De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult."— Transcript van de presentatie:

1 FAALANGST DE BAAS

2  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.

3 Hoe verloopt deze workshop? Wat is faalangst Wat doen we tijdens de training Hoe is de training opgebouwd Wat kun je in de klas doen -

4  Wat is faalangst? Er zijn verschillende vormen van angst. Angst als trek ( je bent heel vaak angstig en kunt niet putten uit positieve ervaringen ) Faalangst. ( een vorm van angst die zich voordoet bij het uitvoeren van cognitieve, sociale of motorische taken en waarvan het effect is dat mensen minder presteren dan waartoe zij in staat zouden zijn wanneer die angst zich niet zou voordoen.

5  Faalangst  Je hartslag gaat omhoog  Je ademhaling gaat omhoog  Je poriën gaan open (je krijgt het warm)  Een black out (wel geleerd maar het komt er niet uit. Je haalt een 5 terwijl je een 7 waard bent)  Je hebt dit gevoel, deze gedachten op bepaalde momenten. (bijvoorbeeld bij rekenen en topo) Let op: het is alleen van toepassing wanneer de lesstof echt goed is voorbereid.

6  Doel van de training  De spanning hanteerbaar maken!  Ik ga geen eigenschappen afleren, want iedere eigenschap is perfect. Maar niet in alle situaties  Ik het kind uitnodigen te oefenen met nieuwe eigenschappen. En kijken op welke momenten ze welke handvatten kunnen toepassen.

7 Wat leren we tijdens de training? Tijdens de training komen verschillende manieren aan de orde: * Heretiketteren - gedachten omzetten. Mislukken mag! Is het een ‘nodige’ gedachte? Is het een ramp? Hoe kan ik anders denken? * Ademhaling * Ankeren - Waar had ik een goed gevoel? Hoe kan ik daarnaar terug gaan? Hoe zet ik dit goede gevoel in? * Toepassen

8 Wat heeft een mens nodig? Competentie: Ik kan wat Autonomie:Ik kan het alleen. Ik mag het alleen. Relatie:Ik kan het samen met anderen Groepsbelang: www.youtube.com/watch?v=2NKQHWSJj0w www.youtube.com/watch?v=2NKQHWSJj0w

9 Hoe wordt de training aangepakt? Bovenbouw: screenings lijst. Overleg met leerkracht(en) In gesprek met ‘uitgekozen’ leerlingen Uitnodiging infoavond voor betrokken ouders Aan de slag met 10 lessen Per les, korte omschrijving per kind Iedere les evalueren en bepalen hoe de volgende les eruit gaat zien Eventueel, contact met ouders of leerkracht Eind van de training: Verslag per leerling voor leerkracht (dossier) Verslag voor de ouders met individueel stukje en evaluatie invullijst Eventueel na 3 maanden nog een terugkom-training.

10 Wat kun je doen in de klas? Ademhaling Spierspanning Samen nagaan of de stof goed is voorbereid. Zo ja, geruststellen en aangeven dat het dan oké is… Samen terugdenken aan die keer dat het goed ging

11 Tijd voor vragen… Afsluiting: Bedankt voor je aandacht en wellicht tot ziens op jullie school


Download ppt "FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult."

Verwante presentaties


Ads door Google