Download de presentatie
1
Internationale marketing
Svend Hollensen © Economie Leer Kracht 2011
2
Beslissingen internationale marketing:
Deel I: Een bedrijf te internationaliseren (1 t/m 4) Deel II: Tot welke markten toe te treden (5 t/m 7) Deel III: Strategieën voor markttoetreding (8 en 9) Deel IV: Ontwerpen (10 en 11) Deel V: Implementeren en coördineren (12 en 13) © Economie Leer Kracht 2011
3
1.2 Globalisering Globalisering:
= trend waarbij bedrijven in de meeste landen en streken ter wereld producten en diensten kopen, ontwikkelen, produceren en verkopen. Internationalisering: = zaken doen met vele landen ter wereld, maar vaak beperkt tot een bepaalde streek (bijvoorbeeld Europa). Hoge mate: IT, luchtvaart, auto’s, consumenten electronica Lage mate: food en beverage, © Economie Leer Kracht 2011
4
Mate van gereedheid tav internationalisering: De negen strategische vensters
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
5
Perlmutter-theorie vier typen internationale ondernemingen (EPRG):
Etnocentrisch: sterke band thuisland Polycentrisch: oog voor verschillen/ cultuur Regiocentrisch: verschil in delen van de wereld (regio’s) Geocentrisch: wereldse benadering: © Economie Leer Kracht 2011
6
Internationale marketing:
= Internationale klantbehoeften vinden en op inspringen: Glocalization, (globalization en localization) ontwikkelen en verkopen van producten of diensten die bedoeld zijn voor de internationale markt, maar aangepast zijn aan de plaatselijke cultuur en het plaatselijke gedrag. “Think globally but act locally” kennis van de hoofdvestiging benutten door deze wereldwijd te verspreiden (leren) en aan te passen; kennis en 'beste praktijken' uit hun markten over te dragen en te gebruiken op andere internationale markten. © Economie Leer Kracht 2011
7
Krachten bij internationale integratie:
Handelsbarrières Internationale klanten Netwerken (mondiale) Gestandaardiseerde technologie Wereldwijde markt Algemeen erkende cultuursymbolen Internationale kostenvoordelen © Economie Leer Kracht 2011
8
Marktresponsiviteit:
= reageren op de behoeften en wensen van de markt Krachten: Cultuurverschillen Protectionisme Demondialiseringstrend (bijv Anti-Coca Cola)
9
De waardeketen (Porter)
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
10
Primaire activiteiten
Ingaande logistiek: ontvangen, opslaan en verspreiden van de benodigde middelen Operaties: omzetting van verschillende middelen in eindproduct Uitgaande logistiek: Verzamelen, opslaan van product en de verspreiding naar klanten. Marketing en verkoop. middelen waarmee consumenten/gebruikers op de hoogte worden gebracht van het bestaan van het product/de dienst en die kunnen kopen. Service. alle activiteiten die de waarde van een product/dienst verhogen of in stand houden. © Economie Leer Kracht 2011
11
'upstream' activiteiten: van dochter naar moeder
Porter: van productie naar verkoop 'downstream' activiteiten: van moeder naar dochter Porter: van verkoop naar productie © Economie Leer Kracht 2011
12
eenvoudigde versie van de waardeketen
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
13
Strategisch: Lange termijn, Missie
Tactisch/bestuurlijk: middellange termijn vertalen missie naar doelen Operationeel: korte termijn uitvoeren doelen © Economie Leer Kracht 2011
14
waardeketen en strategische piramide
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
15
Centralisatie en decentralisatie:
©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.