voor elektronica, in het bijzonder biochemisch Betere opslagmethoden van energie: Vliegwielen, Supercondensatoren etc.
13
SKWID systeem, wind en getijden nieuwe ontwikkelingen maken meer mogelijk Opstelling boven waterOpstelling onder water
14
Stroomplan 2050 duurzaam
15
Voor luchtvaart is effectieve energieopslag van groot belang Klassieke fossiele brandstoffen: Benzine 13 kWh/kg Kerosine 12,7 kWh/kg Dit is calorische waarde, effectief ongeveer 25% hiervan mechanisch. Voor H2 geldt: 39 kWh/kg Dit alles op basis van eenmalig gebruik. Inzet van brandstofcel maakt kringloop mogelijk. Zie verder www.kivi.nl/eupowerlab2050. www.kivi.nl/eupowerlab2050
16
Werkwijze industrie. Voor lange termijnplanning speelt men hier op in; Airbus en Boeing gaan in principe tot 2050. Het betreft lange-termijn investeringen, 3 jaar cyclus niet van toepassing. Voorbeeld samenwerkingsverbanden: Airbus- Diamond Aircraft- Siemens Boeing-Diamond Aircraft Siemens-Pipistrel
17
Eerste modellen E-flight Airbus E-fan, vanaf 2014 Airbus E-fan 4 zitter vanaf 2017
18
Boeing test exemplaar brandstofcel op basis Dimona
19
Pipistrel WATTsUP EASA en FAA LSA mogelijke kostenreductie 70% per vlieguur
20
Voorzichtig met politieke implicaties Yuneec, vanaf 2010
21
Ter herinnering, 1961-1965 Rhein Flugzeugbau, Mönchen Gladbach RF-1 6 persoonsRW-3 Multoplan, 2 zitter
22
Voor 2030 Airbus E-thrustBoeing Sugar Volt
23
Ook andere industrieën
24
Ook toekomstbestendig, al 100 jaar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.