Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Geerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies
2
TOERISME VLAANDEREN Toerisme Vlaanderen bevordert op duurzame wijze het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel, met als doel meer welvaart, tewerkstelling en welzijn te creëren
3
Bestemmingspromotie Vlaanderen en deelbestemmingen: Vlaamse KustVlaamse Kunststeden en BrusselVlaamse Regio’s Productlijnen: onze rijke eet-, drink- en tafelcultuurerfgoed en kunstmode wieler- en fietscultuur
4
Doelgroepen Toeristen Leisure & Business Toeristen met een kleine portemonnee Toeristen met een (fysieke) beperking
5
Bestemmingsontwikkeling Impulsprogramma’s Logiessubsidies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen Subsidies strategische planning
6
Impulsprogramma’s in 2013 Thematische oproep
7
Beleidskeuzes Elk project moet passen in Strategisch beleidsplan 2020 voor het toerisme in Vlaanderen - Brussel Beleidsnota toerisme 2009-2014 Strategisch beleidsplan toerisme van de regio Beleidslijnen 2013 (als voorbeeld) Onthaalprojecten Positionerings- en identiteitsversterkende projecten Projecttypes Infrastructuur Digitale en audiovisuele producten Evenementen
8
Vismijn Gent Infrastructuur Toeristisch onthaal Historium Brugge
9
Voetgangersbewegwijzering Antwerpen Vestenwandeling Landen Infrastructuur Fietsen en wandelen, informatiedragers Landschapswandelingen Noord-Hageland (foto’s RLNH)
10
Marvin Gaye Midnight Love Tour Oostende Digitale en audiovisuele producten C-mine guides Genk (foto stad Genk) VisitBrusselsTV
11
Evenementen Een hoogkwalitatieve en unieke gebeurtenis met internationaal potentieel Bij voorkeur meerdaags of langlopend Evenementen gericht op buitenlandse bezoekers zijn prioritair Geen evenementen die jaarlijks of nog frequenter plaatsvinden Manifesta 9 Genk
12
Hoeveel subsidie? Maximale financiële steun = 60 % Minimumbedrag project (betoelaagbare kosten) = 20 000 euro Subsidiebedrag kan geplafonneerd worden tot een bepaald percentage van de kosten(soorten) Enkel kosten m.b.t. ruimtes, materialen, toepassingen, producten … die bedoeld zijn voor de toerist
13
Logiessubsidies 2013 Focus op wellness en kindvriendelijkheid Tot max. 50.000 euro Maximum 50% van investering
14
Subsidies m.b.t. ‘Toerisme voor Allen’ Subsidies ‘Toerisme voor Allen’ bedrijven Brandveiligheid Modernisering Toegankelijkheid Nieuwbouw Thematische subsidies
15
Subsidies strategische planning Doel: overheden vertrouwd maken met methodologie van strategische planning Op niveau kunststeden en regio’s Maximum 12.000 euro TVl biedt inhoudelijke ondersteuning
16
Ondersteuning en inspiratie Overzicht instrumentarium Toerisme Vlaanderen
17
Ondersteunende instrumenten van TVl 1.Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking 2.Milieuvriendelijkheid in toerisme 3.Inspiratiebronnen
18
1. Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking
19
Vaststellingen Kwaliteit => gebaseerd op statische criteria’ (= Vergunningen, erkenningen) (cfr. logiesdecreet, erkenning gidsen en infokantoren) Kwaliteit per ‘ product ’ benaderd en NIET vanuit integraal denken op bestemmingsniveau Klantgerichtheid, service design obv. Bezoekerscyclus => onvoldoende gekend/toegepast door stakeholders Klantentevredenheid onvoldoende, niet systematisch bevraagd door sectoren (logies, gidsen, infokantoren) Gegevens over kwaliteit op Vlaams niveau ontbreken
20
business consulting. profoundly different. Customer Journey hotel 20 Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf 123456789 10 11 Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf Afreizen naar het hotel Eerste indruk van het hotel ervaren Inchecken Verblijven op de kamer De omgeving ontdekken Nood hebben aan extra informatie of dienstverlening Gebruikmaken van publieke ruimtes en faciliteiten Eten en drinken in het hotel Uitchecken en terugreizen van het hotel Ervaringen herbeleven en delen 12 Algeheel verblijf
21
Keuzes voor Vlaanderen Integrale kwaliteitsbenadering Per type product (korte termijn) Bestemmingsniveau Vlaanderen (lange termijn) Stimulerend - ondersteunend i.p.v. controlerend Focus 2013; Onthaal (cfr.stopzetting erkenning infokantoren) Gidsenwerking (cfr. stopzetting erkenning gidsen) Hotels Instrumentarium op 2 niveaus; Eigen onderneming Bestemming Vlaanderen Procesgerichte benadering (versus productgericht)
22
Concept Radar Hoe kunnen we een zodanige service ontwerpen dat we alle hoteliers, infokantoren en gidsverenigingen in Vlaanderen in staat stellen hun klantentevredenheid te verhogen? Aanpak => service ontwikkelen voor ondernemers Begeleiding op maat Meetinstrumenten voor kwaliteit (vanuit verschillend perspectief) Verbetertrajecten voor alle domeinen Doel= competitiviteit versterken door klantentevredenheid te verhogen
23
2. Milieuvriendelijkheid in toerisme ecolabel Groene Sleutel voor toeristische ondernemers http://www.groenesleutel.be/index.php/116
24
3. Inspiratiebronnen partnerschappen tussen toeristische en niet toeristische partners Inspiratieboekje regionale producten voeden toerisme en vice versa http://www.toerismevlaanderen.be/boekje- regionale-producten-voeden-toerisme-vice-versa-0 Overzicht goede praktijkvoorbeelden van duurzaam recreatief vervoer http://www.toerismevlaanderen.be/algemene- beleidsinitiatieven
25
Toeristische samenwerking Projecten kunnen zich baseren op bestaande toeristische structuren: Regiowerking via vzw’s Gemeentelijke projectverenigingen Subregio’s En allianties met ondernemersveld
26
Tot slot Alle info op www.toerismevlaanderen.bewww.toerismevlaanderen.be Voor Advies & info Impulsprogramma’s – logiessubsidiesE: impuls@toerismevlaanderen.beimpuls@toerismevlaanderen.be T: 02 504 04 53 Subsidies ‘Toerisme Voor Allen’E: Luc.gobin@toerismevlaanderen.beLuc.gobin@toerismevlaanderen.be T: 02 504 03 18 Subsidies ‘Strategische Planning’E: Vicky.steylaerts@toerismevlaanderen.beVicky.steylaerts@toerismevlaanderen.be T: 02 504 04 73 Kwaliteitsradar en ondersteunende instrumenten E: griet.geudens@toerismevlaanderen.begriet.geudens@toerismevlaanderen.be T: 02 504 03 29
27
Bedankt voor uw aandacht! Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.