Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne Koning Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Update 2011 Ellen van Kooten en Laila el Hannouchi Bedrijfseconomie voor de Horeca deel 1 Paragraaf 6.4
2
Vaste Budgettering Variabele budgettering Gemengde budgettering Flexibele Budgettering Revolving budgetting Vast bedrag Bv. Hotel: Marketing/Sales afdeling als budget 5% van de omzet Bedrag per prestatie Bv. Hangt van de bedrijfsdrukte af. Afdeling banqueting / Hoe groter de groep /meer personeel Vast bedrag + Bedrag per prestatie Afdeling banqueting / 1 bedrag voor decoratie/ +Hoe groter de groep /meer personeel Meer verfijnde vorm van gemengde b. Bij meer afname, kortingen-> kosten stijgen niet even hard als productie stijgt Het realiseren van budget per periode Zie figuur boek
3
5 methoden van kostenbudgettering: 1. Vaste Budgettering Afdeling krijgt een vast bedrag toegewezen voor overheadkosten (personeelskosten, huur, afschrijvingen). 2. Variabele budgettering Het budget is afhankelijk van de bedrijfsdrukte. Er wordt een vast bedrag per prestatie toegekend. Formule: Standaardkostprijs: C + V N W
4
3. Gemengde budgettering Een afdeling krijgt een vast bedrag toegewezen voor de constante kosten en een vast bedrag per geleverde prestatie voor de variabele kosten. Een combinatie van vaste budgettering en variabele budgettering!
5
4. Flexibele Budgettering Het budget bestaat uit een vast bedrag voor constante kosten en een flexibel bedrag voor de variabele kosten afhankelijk van de bedrijfsdrukte. 5. Revolving budgetting Een budget waarbij steeds een tijdvak (jaar) bestrijkt. Is een periode verstreken dan wordt er een nieuwe periode aan het budgettijdvak toegevoegd.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.