Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor de Boer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK WWW.GEMEENTESCHOOLDEKRIEK.BE
2
Inhoud Kernkwaliteiten Gemeenteschool De Kriek Duurzaamheid in Pedagogisch Project Gemeenteschool De Kriek Breed leren in Brede School De Kriek Samen met ouders, buurt en gemeentediensten Good practices Thematisch werken + jaarthema: 4 elementen Gezonde school Moestuinieren Sorteren en composteren Duurzame binnen-en buiteningrichting en speelgoed Mobiliteit Groeipunten Duurzaam verankeren Verticale lijn toegespitst op leerplandoelen
3
Pedagogisch project Gemeenteschool De Kriek Oprichting school in september 2011 kleuterschool + 1ste leerjaar Elk schooljaar groeit de school met één klas Volgend schooljaar voor het eerst volledige school Duurzaamheid staat ingeschreven in ons pedagogisch project We bouwen aan de toekomst We hebben aandacht voor de leefomgeving en het milieu. Duurzaam en bewust omgaan met natuur, mobiliteit, energie, water en afval vinden we belangrijk. Enkele voorbeelden: brooddoos van de school, gezond tussendoortje (geleverd door buurtwinkel), soep (gemaakt door ouderwerking), thee, geen snoepjes, …
4
Breed leren in Brede School De Kriek Breed leren kent verschillende niveaus die in elkaar passen: Oefenen Ontmoeten Creëren en deelnemen Bij oefenen ga je concreet aan de slag met materialen uit het echte leven. Bij ontmoeten ga je een stapje verder en ontmoet je externe deskundigen. Bij creëren en deelnemen maken de leerlingen zelf iets dat ze delen met de buitenwereld. In de kleuterschool oefenen we vooral (gezonde voeding, sorteren, composteren, …). Later wordt er meer ontmoet (bijvoorbeeld 4de lj op stap met straatvegers) en gaan leerlingen zelf creëren en deelnemen. (bvb. Zelf speelgoed maken)
5
Samen met … ouders We werken samen met ouders (oa Soepproject, watertafels maken,...)
6
Samen met … buurt
7
Samen met … gemeentediensten
8
Aanpak Thema- en ervaringsgericht = vertrekken vanuit interesse van de kinderen + een aantal maal per jaar: expliciet aandacht voor NME Kinderen dagelijks attent maken op: Sorteren Wormcompost onderhouden Water niet laten lopen Lichten uit Jaarthema’s met heel de school
9
4 elementen We werken rond de 4 elementen. Elk schooljaar een andere element: Aarde, Water, Vuur, Lucht Voorbeeld: WATER Water: filmpje gemaakt door 4de leerjaar om ons bewust te maken van het belang van water: startmoment voor heel de school
10
Activiteiten met kleuters Floddertje: Toneelmoment ‘s ochtends Samen wassen. Probleem van vuil water. Water zuiveren. Zaadjes zaaien. Wat heb je nodig om een zaadje te laten groeien. Geen water meer uit de kraan: wc’s? Handen wassen, planten water geven? Water gaan halen. In het park is een bron. Water terug mee naar school. Samenwerking met Mundo B wat kunnen we allemaal water doen: drijven, zinken, hoe omgaan met water, geluiden en dans met water. Waterparcours met 1 ste en 2 de kleuterklas.
11
Gezonde voeding Rollenspel rond gezonde voeding Rood = niet gezond Groen = gezond Affiche voor ouders in onthaalruimte
13
Gezonde lunch Organisatie gezonde lunch. Elke klas maakte iets lekkers waar we daarna van konden smullen
14
Moestuinieren
15
Sorteren -In groepjes prenten zoeken van zaken die in een bepaalde vuilnisbak mogen -Elke klas heeft gepersonaliseerde vuilnisbakken (met klasfoto) -Plechtige overhandiging van de vuilnisbakken -Ook de poetsvrouw wordt betrokken
16
Composteren Handpop = havik Sorteren gaat nog niet zo goed. We hersorteren de vuilbakken samen Afval bewaren om te kijken hoeveel we hebben: restafval, groenten en fruit, papier, pmd. Samen tellen van aantal emmertjes afval. Te veel keukenafval. Composteren
17
Nieuwe taak: compostmeester per klas (op het takenbord) = verantwoordelijk om groenafval naar composthoop te brengen Composteren
18
Zelf speelgoed maken met afvalmateriaal in samenwerking met het ABC-huis Het ABC van de Sociale Vaardigheden Derde kleuterklas en eerste graad maakt zelf speelgoed met afvalateriaal Zijn de materialen stuk, dan gaan ze ook zelf herstellen In de klas zoveel mogelijk houten materialen, niet bestellen uit catalogus Klassen worden ook ingericht met houten meubels. Onbewerkt
19
Mobiliteit Zichtbaarheidsactie Week van de zwakke weggebruiker Schoolvervoerplan Zichtbaarheidsactie doortrekken naar klasuitstappen, oversteek tussen twee scholen
20
Groeipunten Duurzaam verankeren van trajecten Verticale lijn beter trekken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.