Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Dekker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006
2
Waarom een nieuw curriculum? Ontwikkelingen in het vak Deeltijd opleiding Betere verbinding tussen praktijk en theorie Nieuwe onderwijskundige inzichten
3
Kernelementen bekwaamheid centraal onderwijs haiogericht opdrachten verbinden praktijk en theorie vaak toetsen, weinig afrekenen
4
Raamcurriculum opleidingsperiode 1 huisartspraktijk 12 mnd stages12 mnd Opleidingsperiode 2 huisartspraktijk 12 mnd
5
1e opleidingsperiode huisartspraktijk Acute geneeskunde Consultvoering Diagnostiek/ therapie korte episoden met hoge prevalentie Chronische ziekten met hoge prevalentie
6
competentiegericht OWP Reflectie: ABC Actie: aan het werk in de praktijk Toetsing: hoe lukt het?
7
Voorbeelden van opdrachtgestuurd onderwijs in jaar 1 Urineweginfecties Spoedgevallen De bezorgde patient Astma / COPD
8
Stages Klinische stage6 mnd Chron complexe problematiek3 mnd Psychiatrische problematiek3 mnd Korte keuzemodule3 wk
9
2e opleidingsperiode huisartspraktijk Disease- en praktijkmanagement Differentiatie module
10
Differentiatiemodules Wetenschappelijk onderzoek Medisch onderwijs Beleid en beheer Actieve verloskunde Plattelandspraktijk Sportgeneeskunde Psychologie in de huisartspraktijk
11
Wat doet de huisartsopleider ? faciliteert observeert waardeert en geeft feed back
12
Gereedschap voor de huisartsopleider Korte Consult Toets TOEtsing COMpetentieontwikkeling doel: educatieve toetsing!
13
KCT: waardering consultvoering Vraagverheldering Anamnese Onderzoek Diagnose Plan Professioneel gedrag Ordening
14
Toetsing Competentie s Ivakinhoudelijk handelen IIarts-patient communicatie IIIsamenwerken IVorganiseren Vmaatschappelijk handelen VIwetenschap en onderwijs VIIprofessionaliteit
15
Knows Shows how Knows how Does Cognitie Gedrag Professionele authenticiteit Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine (Supplement) 1990; 65: S63-S7. Toetsen: op welk niveau?
16
De plaats van KCT en TOECOM Knows Shows how Knows how Does Knows Feitgerichte toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Knows how (Klinisch) Contextuele toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Shows how Performance assessment in vitro: OSCE, Simulatiepatiënt ….. Does Performance assessment in vivo: Incognito Pat, Video, KCT
17
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
18
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
19
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
20
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 HAO Legenda: = voortgangsgesprek HAO = huisartsopleider
21
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider
22
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO 1 2 3 2 3 beslissing Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider
23
TOEtsing COMpetentieontwikkeling in jaar 1 - beperkte lijst items horend tot de 7 competentie gebieden - eenmaal per 3 maanden - basis voor individueel opleidingsplan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.