De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf."— Transcript van de presentatie:

1 Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf naar oplossingen zoeken. Hierin schuilt het onderwijsmodel van de 21steE: kinderen opvoeden tot echte ondernemers. (Yong Zhao)

2 Outdoor Education  Zelfstandig nadenken is belangrijker dan de waarheid vinden. (socrates)  In een actieve positie maak je meer kans om intelligent te worden dan in een passieve. (Michel Serres)  Gebruik de hele natuur, inclusief de natuur, als klaslokaal! (Richard Louv)

3 Outdoor education Opdracht: Haal je een intense leerervaring voor de geest. Vraag: Wat maakt het zo sterk?

4 Outdoor Education – Wat? Verschillende vormen van buitenonderwijs:  Omgevingsonderwijs: het leren in, van en over je eigen leefomgeving, meestal buiten de school  Natuurklassen: leren in, van en over de natuur, tijdens een meerdaagse  Buitenspel: buiten spelen individueel of collectief Het ‘echte‘ spel= spel zonder VW?  Openluchtonderwijs = outdoor education

5 Outdoor Education – Wat? omgevingsonderwijs natuurklassen Vrij buitenspel Verschillende vormen van buitenonderwijs

6 Outdoor Education = openluchtonderwijs 3 componenten: Buitenruimte = lesruimte (Buitenruimte als verlengde van het klaslokaal)

7 Outdoor Education – Wat? Vier spelvormen (Roger Caillois)  1. ALEA - kansspelen toeval  2. AGON - competitiespelen strategie, adrenaline  3.VERTICO – uitdaging opwinding,grensverleggend, spannend,…  4. MIMICRY - drama of rollenspel gedaanteverwisseling, simulatie, in de huid kruipen van, Variatie !

8 Outdoor Education – Wat? Flow learning vier stappen (Joseph Cornell) 1. Stimuleer enthousiasme speelse activiteiten waar de energie van gaat stromen 2. Concentreer de aandacht aandacht richten via de zintuigen 3. Directe (natuur)ervaringen nadruk op de individuele beleving van de natuur verbondenheid met alle levende organismen 4. Inspiratie delen ervaringen en inspiratie uitwisselen

9 Outdoor Education  Aandachtspunten:  Op tocht of op school?  Alle weersomstandigheden  Niet ver, niet uitzonderlijk, geen sensatie  Regelmaat !  Vast stramien, ritueel  Multi-inzetbare werkvormen  Weinig en natuurlijke materialen (authenticiteit en duurzaamheid) Slecht weer bestaat niet… Alleen slecht aangepaste kledij ;-)

10 Outdoor Education Hop, allemaal naar buiten!


Download ppt "Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf."

Verwante presentaties


Ads door Google